tisdag 29 oktober 2013

Studiebesök på Knivsöder

Idag tänker jag överraska (!?) er med dagsfärska bilder från Hornstull – det nya Hornstull alltså, som invigdes den 14 oktober i år. Nollåttor vet att Hornstull ligger på den mindre ”hippa” sidan av Söder, även kallad Knivsöder. Ni som bor i resten av Sverige kan strunta i var torget är beläget, ni kan bara njuta av bilderna;-)
Idén till dagens ”studiebesök” som jag påpassligt kombinerade med en lunchdejt kom från kollegan Anders. Han sitter visserligen på vårt kontor i Örebro, men har järnkoll på vad som händer i huvudstaden. Tack för tipset Anders.





Skärmar ute
Konstverken är skapade av konstnären Jacob Dahlgren och fungerar både som solskydd och insynsskydd i byggnaden, men främst som glädje för omgivningen. Beroende på var betraktaren står framträder olika formationer och optiska effekter. Skärmarna är tillverkade av lackerat stål. Nu fångade jag bara två av totalt fem på bild, så jag har en (giltig) ursäkt att återvända nästa vecka;-) Men om ni vill se resterande tre skärmar så kolla här eller här.







Pelare inne
Å den här saken hittade jag i gången mellan den nya gallerian och t-banan. Har inte hittat vem som har skapat den men fler närbilder finns här. Som jag har förstått det heter konstverket ”Nasty”.

Å vet ni vad – jag bara älskar skärmarna och pelaren. Äntligen något nydanande i det annars så konservativa Stockholm. Lyckliga ni som bor på (Kniv-)söder;-)





19 kommentarer:

Anders W sa...

Va kul att du åkte på besök. Vilka färgklickar i höstmörkret. Pelaren ger lite italienvibbar. Hoppas jag hinner dit också någon gång. Till vidare njuter jag av bilderna!

Susanne sa...

Hornstull går jag förbi nästa varje dag på min morgonpw till arbetet.
Fina bilder.

Eva Trillian sa...

Med huvudet fullt av intryck som dagen bjudit på så kan jag inte annat än nicka till dina bilder - men jag kommer inte på en vettig sak att säga :)

Marit Johansson sa...

Nä du har rätt, hur tänkte jag med plan yta, menar ju bara att ljudet inte är så bra i mobilen helt enkelt..

Unknown sa...

Mycket bekant område för mig, kul att se dina bilder och hur du ser på det hela. Bor ej på knivsöder men brukar sitta på bishop runt hörnet titt som tätt.
/kiki

KajsaLisa sa...

Fina bilder, jag tror knivsöderstämpeln är rätt borttvättad nu. Får nog åka dit och kolla.

Pysselfarmor sa...

:-))
Jag bor inte på Knivsöder, men jag passerar just här varje vardag - kväll och morgon.

TantGlad sa...

Fina och spännande bilder av konstverk.
Ha en fin dag nu!

Anki sa...

Snygga bilder från en för mig helt okänd plats! För övrigt är hela Stockholm ganska okänt för mig :) Måste nog ta mig en tur dit...
Att Casper var så pigg berodde nog på att trumhinnan sprack i lördags och att han ätit penicillin ett par dagar...

Della sa...

Visst är de kul när det händer något! :)

Rantamor sa...

Hornstull, för visst hette det så, jag vet ju inte riktigt vad jag ser, är det en affärskomplex eller har det något med tunnelbanan att göra ???
Hur ska en lantis som jag veta.

Men jag gillar det där konstnärliga som hänger på väggen, snyggt.
Den där pelaren innehåller alldeles för mycket och många pyttlar för mig och min hjärna...
nej inte snyggt.

Tjingelingen från Rantamor och ett soligt Nordmaling, men en klen Rantafar, men nu har han fått en cortisonkur så nu jädrar om han inte ska pigga på sig.

Beppan sa...

Härligt att få följa med dig till Knivsöder! Har faktiskt inte hört det uttrycket - trots att jag bott i hufvudstaden i fem år. Var kommer det ifrån?
Hornstull har jag både besökt och passerat många gånger. Dock inte på senaste tiden, så dessa konstverk är nya för mig. Kul grepp!!

Ama de casa sa...

Häftigt! Kul med lite färg :-)

ansepanse sa...

håller med :) snyggt och lite annorlunda, färgklickar därute och pelarna är supervackra
Sv: Rusta till helgen alltså :)
kramar

cat sa...

Tack för möjligheten att titta vid Hornstull, utan att åka på besök :-)

Visst är hundar folk ;-)

Stare Ström sa...

Det här var kul att se! Jag gillar att man gör något roligt, när man ska bygga modernt och funktionellt. Vilken härlig pelare! :)

Monica sa...

Haha vad ute jag är nu för tiden, nytt Hornstull hur har jag kunnat missa det;-)
Gillar Nasty riktigt mycket någon gillar munnar
Ha det bra

Susjos sa...

Oj så annorlunda Hornstull ser ut! Knivsöder? Haha, det har jag inte hört att det kallas. hade en kompis som bodde på Bergsundsgatan..som väl ligger i närheten vid vattnet!?

Snyggt har det blivit i alla fall, nu vill jag också dit och titta!

Husbilen-Ellen sa...

Spännande och fina foton! Kram Elisabeth