tisdag 15 oktober 2013

Det finns vissa skillnader





För exakt en vecka sedan introducerade jag för er egenskaper som en konsult måste ha. Idag passar jag på att upplysa er om olika karaktärsdrag hos kvinnliga respektive manliga chefer.

Kvinnlig chef: flexibel som armerad stål.
Manlig chef: förvånansvärt öppen för nya förslag med tanke på åldern;-).

Kvinnlig chef: har alltid rätt även om hon har fel. Medger ett misstag endast när hon är överbevisad, och då blir svaret gärna: ”Vi” (eller ”man") måste komma ihåg det.
Manlig chef: säger rakt ut: Det där har jag missat. Bäst att jag fixar det på en gång.

Kvinnlig chef: är lycklig i en omgivning där alla gör precis som hon säger.
Manlig chef: avskyr att ha ja-sägare runt sig. Gillar "tuggmotstånd".

Kvinnlig chef: rusar in på andras rum och ställer frågor som hon inte förväntar sig ett svar på och babblar på – typ ”har du tid” när det är uppenbart att man koncentrerat jobbar med något.
Manlig chef: rusar in och ut igen, alternativt väntar tills man är klar. Avstår från att ställa frågan.

Kvinnlig chef: har en förkärlek för kurser eller böcker som handlar om teoretisk ledarskap.
Manlig chef: struntar i teoretisk utbildning utan utför ledarskap i praktiken.

Vill gärna poängtera att det här inlägget är baserat på personlig erfarenhet. På mitt nuvarande arbete finns kvinnliga chefer som har en manlig chefs egenskaper och attityd. Tackar för det:-) Men jag är ändå väldigt glad över att jag har en manlig boss;-)

PS. Bilderna jag lägger har absolut med inlägget att göra. Å favo kollegan och barbershop stjärnan Yvonnes blus är så himla cool som klippt och skuren för inlägget tycker jag;-) Å nu laddar jag upp med Hysén, Wiland och Toivonen;-) DS.

21 kommentarer:

Susanne sa...

Jag gillar manliga chefer bäst, men är väldans nöjd med min kvinnliga chef jag har.

Della sa...

Tur att jag har en manlig chef då. :)

Eva Trillian sa...

Känner igen det du skriver - men absolut inte så stereotypt ... Å andra sidan har jag aldrig haft en kvinnlig chef - har bara varit en ;)

Susjos sa...

Hm...jag har en kvinnlig chef, och tycker mej känna igen vissa drag..

Förstår att du sitter klistrad vid TV:n nu! Nu håller vi tummarna för att 2-0 blir slutresultatet!!!

Susjos sa...

Men vänta nu,det måste varit 2-2 nyss, för nu tyvärr är det 2-3 till tyskarna..suck!

Eva Trillian sa...

Kram! Och tack! Du förstod.

KajsaLisa sa...

Håller nog med om det sista stycket i alla fall, mina erfarenheter handlar om att personen i sig är viktigare än genus.
Tror egentligen det varken blir bättre eller sämre oavsett kön.

Peranders sa...

Intressant inlägg i debatten där. Berätta gärna hur de personer du syftar på reagerar på inlägget.

Olga T sa...

Jag är benägen att instämma. Tyvärr...

TantGlad sa...

Det här var spännande läsning hurvida vi har dess olikheter mellan varandra.
Ha en jättefin fortsatt höstdag nu!

Anki sa...

Har haft två kvinnliga chefer... den ena stämmer precis in på din syn av just kvinnliga... ryser fortfarande.
Trist slut på matchen :(

Margareta sa...

Låter som att du fått erfarenheten av mindre bra kvinnliga chefer, tur att du har en manlig nu. Själv har jag två kvinnliga och de är hur bra som helst, har haft en manlig som andra kallar psykopat (inte jag som sagt det) och visst, han är och var en mardröm, men inte bara som chef.

Jag har ju jobbat en del i branscher där det faktiskt funnit fler kvinnliga, de högsta hönsen har oftast varit män men de har inte varit de som jag haft som närmsta och inte haft mycket att göra med. Inom socialen tror jag det bara var kvinnliga chefer förutom den absolut högsta, även de förtroendevalda hade nog större procent av det könet - redan på den tiden.

Vår nya domprost i Luleå är en kvinna, den första och hon verkar vara superb, känner hennes man betydligt bättre sedan tidigare.
Förstår att du gullar tröjan hos din kollega, påminner om en fotbollströja - förutom spetsen då. =)

Men den första bilden? Var det snyggt? Tyckte först det såg ... ska inte skriva men nu när jag tittar på det idag - kanske läckert om man ser det IRL och i sin helhet.

Ha en bra onsdag, själv har jag ytterligare en ledig dag, sedan kurs i kväll. Inte helt fel.


Margareta sa...

Förresten glömde skriva, isvindarna resulterade i att det låg lite vitt på backen tidigt i morse. Men läste i tidningen att 08-området ligger i farozonen för detsamma. Håll i hatten.

Ama de casa sa...

Ingen generalisering alls här, märker jag ;-)

Dom dummaste chefer jag har haft har varit manliga, men även dom bästa.

Tilläggas bör att jag bara har haft en kvinnlig chef ;-)

Kicki sa...

Jag har haft både kvinnliga av olika sorter och manliga chefer av en och samma sort!:)
Bilderna känns lite feminina tycker jag..

Anni sa...

De tre chefer jag haft (av olika kön) har bestått av en skithög, en alkis och ett proffs. Den senare var kvinna.

Tur att jag är min egen boss sedan drygt 15 år.

cat sa...

Oj då! Det var ingen vacker bild av en kvinnlig chef som du målar upp. Tyvärr kan jag bara nicka rätt instämmande när jag tänker på min.

Monica sa...

När jag började köra tåg var kvinnorna lätt räknade, trivdes alldeles utmärkt bland alla "gubbar"
Kvinnliga chefer fanns inte ens eller var dom 2;-)
Ha det bra

Marit Johansson sa...

Det är ju åt h-vete om det faktiskt är så där en typiskt kvinnlig chef är. Jag har haft både manliga och kvinnliga chefer, det har varit väldigt blandade egenskaper. Kanske jag tyvärr känner igen lite i det du skriver...

Freja sa...

Hmm, tur du la till att det var av personlig erfarenhet, annars hade jag allyt blivit lite putt...

Linnéa sa...

Har jobbat som mentor till många chefer genom åren. Ett utmärkande drag när något gått helt käpprätt åt skogen så gråter den kvinnliga chefen och tycker att hon har misslyckats, den manliga är störtförbannad och skyller på alla puckade medarbetare. Då gäller det att plocka ihop dem o se vad som är omvärldsperspektiv o vad som är tillkortakommande!