lördag 12 oktober 2013

Drop-in



Nu ska ni få veta vad vi har gjort idag
”Maken” och jag har varit ihop i 34 år. Då faller det sig ju naturligt att kalla honom för just det - maken. Jag menar pojkvän, kille, livskamrat, partner, sambo är ju lite löjliga beteckningar efter så lång tid, trots att man inte är gift på riktigt. Åsså plötsligt hände det när vi såg den här notisen i en lokaltidning.


Alltså droppade vi in klockan 11:00 idag på Danderyds församlingshem och nu är vi gifta på riktigt:-)

Så här gick det till
- Pappersarbetet med hindersprövning och inträde i Svenska kyrkan (det krävs att en är med i kyrkan) gick på två veckor. Snabbt och smidigt!
- Vi valde en utomhusvigsel under strålande blå himmel med härliga höstfärger som inramning.
- Det gick inte på 30 sekunder, inte på fem minuter heller som vi hade förväntat oss utan tog en kvart. Riktigt kul med många skratt och en väldigt kramgo präst.
- Vi valde bort psalmen, men tackade ja till Elvis Presleys ”Can’t help falling in love” framförd irl av den coola rödhåriga tjejen på bilden nedan. Lite Las Vegas fast norr om Stockholm;-)
- En proffsfotograf med värstingkamera tog bilder som vi kommer att få.
- ”Efterfest” med utsökta tårtor (definitivt inte köpta hos ICA eller PrisXtra) i det nya otroligt vackra församlingshemmet byggt helt i betong, där en suverän konstutställning pågick samtidigt. Man tackar:-)

Bestående intryck


Det var ingen kö till drop-in vigseln. Vi var det första paret som någonsin drop-in vigdes där. Käcka prästen Johanna Keck konstaterade också att hon aldrig vigt ett par som varit ihop i hela 34 år. Hon tyckte att det var helt underbart! Ja, hon lär nog komma ihåg oss, vi brukar ju lämna bestående intryck om man säger så;-)

PS. Ni får hemskt gärna gratulera mig/oss. Det här var vår grej och det kändes helt rätt, bättre än rätt till och med. Vi höll vår "kupp" hemligt, men jag väljer med det är inlägget att ”komma ut”;-) Å om ni undrar varför ringarna sitter på höger hand så beror det på att ringfingret på vänster tass är lite (=mycket) missformat efter en lång karriär som fotbollsmålvakt;-) DS.

44 kommentarer:

Ama de casa sa...

Men jösses... Högst oväntat - men SJÄLVKLART ett jättestort GRATTIS till er båda!

Nu gäller det bara att bestämma vart bröllopsresan ska gå :-)

GRATTIS igen!

Och KRAMAR!

Ama de casa sa...

Så fint, dessutom. Värt att vänta på det speciella tillfället :-)

Monica sa...

Härligt lite spontanitet efter alla år, kanske dags för oss med efter 33 år.
STORT GRATTIS

Rantamor sa...

Men ja vad ska man nu säga,
fick precis tuppjuk och tunghäfta.
GRATTIS, GRATTIS.
Va kul att drop-in gifta sig.
Tänkte genast på radioprogrammet Drop-In med Kersti Adams Ray...

Må ni leva lyckligt i alla era dagar.
Nu måste jag ju tänka ut en bröllopspresent...

Nu ska jag berätta för Rantafar att du gifte dig för att Zlatan gjorde mål igår och maken blev döv och fick tinnitus....
hörde han ens vad prästen frågade??
Eller fick du sparka till på smalbenet för ett JA.???

Tjingelingen och ännu GRATTIS från Rantamor.

Rantamor sa...

GLÖMDE...
ringen var ursnygg...
Å Rantafar sa men va fan...
men hälsar å GRATTAR han me.

Tony sa...

Grattis BP och maken! 34 år, ja det gäller att skynda långsamt ;-)
Som sagt Grattis!

Eva Trillian sa...

Alltså. Jag tänkte det. Men så tänkte jag; nej, du skriver ju "maken" så ni är ju redan gifta då'rå ... Och så hade jag rätt - fast jag inte trodde det själv *S*
Stort GRATTIS! :)

Anki sa...

Ett jättestort GRATTIS till er båda! Såå häftigt att ni tog steget nu efter alla år... Underbart! Kanonsnygg ring... och tur med vädret hade ni också :)

Susjos sa...

Nämen vilken grej!!!!! Jag är stum av beundran!!! Stort GRATTIS till er båda!!!

Stare Ström sa...

Ja, man ska inte göra något överilat. 34 år är kanske lagom betänketid? Och då bör man få en sådan snygg ring också. Vilken kul idé att göra det som drop-in! Och så GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!!!

Freja sa...

Grattis! Jag och min man passerade 24 år, i mars i år, men vi gifte oss för 19 år sedan. Vi valde borgerlig vigsel, den korta varianten, utan att berätta för någon, och med bara en kompis med på akten, för att filma den (fast sen har vi aldrig kollat på filmen...). För oss tog det mindre ärn fem minuter, vi vara på Rådhuset i mindre än 10 minuter totalt... Sen flög vi till garda på bröllopsresa, det var kanon! Så för mig är alla val av hur en gifter sig OK så länge en själv är nöjd med det! Snygg ring!

Sv: Jag läste ut Zlatan igår, matchen var helt perfekt som ljudkuliss, och det var extra bonus att Zlatan avgjorde matchen! Det kommer en recension så småningom, men jag kan avslöja att den kommer att vara positiv!

Kicki sa...

Jag såg inte att den satt på fel hand!! Bättre sent än aldrig skulle man kunna säga! Härligt tycker jag och ringen är urläcker!!! 5 plus och en puss kan du vara värd:) GRATTIS!
PS. Vill se en bild på brudparet!!

Kerstins foto sa...

Men jisses! Så himla kul, stort grattis till er båda! Vad roligt att äntligen slå till och att dessutom göra det på drop-in är ju bara för coolt. Vilken minnesvärd dag det verkar ha varit, precis så som det ska vara på bröllop. :)
Vill passa på att tacka dig för dina fina ord om mina bilder, jag blir så glad och får en liten självförtroendeboost av dom. Tror dock inte att jag kommer att "toppa" dom med trissen. Den är nog mer "normal". :) Ha en fin söndag!

Pumita sa...

Woow, så häftigt och kul! När jag läser texten tänker jag att det här är en vigsel i äkta BP-stil. Så coolt! Ett stort grattis till er båda!

Anita - Malta sa...

Härligt Beate !!! Stort Grattis till er båda.

Här har jag gått och undrat vad som skulle ske... Blir ju närapå mållös.

..och så fantastiskt fint du presenerar det hela. Må lyckan vara med er forever.

MaMalena sa...

GRATTIS!!! Vad häftigt!

Della sa...

Ja, så kan man göra en vanlig lördag. Men som nu blev en ovanlig lördag. :) Kul för er! Grattis! :))))

Freedomtravel sa...

Åh waow vilken överraskning att kika in här och läsa de här nyheterna Ett jättestort GRATTIS!!! Vad roligt! Önskar er ett långt och fortsatt lyckligt liv tillsammans som gifta!
(Vi gifte oss också ganska enkelt, även om det var i Vietnam. Men det var borgerligt, gick snabbt och ingen visste om det. Men det var jättefint! :))

KajsaLisa sa...

Oj, Grattis. Självklart måste man ju testa ett tag innan man slår till, så man vet vad man ger sig in på :)

LissenTo sa...

Jag började gråta när jag läste. Så underbart att vara tillsammans så länge och jag tror att ert bröllop var precis så där stämningsfullt som ni ville ha det.

& solen sken nog speciellt på er och jag hör tonerna av sången.

Pöss och GRATTIS till er två

Guldkryckan sa...

Oj..stort grattis på er...va överraskad jag blev här.

Jo...vad ska man kalla sin käresta efter så många år?

Vi gifte oss 95 jag o frugan..har inte ångrat mig en enda gång...har man en livskamrat man trivs med..ja..varför inte?

Ha en skön Söndag nu då och grattis igen :)

En plats i solen sa...

Men vilket härligt sätt och göra det på. Stort grattis till er! :)

Rantamor sa...

Gomorron !!!
Hur känns det att vakna med en ÄKTA man vid din sida...
tänk om man skulle gå runt å säga att man har en oäkta man (om man inte var gift) hur skulle det inte låta =) =)

Hoppas att bröllopsnatten belv till belåtenhet och att den äkta mannen bar dig över tröskeln, så lite som du vägen var det nog ingen kraftansträngning alls.
Och bröllopsresan går till....???

Tjingelingen tror jag ska gifta om mig jag med...me Rantafar.

cat sa...

Massor av gratulationer och kramar! Så nu får ni minst lika många år som gifta :-):-)

Benita sa...

Wow, ett stort Grattis! Det var på tiden ;)

Själv har jag varit gift i 24 år. Vi döpte vår förstfödde son och hade vigsel i kyrkan på samma gång. Då prästen frågade om vi var redo att gå fram i kyrkan så ropade jag "HJÄLP nu har jag glömt brudbuketten hemma". :)

Olga T sa...

Ett stort grattis till makarna! Härlig läsning :)

Marita sa...

Säger som prästen "UNDERBART" att ni kom till skott efter så många år tillsammans. Låter lite torrt med dropp in men man kan få som ni en fantastisk minnesvärd dag endå. För mig och maken min gick det betydligt snabbare Efter en månad förlovade vi oss och inom en månad efter det blev jag fru Möller. Det var för 19 år sen och det känns hur bra som helst. Så Beate STORT GRATTIS till er båda må ni vara lyckliga i alla era dagar.

Marit Johansson sa...

Stort grattis till er båda, vilken grej :) ett önskemål från mig är att du lägger upp en bild från vigseln när ni får dom, jag har aldrig sett ditt ansikte vad jag minns. Tänk att du minsann visat rumpan för dina läsare men aldrig ansiktet :)
Hoppas att ni firat ordentligt i helgen!

Margareta sa...

WOW WOW och jag gapar fortfarande samtidigt som jag ler stort - trodde ni redan var äkta, det är ju inte jag.

GRATTIS, ett underbart stort GRATTIS till er båda. Ja, jag har ju varit äkta men nu känns det i alla fall som mer äkta, med sambo.

Vad kul och härligt och även jag hoppas att bröllopsnatten gick bra och är säker på att bli buren över tröskeln gick mer än smidigt, med tanke på din lätthet och den numera äkta makens storhet.

Ringen är superläcker, den skulle jag vilja ha - men det blir inte så då jag inte ska bli äkta något mer.

Vad jag blir arg på mig själv att jag inte varit hit och redan vetat nu har jag varit ovetande i en dag för mycket. Nu funderar jag.

Förstår att det blir en bröllopsresa, hade nog blivit oavsett nu när den mörka och kalla årstiden närmar sig.

Jag bara skriver - Ha det gott och fortsätt att njuta av livet och äkta maken.

Ps. Kan berätta att jag också en gång gifta mig som någon typ av drop-in men borgerligt och där var det mycket skratt då jag höll på att svara ja och gifta mig med dåvarande svärfar ... sant. =)

esterii sa...

Får jag skriva grattis Bruden denna gång?

Anni sa...

Så efter 34 år i synd ...

GRATTIS - vilken underbar grej!

Jag blir alldeles tagen. SÅ roligt!

Beppan sa...

Wow - vilken grej! Vilket grepp av kyrkan! Och av er.... :-)
Stort Grattis till er båda som tagit detta stora steg. Ingen kan ju klaga på betänketiden... Önskar er lika många härliga år framöver som äkta par!!!

Susanne sa...

Nu förstår jag vad ni tisslade och tasslade om i korridoren i morse når jag ilade förbi ;)
En massa Grattiskramar till er båda.
Sv: Även Bajen var representerade bland fotbollslagen.

Hörni sa...

GRATTIS!!! Vad roligt! Vilken grej! Blir helt mållös faktiskt. STORT STORT GRATTIS igen, till er båda! :D

Shannara sa...

Underbart, härligt, roligt! Grattis tjejen... Ja, grattis till er båda! Rätt coolt tycker jag...

Husbilen-Ellen sa...

Stort grattis till er bägge! Väldigt vacker ring och det spelar absolut ingen roll vilken hand den bärs på. Så härligt. Dottern vigdes i Norrköpings rådhus, där vi fick var med. Det är något visst med vigslar. Kramar

Unknown sa...

Vilket underbart grepp att passa på och ta chansen. Liknar värsta Vegas bröllopet.
Grattis!
/Kiki

Pysselfarmor sa...

Hoppsan där ser man - Grattis!

Anonym sa...

GRATTIS !!!! Så roligt!/annika n

Anonym sa...

..och så snygg ring !!/annika n

anemonen sa...

Åh vad spännande. Jag får gratulera dig/er. Det var väl ett fint tilltag av er. Sånt gillar jag. GRATTIS

Anonym sa...

Men....Oj så KUL! Grattis!! Visst är det roligt att göra spontana saker. Stor Kram
/Han som gifte sig med Annika en natt i Las Vegas

Lennart sa...

Vilken skojig ring, den ser riktigt snygg ut. Den passar dig så bra känner jag.

Ditte sa...

Stort grattis! Några år sent! Men det kom. Och det är först idag jag läst inlägget.
Härlig läsning!
Kram