onsdag 2 oktober 2013

Onsdagstema: ”Omskapat”

Vilket roligt tema – omskapat! Kan inte låta bli att bidra med två helt skilda bilder här.

Conkers
Här ser ni två kastanjer med ett väldigt vacker mönster som påminner om årsringar på träd. Det är inte omskapande. Men om ni tänker er att vara barn i England och använder dem till den traditionella barnleken ”Conkers” så har ni genast omskapat både kastanjen och det engelska ordet ”conkers” som inte bara är en lek utan betyder hästkastanj. Två omskapelser i ett om man säger så. Det visste ni inte, eller;-)



SCSI
På bilden nedan ser ni en gammal SCSI hårddisk som i sitt tidigare liv satt i en dator. Nu har jag omskapat den till ett solur i en vacker träram. Om ni tittar noga ser ni en liten rund plopp med fyra stift i. Om man tar tag i den rör sig hela ”rundeln” i mitten. Medge att tavlan är omskapande kreativt och perfekt återvinning;-)



Fler omskapade saker hittar ni hos Onsdagstema.




23 kommentarer:

Anita - Malta sa...

Nu faller jag pladask för din fantastiska kreativitet.

Men kastanjer ?? Tycker de ser ut som en korsning mellan tomat och äpple ;-) Fina färger och mönster har de iallafall.

Den gamla hårddisken hade jag aldrig kunnat gissa. Faller dubbelt pladask för tavlan som är ett solur och har en väldigt vacker träram. Har du verkligen skapat den själv !! Ja, det är klart du har. Vem annars skulle komma på den smarta idén ;-)

Susanne sa...

Älskar din konst.

Eva Trillian sa...

Kastanjer är vackra - jag gillar dem. Känslan. Glansen. Allt!
Jag gillar även din konst :) Just den här på minner om något Da Vinci-instrument som håller en hemlighet jag inte förstår. Tilltalar mig! :)

Peranders sa...

Den nedre bilden är riktigt tjusig!

KajsaLisa sa...

Hade ingen aning om att kastanjer hade ådringsmönster, förrän jag såg bilden och tavlan var verkligen kreativ.

Susjos sa...

Snacka om omskapande! Du måste vara vinnaren denna dag!!

Anki sa...

Tänk vad man får lära sig... var ju tvungen att följa länken - har aldrig hört talas om det tidigare...
Och ditt fantastiska solur! Riktigt kreativt och omskapande på högsta nivå! Snyggt... och den där ramen... ååhh, jag bara älskar den!

Anna sa...

Fick man lära sig något nytt så här på morgonen!
Jag skulle va med igår men jag har inte hunnit, får försöka med dagens tema istället.

Ha en bra torsdag!

Tony sa...

Riktigt häftigt och snyggt solur!

Anna sa...

Åker på lördagmorgon, hon är där och förbereder hennes stora dag :)
Så snart så!

Malla sa...

Hej du glade! Jag är inte redo för bloggläsande ännu men ville ändå tacka för dina kommentarer :)
Separationen beror mestadels på mig, om man nu ska skylla på ngt/ngn - kan kalla det för känslobortfall i hjärtat kanske.
Om du vill ha det mer utvecklat får du maila, vill inte skriva allt i bloggen :)

Ama de casa sa...

Soluret är helt enkelt skitfräckt! Nu fattas kanske bara solen? ;-)

Vackra kastanjer!

Ama de casa sa...

Lite förundrad bara över bakgrundsfärgen till kastanjerna...
:-)

Monica sa...

Kastanjer är så fina dom samlade man på när man var liten;-)
Här var det omskapande för hela slanten.
Ha en bra dag;-)

cat sa...

Kastanjer är vackra, men det samma kan inte sägas om ordet conkers ;-)
Verkligen en läcker omskapelse av en gammal datorkomponent, gillas skarpt!

Sov i elva timmar hemma i min egen säng, så jo det är nog bäst hemma ändå.

Stare Ström sa...

Nu tog du allt i för att få bilder till temat! Absolut omskapande av bästa kreativa sorten! Gillar soluret skarpt!

Rantamor sa...

Gillar verkligen det jag ser på bild nr två, och inte visste Rantamor att en hårddisk ser ut sådär.
Vet inte ens vad jag hade tänkt att den skulle se ut, men helt klart platt eftersom en dator åxå är rätt platt.

Du är allt bra fiffig du, och inte väger du mycket heller till dina 166cm, som en liten flicksnärta.

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Kastanjerna är läckra och din tavla kreativ och cool, bra jobbat med nyskapandet!

Margareta sa...

Härliga tolkningar till ordet omskapat. Nu tycker jag verkligen om dina tavlor och denna är inte något undantag - häftig. Min underbara hänger och glädjer mig på kontoret, brukar närstudera då och då. =)

Fortsätter nu och läser vidare.

Ha det gott.

Shannara sa...

Absolut älskar ditt solur! Var länge sen jag såg något av din datakonst nu... =)

Ha en underbar helg, ja, den börjar ju snart i alla fall!

Pysselfarmor sa...

Nu lärde jag mig en ny sak...nej inte det att du gjorde datorkonst av avlagda datorer - det visste jag faktiskt. Utan jag menar leken där kastanjerna är inblandade - kul att man inte är fullärd ;-)

Linnéa sa...

Så vackra kastanjerna blev i din bild. Vilken kreativitet att göra ett solur av en hårddisk!

Bravo!

Går ju bakåt, hänger ju inte med i alla teman!

Anni sa...

Blir helt fascinerad ...