lördag 19 oktober 2013

Veckans fönster: ”Brunt”

Nu har jag än en gång kunnat konstatera att vissa fototeman är skojigare än andra. Vad jag menar är att jag sällan tänker på ”självklarheter” när jag fotar, till exempel är brun en färg som jag inte hyser några större sympatier för, men ändå finns den mer på förvånansvärt många bilder som jag tagit. Med andra ord så förtränger jag alltså vissa detaljer/färger automatiskt. Jag ser dom liksom inte förrän ett roligt fototema dyker upp. Kul!

Jag lägger upp två bilder – lite kulturkrock ska ni allt utsättas för den här soliga lördagen;-)

Dénia
Det här fotot tog jag för nästan exakt ett år sedan i Dénia vid Costa Blanca i Spanien. Sådana väggar skulle jag önska mig på tråkiga gråa ytor här i Stockholm. Lägg märke till "specialeffekten" i form av de svarta linjerna. Det är roligt att fota genom stängslar;-)


Söder
Anrika Kvarnen med anor från 1600-talet och Söders (= Hammarby fansens) fasta riktmärke. Det stället har karaktär kan jag säga;-)



Flera bruna fönster hittar ni här.




24 kommentarer:

Rantamor sa...

Vilken konst.
Så snyggt målat, hoppas ingen kommer å sprejar någon ful tagg där, men det ser ju ut som att det är inhägnat.
Bra d.

Efter gårdagens körsångande där man fick lära sig om magstödet och mycket mera så är vi idag lite slö.
Körsång är nog inte riktigt vår grej,
men dom som sjöng och skakade rumpan såg ut att ha jäkligt roligt.

Men vi gick i halvlek eftersom annars hade ju Rantafar dött av en rejäl astmaattack, så vi promenerade hem i fullmåneskenet.

Tjingelingen från Rantamor.

Freedomtravel33 sa...

Mitt gamla lunchhak Kvarnen! Jag åt lunch där flera dagar i veckan under sex år :) Kvarnen har lärt mig svensk husmanskost. Min mamma kunde inte laga så mkt sånt, men där har jag lärt mig att gilla rätter som kåldolmar, kålpudding och laxpudding :)

Della sa...

Den där målade väggen är inte dum. Den skulle pryda många platser.
Sedan du skrev för ett tag sedan att det bara är 55+are som har sådana där dunjackor med starka färger så har jag gått omkring och smygkikat på folk. Och det stämmer! :)

Eva Trillian sa...

Verkligen kontrasterande väggar :) Men likväl: bruna fönster i båda bilderna!
Hmmm ... om man skulle fundera på att börja fota fönster ...

Ama de casa sa...

Åh vilken härlig vägg! Det blir verkligen mycket finare med snygg graffiti (och då menar jag ju såklart inte fulklotter ;-) )

LissenTo sa...

Det översta bruna fönstret, hänger i spännande omgivningar, om man kan säga så.

Tack för lyckönskningen

Pumita sa...

Hahaha, vilka läckra fönster! Och mycket brunt ser det ut att vara... utan att du svimmade när du tog kortet. ;)

Du ser, det var på tiden att du fick upp ögonen för Veckans fönster, bästaste fotoutmaning ever! :)

Guldkryckan sa...

Jo..såg nåt liknande det första fotot där i Helsingör..vi borde anamma det där här också kan jag ju känna..för lite småtrist är det ju.

Sv: Jodå..från 67 här med..hade gärna sett en renovering upp till detta århundradets standard..har ju bara ett krav..jag ska bo kvar medan det sker..när de lägger vårt nya golv får de be mig lyfta på fötterna..så det så ;)

Men visst hade det varit fint med lite nytt..vår visning är framskjuten till i morgon samma tid..ska bli intressant.

Ha en fin kväll.

Margareta sa...

Dina bilder är inte bara passande till temat utan kul att titta på och läsa dina tankar kring dem.

Kan berätta att vi har en annan temperatur här på ön, och helt andra färger än du visar upp här =) Brukar vara tvärtom mindre än hemma men nu är det omvända världen - du kommer garanterat att få se.

Förstår att du plockade fram det första och längtar tillbaka, åtminstone till temperaturen och aldrig att du skulle komma på tanken att vilja besöka lilla mig i norr. =)

Bilden är helt okej som bevismaterial(i fredagens inlägg), men jag kommer att slå dig med råge.

Kul bild med de som väntar, vi är kanske så vana att stå i kö så vi ställer oss indirekt i en sådan när vi väntar också.

Hoppas att vinaren var till belåtenhet och att du orkade vara upprätt en stund.

Apropå att vara sig själv och inte bry sig så mycket, underbart men vet inte om det gett någon originalitet. Utan bara jag. Visst var positivismen på topp i torsdags, och lite har den fortsatt - speciellt i fotoväg.

Ha en bra fortsättningen av lördagen och kanske att en vinare till går ner.

Anki sa...

Jag gillar fönster och fotar dem gärna... ofta utan att registrera vad det är för färg... kommer ibland som en överraskning när jag sen ser dem uppförstorade på datorn... då upptäcker jag saker jag inte hade en aning om :)
Din första bild är riktigt häftig - snygg vägg... och spännande små fönster.
Den andra är också fin, men väldigt olik den första :)
Mina fönster kommer från en helt annan miljö...
Tänk att vi missade varann Elisabeth och jag...

Stare Ström sa...

Bruna fönster både från när och fjärran! Jo, det blir väl så att man har ett lager fönsterbilder att ta till.
Frost i natt i Skåne också. Snart packar vi och drar- eller hur?

Linnéa sa...

Första bilden är ju så bra så bra!! Den andra också! Riktigt snyggt till fönster temat!

Monica sa...

Första bilden var ju hur läcker som helst;-)
Har aldrig varit på Kvarnen men så är jag inget Hammarbyfan heller;-)
Ha en skön lördagkväll

Susanne sa...

I Köpenhamn fanns det lite konstverk på en del husfasader, så mycket trevligare.
Sv: Rasmus är född 9012, men har kanske sett någon film eller så från 80-talet ;)
BonBon espresso innehåller vodka, kaluha, kaffe och socker.

Shannara sa...

Alltså, vet du vad? Jag tror att dina tårtor skulle bli hur coola som helst... Om du gjorde några vill säga. ;) ;) ;)

Margareta sa...

Sv. Visst är det en gatuartist och det "kryllar" ju av dem i Barcelona och även en del såg jag ju på Teneriffa. Fascinerande hur de kan agera statyer under så långa perioder och varje dag måla om och förbättra utstyrseln. Vi gav dem pengar, annars hade jag inte fotat.

Ama de casa sa...

sv: Det ante mig att du skulle gilla usb-fläkten ;-)

Finns på Media Markt. (Här i alla fall).

Pumita sa...

Sv: Med din fantasi är det ju inga problem med att komma på egna idéer, haha. Din uppfinningsrikedom är häpnadsväckande. Fast jag skulle inte kalla det för att snylta när man deltar i fotoutmaningar. Jag försöker göra temat "till mitt" och inte köra längs samma spår som "alla andra". Lyckas hyfsat, tycker jag. Fördelen med utmaningar är att fler hittar till ens blogg. Pratar för Pumita nu, för BP gäller annat. ;)

Tuffare att vara beroende? Jag vet inte det... för det är som en berg- och dalbana att vara periodare, att växla mellan hopp och förtvivlan. Kan vara nog så ansträngande för ett svagt hjärta. ;)

Benita sa...

Häftigt målad vägg. Vi ska måla om huset till våren men har ännu inte bestämt oss vilken färg...

Susanne Hultman sa...

Kul att du gillar Veckans fönster och deltar. Fast den här gången hade din kommentar tyvärr fastnat i mitt spamfilter. Nåja, det var många som hittade till dig ändå för du är ju en sådan flitig kommentator. :)

Väggmålningar gillar jag, speciellt sådana här färggranna saker som lyser upp tillvaron i städerna. Vackert, vackert.

Kicki sa...

Verkligen en kul målad vägg och en helt vanlig enkel vägg kan vara vacker! Jag hoppade över fönstertemat den här veckan och tog tag i fönster rent praktiskt!:)

Jah Hollis sa...

Brunt och fönster har du i båda bilderna så det inlägget passar ju fönstertemat utmärkt. På Kvarnen har jag varit vid några Stockholmsbesök och om jag inte minns fel så var inredningen rätt mycket i brunt med.

Klimakteriehäxan sa...

Häftig spansk vägg - och Kvarnens fasad passar ju jättebra när det ska vara bruna fönster!

Hörni sa...

Ja, fram för fler såna väggar! Jättehäftig. :)