fredag 11 september 2020

Fem en fredag: Vecka 37 – "Namn"


"Husets bibliotek" som jag skapade i mars blomstrar fortfarande. Igår var det bara några få böcker kvar, men idag hade någon/några fyllt på och arrangerat böckerna riktigt fint. Lite gulligull faktiskt:-)


Hade jag tagit bilden i februari hade jag gissat på krokusar, men nu är det ju september. Blommorna växer vilt.


Årets första rönnbär(?). Inte mycket att skryta med... än;-)

1. Har du eller har haft något smeknamn?
När jag var (riktigt) liten och inte kunde uttala mitt förnamn skapade jag namnet ”Ada”. Gräsligt jag vet. Och det blir värre än så, för min pappa tyckte att Ada var kort och koncist, så han anammade namnet. Han använde aldrig mitt riktiga förnamn, inte ens i vuxen ålder. Min engelska svåger har också svårt för namnet, så han kallar mig för ”Beatie”. Suck!

2. Har du velat heta något annat?
Nej, faktiskt inte. Har alltid älskat mitt namn, då det är rätt ovanligt.

3. Vet du vad ditt namn betyder?
Jo det vet jag. Mina föräldrar valde namnet med stor omsorg. Mitt namn är ett latinskt kvinnonamn och betyder ”den lyckliga”.

4. Finns det något namn som går igen i din släkt?
Det måste vara min pappas sida där namnet Albert har gått i arv. Både han, hans far och farfar hette så.

5. Matchar ett namn med personligheten?
Kan bara tala för mig själv här. Mina föräldrar hade inte kunnat välja ett mera passande namn till lilla (och stora) mig.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. DS.

21 kommentarer:

Ditte sa...

Kul med biblioteket som du ordnade med och att det lever och fylls på. Och visst är hösten på väg. Lite smått. Den liksom smyger sig på.
Jag tror den krokusliknande blomman heter "tidlösa"och den blommar just på hösten.
Kul att läsa svaren om ditt namn. Och visst är namn intressanta.
Gillar gärna också att veta hur en stad/ort fått sitt namn.

Hanneles bokparadis sa...

skönt att vara nöjd med sitt namn, det är jag med.

Geddfish ♥ sa...

Kul att läsa dina svar om ditt namn! Superkul med namn och varför.
Ja, du har ett bra namn, absolut.
Inget fel på mitt namn heller, bara att det var så svårt att urskilja om läraren sade Bert, Gert, Kjell eller Gerd. Kort och gott.
Du kan googla på mitt nickname och du får ingen förklaring. Men jag vet den. Dock finns det en rolighetsperson som apat efter och kallar sig Geddfish1, helt utan anledning, suck.

femfemman sa...

Tidlösa. Giftig höstväder som liknar krokus. Rönnbär har jag inte sett detta år. Alla rönnbärsmalslarver har fått uppsöka äpplen i stället. Inga fina äpplen som skördas detta år.
Smeknamn...Ja, pop-anna under en period. Beroende på musiknörderiet i tidiga år. Tjocken var dock ett mera använt namn.
Eget namn...Ja, det är bra. Trivs med det och även med det gråa hår som jag låtit komma dagen på sistone.

nalta norrland sa...

Ibland är namn en välsignelse och ibland ett straff, ett rent helvete ;-) Jag är nöjd med mitt namn, jag är glad att min mormor inte fick bestämma för då hade jag hetat Bodil eller Ellinor...

Du vet vår Lilla Fru Katt, hon heter ju Ellen, om nu Elin inte är yngre än katten så hade jag kunnat tänka mig att kalla Elin för Ellen :)
När Elin var ofödd och bara fanns i min mage kallade vi henne Fjållan Piggelina Lollipop.

Inget blogginlägg hos mig dag.

Ama de casa sa...

Perfekt för veckans ord med det där biblioteket! Vilket oerhört bra initiativ från dig :-)

Jag har aldrig gillat mitt riktiga namn. Redan från barnsben var det jobbigt att heta så. Du har säkert redan sett inlägget så jag struntar i att länka. Nu har jag valt mitt förstanamn (det som står först i passet alltså, som egentligen är mitt andranamn...) för att presentera mig när jag är utrikes. Mycket lättare för alla att uttala namnet "Liz". Jag brukar säga att mamma nog valde namnet efter hon "Taylor" ;-)

Klimakteriehäxan sa...

Härligt att vara i samklang med sitt namn, trivas med det.
Faktum är att jag vid närmare eftertanke hade ett smeknamn som skapades av min pappa. Han kallade mig "cigarren" eftersom jag var tjockast på mitten. Som tur var slutade han med det innan det fick nån spridning ....

Susjos sa...

Just ja, fem en fredag, varför glömmer jag det alltid?
Du har ett fint och lite ovanligt namn!
Själv ville jag heta Birgitta, som jag ju också heter ( i första namn!), var inte nöjd med mitt tilltalsnamn när
jag var liten. Tyckte min syster Annika hade ett finare namn!
Sen blev jag ju Sussie bland mina kompisar i högstadiet , men det vill jag inte bli kallad nu, fast mina gamla barndomskamrater säger nog fortfarande Sussie.
Idag är jag nöjd med mitt namn, det är väl tur det! ;-D

Blomman ser verkligen ut som en krokus! Va lustigt!

Emma, Sol som sol? sa...

Namn är intressant. Emma är ett riktigt bra namn, alla kan uttala det och det är internationellt även om det är tyskt i ursprunget. Ska tydligen betyda den högt uppsatta så det är ju bara att gilla ännu mer.

Fast i alla år har folk tyckt att jag presenterat mig som Anna och jag har halvt på skämt/halvt på allvar sagt att jag borde presentera mig som ÄMMA.

Undrar pm någon heter så? Ja se på fan, 14 stycken gör faktiskt det. Nä, då får det vara. Försök att skriva det i Spanien, dessutom. Kommer bli Amma.

Kina sa...

De flesta av oss verkar var nöjda med sina namn. Det är nog mest när man är yngre som man är missnöjd. Men då är man missnöjd med så mycket hos en själv, tycker ofta att allt är fel. Som vuxen har man vant sig vid det mesta och rent av resignerat. Vi är bra som vi är! ♥

Mrs Calloway sa...

förstår att du är nöjd med ditt namn! mycket finare än Ada. intressant det där med namn. även ortnamn har mycket att berätta

tanthuset.blogg.se sa...

Åh vad roligt att läsa dina svar och man funderar ju förstås på hur man själv skulle svarat...nästan så jag ångrar att jag inte hänger på utmaningen :D
De där blommorna som ser ut som krokusar är tidlösa, alltså, dom heter så :D men såg att Anna-Lena redan skrivit det
Det verkar vara allmänt dåligt med rönnbär i år, så rönnbärsmalen går på äpplena istället, trist!
Vad roligt att ditt bibliotek funkar så bra, det var en bra idé du fick där! Här går det segt med de böcker jag lade ut i affären, får nog byta ut en del...
Ha det så fint nu, denna soliga lördag!

Karins ordöverflöd sa...

De där blommorna kallar vi för "nakna jungfrun".

Herr Nilssons Fru sa...

Du vet väl att kärt barn har många namn o har de inte de så skapar man några till dem, som din far och svåger :)
Ada tycker jag var gulligt. De e väl så att man sällan gillar de själv bara. Jag har ju dubbelnamn o därav lite konstig betydelse. De ena Nåd och de andra kristen..hihi faktum är att jag fattar nada av det.

Den lycklige - ja då får vi hoppas att livet lever upp till ditt namn betydelse.
Kramiz o go lördag

Herr Nilssons Fru sa...

PS jag gillar inte alls när någon säger Anki till mig. De är inte jag liksom. Men epostadressen blev så av en tillfällighet och endast skapad när jag började blogga en gång i tiden :)

Kramiz igen

Carita Liljendahl sa...

Så fint med bokbänken! Det är bra att ha återvinning på många plan, här hos oss gäller även pussel.
Ja du har ett fint och extra förnamn!

Paula sa...

Ditt namn passar din personlighet perfekt, o vore jag du skulle jag använda det hellre än det mer opersonliga BP...

LillaSyster sa...

Känner bara igen Ett lik i garderoben, men den har du säkert läst. Du kanske klarar bokmärksutmaningen året ut. Håller med dig det borde vara förbjudet med julpynt i affären fram till sista veckan i november. Fy vad det blåser idag....

Anki sa...

kul med biblioteket som lever vidare!
roligt att läsa deltagarnas svar på Elisas frågor. Ada tycker jag är ett bra namn!
Vår gamla katt som vi hde för Sixten, hett KF - och det var förkortning på "Kattfan" :)
Blomman har du fått svar på - har den i en rabatt här också.

byblixtra sa...

Kul med ett bibliotek i trapphuset. Det borde finnas på fler ställen. Tidigare hade vi en bokhylla på jobbet där man kunde lämna och låna böcker men nu har vi bytt lokaler och är tveksam till att det kommer fortsätta, om vi nu inte hittar en ny plats för att lämna böcker.

Musikanta sa...

Kul att få veta att du heter Beata - det visste jag inte. Det är ett vackert namn och det betyder väl "den vackra" också förutom "den lyckliga". Du har ju beau och beautiful på franska och engelska.
Att jag själv skulle velat heta något annat än Ingrid beror kanske på att det är två spetsiga i:n i namnet. Anna, Malin och Lena är mycket skönare att säga t.ex. Och sen att man här i Östergötland uttalar mitt namn med samma tonvikt som "måndag" avskyr jag. Elisabeth, som jag heter som andranamn är också svårt att uttala och hade väl blivit "Bettan" om jag hade tagit det som tilltalsnamn.
Ingrid