onsdag 16 oktober 2013

Reseguide



Hittade den här roliga reseguiden hos Freedomtravel som uppmanar oss att kopiera den. Självklart får ni ta den från mig också!

Favoritdestinationer: Spanien, Polen, Lettland

Önskeresmål: Vietnam, Nya Zealand, runtresa i Spanien med bil

Märkliga reseritualer: leta efter wifi för att kunna blogga innan jag bokar resan

Avkoppling på flyget: läsa en bok eller blogga ("standard" hos Norwegian Airlines)

Alltid i packningen: schweizisk armékniv, mini skruvmejsel kit, nagelfil, korkskruv

Resebyrå eller boka själv? Både och

Se allt eller ta det lugnt? Se det mesta och ta det lugnt

Underligaste observationen på resa: att makens längd inger respekt;-)

Favorithotell: Ras Al Khaimah Hotel. En av få gånger vi hamnat på hotell. Vi föredrar lägenhet.

Drömmer om en måltid på: Burger i Gdnynia, bästa hemlagade hamburgaren ever!

Bästa bekvämlighet på hotell: balkong eller uteplats, kylskåp

Bästa reseminne från barndomen: tågresa till Paris när jag var 13.

Vart jag än reser kollar jag: väderprognosen, mat och dryck

När jag anländer till en ny plats lär jag känna den genom att: promenera runt och ta många pit stops på hål i väggen

Jag tar alltid med mig detta hem: foton och små presenter till kompisar, mat, dryck

Jag reser aldrig tillbaka till: ett motell i Cocoa Beach, Florida, där huvuddelen av gästerna bestod av kackerlackor.

Jag reser på grund av: vill se hur det ser ut i andra länder, kolla byggnader och broar, testa nya maträtter (50 procent av semesternöjet), åsså vill jag komma bort från minusgrader och snö under vintern.

PS. Bilden jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Tycker bara att denna akvarell som ingår i serien "Kärlek rostar" är helt underbar. Konstnären John Eyre ställer ut på Galleri Eva Solin den 25 oktober - 23 november 2013. DS.

21 kommentarer:

Rantamor sa...

Intressant läsning, och mycket hade jag nästan kunnat gissa som svar från dig...
Jag kopierar inte listan eftersom jag/vi reser så sällan.
Som tjuriga finnar sitter vi här å tjurar hela vintern, biter ihop och ser vintersnön bli mer och mer och sen mindre och mindre....
Suck...

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Roligt att läsa, och nu fick jag lov att kolla prognosen för Amsterdam, IGEN! Jag kollar några gånger per dag och gläds åt att regnmängden minskat för varje koll. Fast regna ska det...

Stare Ström sa...

Novemberresa på gång?

Och så håller jag inte med om kvinnliga och manliga chefers egenskaper. Min erfarenhet är precis tvärtom, men det är en annan sak!

Rantamor sa...

Jodå Rantafar å polar`n kollade på fotboll allt medan dom surrade, men dom höll allt koll på alla mål som gjordes, för då blev det uppehåll i dom historier dom berättade (gamla minnen).
Väldigt underhållande att sitta vid datorn en bit ifrån och lyssna =) =)

Va vi ska göra på fredag blir nog lite otippat....

=) =)
Förresten vi kollar på fotboll ikväll me Tyresö- PSG...

Susanne Hultman sa...

Haha, den där skulle jag ju kunnat svara på om jag inte hade haft fullt upp med att planera mina resor. :)

Unknown sa...

Snygg bild, gillar skarpt vackra rostiga fordon.
Resa och planera resor är underbart, sen när jag väl ska resa ångrar jag mig och tror att det blir mycket mysigare hemma.
/Kiki

Peranders sa...

Cool bild! Jag gillade också Litauen när jag var där.

KajsaLisa sa...

Kanske gör något på den här på skoj, men först måste jag beundra bilen, varför är aldrig rost lika snyggt på moderna bilar ?
En Ulf Dahlberg misstänker jag.

KajsaLisa sa...

Jaha, nu missade jag det sista som vanligt, men tack för tipset, sen kom jag på att det var nog John Erik Franzen han hette jag syftade på.
Vad fick jag Dahlberg ifrån. Kikar nog i på galleriet mo jag har vägdarna förbi.

Eva Trillian sa...

Kul att läsa :) En del svar kände jag att jag hade kunnat ge åt dig - något lär man sig om människor när man läser deras bloggar länge tydligen! *S*
Gillar, och uppskattar, dina "Märkliga reseritualer" ;)

Anki sa...

Kul läsning :) Blev inte ett dugg överraskad över dina svar...
Kikade på Helenas och Peters svar igår...
Vilken häftig bild på den häftiga bilen... snyggt! Skulle gärna se hans utställning :)

Ama de casa sa...

Rolig lista och roligt att läsa dina svar :-)

Känner igen mitt resande en hel del i dina svar - bland annat mat och wiffi :-)

cat sa...

Jag hade misstänkt att matupplevelser skulle listas hos dig som en stor anledning till att resa.
Betänk att det är en lördag i mitt liv (förra lördagen) som visas i min blogg. Därav det faktum att löven sitter kvar :)
Idag har vi världens skithöstväder.

Freedomtravel sa...

Kul att du hängde på! Och reflekterar över att vi svarade ganska lika många av frågorna ;)

Della sa...

Kul att läsa vad du har för dig vad gäller resor.

Hörni sa...

Vad kul! Favoritresmål blir svårt för mig, jag har stortrivts överallt jag varit. Skulle gärna resa mer om det gick.
Underbar akvarell!

Ama de casa sa...

sv: HA! Första bilden har faktiskt JAG tagit! Men då är det å andra sidan en solnedgång och inte en soluppgång...
:-)

oumberligating sa...

Helt underbar akvarell...en Chevrolet Bel Air av 1960 års modell..inte illa.

Vi är lite lika i våra inlägg denna stund, fast jag har en oljemålning på mitt inlägg idag, men dock inte lika vacker som "din" akvarell.....kanske är ordet "rost" någon slag långsökt nämnare!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Margareta sa...

Obehagligt, inte det du visar eller skriver utan när jag läser Rantamors första mening - det jag tänkte skriva.

Bilden är underbar och jag har just nu huvudet fullt av tankar kring fotokonst och ... det står helt still.

Benita sa...

Intressant att läsa hur du reser med miniskruvmejslar och allt ;)

Linnéa sa...

Woow! vilken härlig bild, ett riktigt gammalt vrak!