måndag 28 oktober 2013

Det vore ju synd att klaga





Ja, efter den här helgen vore det ju verkligen synd att klaga eller vad tycker ni!?

- 20 grader varmt på balkongen, strålande solsken både lördag och söndag. T-shirt väder:-)

- Uppfriskande regn och blåst under kvällarna/nätterna. Älskar när det ”låter” höst när jag går och lägger mig – en perfekt vaggvisa.

- En extra timmas skönhetssömn i söndags.

- Ljust på morgonen. Okej då, becksvart vid klockan 17:00, men det kan jag stå ut med då termometern fortfarande inte visar några tendenser på att sjunka under 10 plusgrader.

- Min novemberkaktus som alltid är lite före sin tid (precis som sin ägare) håller på att explodera just nu. Bildbevis kommer när jag lyckats få blommorna skarpa;-)

Simone
- Stormen Simone som i England döptes till St. Jude verkar missa Stockholmsområdet ikväll, vilket jag är väldigt glad över. Jag tänker på er i Skåne, Halland och på Västkusten och hoppas innerligt att ni klarar er helskinnade. Håll er inne och se till att ni kan blogga om läget – förutsatt att ni har ström;-) Håller verkligen tummarna för er!

Bilderna som är tagna igår vid klockan 13:00 är mitt bidrag till Helgbilden.

21 kommentarer:

Åke sa...

Nej det går inte att klaga, här på Alnö visar termometern +9, otroligt :)

Eva Trillian sa...

Sicket vackert vä´r dere har ha´tt i Storstan! :)
Här på bästkusten väntar vi på stormen som antagligen bara blir byar- inte mig emot!
Om vi går ut så håller vi i hatten och hukar oss när träna kommer flygande ;)

Marit Johansson sa...

Nä jag tror faktiskt det är förbjudet att klaga om man har sånt väder.. kanske jag skrev det igår men här är det ju riktigt ruskväder nu senaste dagarna.. nåja vi slipper stormen i alla fall här uppe verkar det som, alltid något.

Freedomtravel sa...

Jag hoppas att stormen missar oss.... Det låter som en rejäl storm!

Anita - Malta sa...

Vilken fantastiskt väder ni har däruppe i norden ! Rena rama väderrapporten att kika in hos alla bloggare ;-)

Gillar dina bilder men har svårt att gilla att vi alla var tvugna skruva tillbaka tiden. Det är ju skymning redan klockan fem ! Den där sovmorgonen och timmen extra försvann liksom i intet. Är man bortskämd med att sova länge på mornarna blir dagarna just nu väldigt korta.

Får väl stiga upp vid nio då för att hinna ut innan mörkret faller. Kan inte fota i nattsvart ljus, vill dessutom hinna jobba färdigt innan den dagliga motionspromenaden med kameran. Stillasittande arbete i timmar framför datorn tar en del på psyket.

Men... nu är ju inte kameran, foto, jobbet och bloggen särskilt viktiga. Vad är då viktigare ? Det undrar jag med. Är nöjd och ganska glad så länge det inte blåser stormvindar iallafall. Att jag blir skraj är väl en sak men alla ute på det stora havet har all anledning att vara rädda. Speciellt de som befinner sig på en båt tillsammans med människor packade som sillar. Människor som som med sina nära är i flykt från sitt hemland där krig och elände härjar.

Undrar varför jag sitter här och pratar väder ?

Unknown sa...

Är också mycket tacksam för värmen och solen. Väntar spänt på bilderna av novemberkaktusens blommor en fantastiskt positiv och hoppingivande blomma.
/Kiki

Mias Mix sa...

Ja det är helt fantastiskt att det är så varmt! Lika varmt nu i slutet av oktober som runt midsommar :)Idag regnade det rejält på eftermiddan och då ångrade jag att jag inte red på fm...

KajsaLisa sa...

Fina bilder på lugnet före stormen. Anledningen till att dina två kommentarer blev liggande var att jag var inne i stan och skildrade den.
Undrar var den höll hus för på Kungsgatan var den inte.

Kerstins foto sa...

Vilket makalöst väder ni har. Här ligger temperaturen på runt nio grader på dagarna men det är grått och trist. Jag är ändå nöjd med nio grader, känns rätt gott att ha det och slippa kylan. Den kommer tids nog.
Hoppas stormen håller sig undan dina trakter, tycker synd om de stackarna som befinner sig i centrum av den.

Ama de casa sa...

Ja, FY för stormen - men du verkar ha klarat dig finemang :-)

Här kan jag inte heller klaga på vädret :-)

Monica sa...

Uppfriskande ja har man inte vovve att gå ut med är det nog så:-)
Riktigt snygga höstbilder och stormen saknade jag inte
Ha en bra dag;-)

cat sa...

Ni ser ut att ha haft en underbar helg. Vår var inte så dum den heller. Simone gjorde bara en liten kort avstickare upp till oss igår. Värre var det för dem längre söder ut. För min del blev det något av ett antiklimax. Verksamheter stängdes ner och personalen skickades hem i förebyggande syfte och sedan blev det liksom inte så farligt som man trodde. Tur var väl det i och för sig.

ansepanse sa...

Det värsta av stormen missade oss också även om jag just bor i dess närhet
kramar

Anki sa...

Nä... inte mycket att klaga på där hos dig inte! Riktigt härligt oktoberväder... bara att njuta!

Stare Ström sa...

Ja, nog hade det varit behagligare att ha haft som du igår! Det är skrämmande att vara så utelämnad till naturens krafter. Och ändå är det ingenting mot vad som sker på andra ställen i världen. Mycket har förstörts här, såg jag när jag tog en promenad. Jag är alltid rädd att rutorna ska åka när vinden ligger på så. Nu gick det bra. Blåser friskt idag också- men inte att jämföra. Lite solglimtar får jag också.

Rantamor sa...

Men jösses menar du att ni har 20 varma grader i 08 området ???
Rena sommarvärmen ännu och snart är det november och då fortsätter väl ni med värme i något varmare land ???
Så bra att ni kortar av den bistra vintern.

Tjingelingen från en barnbarnsbakis Rantamor.

Hörni sa...

Meh, va! Riktigt så där fint hade vi inte i Uppsala! Vi skulle ha åkt till Stockholm i helgen alltså. :)

Susjos sa...

Ja, vi ska inte klaga, fastän dagen idag inte var så solig, men det är inte så kallt ute ännu, så jag kunde ta mej en joggingtur här på kvällskvisten, det blåste inte ens speciellt mycket! Hösten har ju hittills visat sig från sin bästa sida- gillar jag mycket!

LissenTo sa...

Du ska se att du klarar den här vintern galant, snart är det ju vår Beate :-)

Dom växer som ogräs, grabbsen :-)

Freja sa...

Massor att gilla den här helgen! Själv fascineras jag av att det fortfarande är cykelväder här hos mig fast det nästan är november. Lite synd bara att cykellampan visade sig vara paj så jag var tvungen att gå hem med cykeln för att inte köra på tok när det blev becksvart en timme tidigare....

Beppan sa...

Nä - inte läge att klaga ser jag... Ljuvligt med sådan värme!
Lite annat norröver just nu. Inte snö - den har smält bort, men regn och rusk. Försöker komma ut på min dagliga promenad mellan skurarna. Lyckades inget vidare igår. Blöt som en dränkt katt.... (vilket uttryck förresten)