söndag 6 oktober 2013

Fototriss: ”Stillhet”







Konst i Roslagen är en årlig konstrunda där konstnärer från Täby, Åkersberga/Österåker och Vallentuna öppnar sina ateljéer för allmänheten. I år bestämde jag mig för att ta mig från Täby till Vallentuna för att kolla in samlingsutställningen i det nybyggda Kulturhuset i centrum. Kan berätta att det tar ungefär 20 minuter att avverka de 13 kilometrarna med lika många rondeller (!!!).

Vallentuna
Vallentuna är en extremt stilla Stockholmsförort. Drygt 20 000 invånare kan dock samsas om en CoopExtra och en ICAKvantum mitt i det lilla centrumet som är så tråkigt att jag inte ens vill visa upp det. Om det inte vore för det nybyggda Kulturhuset skulle orten somna in av sig själv.

Vallentuna Kulturhus
Vilken underbar aha-upplevelse när man stiger in i den byggnaden! Här finns bibliotek, utställningslokaler, teater och ett café. Idag var det ju konstrundan som lockade allmänheten till samlingsutställningen så det vackra biblioteket blev ett perfekt ”offer” till dagens Fototriss.

Ulla-Britt Hede
Nu var det så stilla där att jag snabbt avverkade ytterliga 13 kilometer tillbaka till Täby och lite liv. Och det hittade jag i min favo konstnär Ulla-Britt Hedes ateljé. Och nej, självklart gick jag inte tomhänt därifrån.

Fler stilla bilder hittar ni hos Fototriss.





24 kommentarer:

Connie Tornevall sa...

Vilken konstfull triss, älskar stillheten i dem. Första bilden blir min favorit!

Monica sa...

Ja här såg det verkligen stillsamt ut.
Rondellnoja har dom här med det värsta är att bonnläpparna inte vet hur man rondellkör:-(
Ha en skön kväll

Eva Trillian sa...

Stillsamt .. men jag kan inte annat än reflektera över hur omysiga bibliotek är. Verkligen!
Hoppas vi får se vad du fyllde dina tomma händer med när du varit hos Hede :)

Stare Ström sa...

Hoppas det inte var lika stillsamt på konstrundan! Det här ser så stilla ut att det kanske rent av är dött???

Linnéa sa...

Viss stillhet i dina bilder. Biblioteket, konsten, tyckte det var spännande. Gillar sådana evenemang. Kan tänka mig att Vallentuna där uppe norr om Slussen är väldigt sömnigt o lantligt. Tycker att konst ska spridas som här, lokala nivåer över hela landet o i alla våra närkommuner o förorter till Stockholm.

Linnéa sa...

Glömde säga, man kan tro att bibliotekarien är en konstinstallation i sig. Snacka om sömnigt, landsbyggden är nog inget för dig!

Linnéa sa...

Glömde säga, man kan tro att bibliotekarien är en konstinstallation i sig. Snacka om sömnigt, landsbyggden är nog inget för dig!

Anders W sa...

Gillar både temat och din tolkning. En skön omskrivning av höst!

Susjos sa...

Älskade bibliotek när jag var liten, lugnet och doften av böcker!!! Underbart! Drömmen var att få jobba som bibliotekarie!!!! Fast idag är jag glad att jag valde ett annat yrke i alla fall :)

Freja sa...

Läckra vinklar! Kanske torget varit lika perfekta till temat om det nu var så dött ;-) Jag vill ha de där stolarna till vårt kök, men just gult är svårt att få in i hemmet, mannen är allergisk mot just gult...

Annemor sa...

Er et dekor på vinduene? Lekkert.
Fin triss.
Ha en deilig kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2013/10/06/stillhet-er-vond-a-fotografere/

Husbilen-Ellen sa...

Ja, där var det ingen trängsel. Passade på att titta in till Ulla-Britts ateljé. Mycket spännande bilder. Elisabeth

Jah Hollis sa...

Det verkar nästan lite väl stillsamt med tanke på att det är konstrunda. Roligt att du läst om min danska resa och jag kan själv se det humoristiska i den. Dessutom var ju konserten en av de bättre på länge.

Anita - Malta sa...

En triss A´la Beate fast motsatsen. Alltså, väldigt stillsamt ;-)

Kan inte låta bli att undra hur du får sån fin skärpa och klara färger i alla din bilder. Här går jag och släpar runt med min klumpiga Canon EOS600D med ett tungt zoom objektiv.
Kan ju tala om att när maken gav mig kameran för knappt två år sen visste jag noll och var helt novis. Igår kom jag hem efter nästan tre timmars promenad runt Sliema, Tigne, Balluta, St. Julians osv.. för att leta stillhet !!??

Haha.. den stillheten infann sig först efter att jag sorterat bort 99 procent av mina bilder. Pust.. Kan inte min kamera, den är alltför komplicerad för en som knappt kan stava till alla dessa termer och än mindre förstå dem. Alla dessa manualer ger mig dessutom gåshud. Kan bara inte få in i hjärnan all fakta som behövs.

Om du fotar de flesta av dina bilder med mobilen så ska jag införskaffa samma modell snarast ;-)

KajsaLisa sa...

Du använder lite snea kompositioner som ger liv åt bilderna, den sista blev nog min favorit här, snyggt.

cat sa...

Åh tack för att jag genom dig fick se Vallentunas bibliotek.

Mias Mix sa...

Kul tolkning med en kulturell triss och roliga vinklar du fotat i! Hoppas det blev lite mer liv o rörelse under själva konstrundan :)

Ama de casa sa...

Jag tror inte ens att jag har varit i Vallentuna. Möjligen passerat nån gång. Verkar inte som jag missat så mycket :-)

Här i Spanien är dom också väldigt förtjusta i rondeller. Tyvärr bygger dom ofta dom alldeles för små, så det blir inte sådär jättelätt att passera dom alla gånger :-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Och de har tagit fasta på det gula ser jag. Klargult och så gladfint.
Kram.

Marit Johansson sa...

Vilken suverän bild på ensamma mannen på biblo, supersnyggt. Där fångar du verkligen temat på bästa sättet!

Anni sa...

Pappa har ritat många hus i Vallentuna - hoppas att centrum inte ingick efter din sågning ;-)
De har i alla fall försökt stoppa in lite energi genom den hemska knallgula färgen, men kalt och kylslaget ser det ut. Ogästvänligt. Synd.

Jag kika in hos din konstnär, men först vill jag bara skriva att vi nog har ganska likartad syn på det här med jippon för att samla in pengar till cancerforskningen. Jag har läst om dina vänner förr och jag har själv alltför många i familj och nära vänkrets som drabbats. Just därför tycker jag att det är ett steg i rätt riktning när tv-galan inte enbart ska handla om/dra in pengar till bröstcancerbekämpningen.

Per-Anders sa...

Det ser ut att vara ljust och vackert på biblioteket.

Margareta sa...

En ganska vanlig söndag med andra ord, i Sverige -lugnt och stilla.

Kul med konstrunda, loppis och på det lite stillhet, kan det bli bättre på en ... söndag.



Pialotta sa...

Stillheten nästan andas där inne ... väldigt fint ordnat ... ordning och reda ... löning på fredag :) Fin triss på temat ... du är helt enorm i dina bilder :)