fredag 7 augusti 2020

Fem en fredag: Vecka 32 – ”Fritt val”


46 grader på balkongen, det var för varmt till och med för mig idag. Alltså satte jag mig på innergården där det fläktade behagligt:-)


Irl var det 29 grader i Täby. Undrar om trädgårdsskötaren som höll på att klippa buskarna svettades...


Alltså om det är 46 grader på en icke inglasad balkong så gissar jag att det var över 50 grader på den här balkongen. Utgår ifrån att om katterna lekte i katträdet så var dom nog grillade rätt fort;-)


Bästisen Yvonne har fått en ny familjemedlem, en skitsnygg sådan om ni frågar mig. En Dyson V8 sladdlös handdammsugare. Jag väntar på hennes utvärdering av V8:an(!!!), för jag brukar ju ofta falla för snygg design och bli besviken på funktionen sedan. Gissar om jag hoppas på positiva synpunkter på den snyggingen:-)

1. Vilken tid skulle du helst vilja vakna varje morgon?
Nu är jag ju lyckligt lottad som pensionär. Så jag kan gå upp när jag känner för det och utan att bli tvångsväckt av en väckarklocka. Är ju en utpräglad kvällsmänniska och om jag sitter på balkongen till klockan två på natten vill jag inte gärna vakna förrän klockan tio.

2. Vad skulle du äta för frukost varje dag om det gick?
Helt klart en riktig engelsk frukost med alla onyttigheter inklusive black pudding men utan ”baked beans”.

3. Om du enbart fick utföra en träningsform vilken skulle det vara?
Promenader.

4. Vilken bok skulle du äga om du bara fick äga en?
Den frågan är nästan omöjlig att svara på. Men om jag måste välja så säger jag den första boken i Milleniumserien ”Män som hatar kvinnor” av Stieg Larsson.

5. Om det bara fanns en högtid om året att fira, vilken skulle du välja?
Påsk, för då är våren på G.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Även idag har bilderna ingenting med inlägget att göra;-) DS.

19 kommentarer:

LillaSyster sa...

Det är både för och nackdelar med inglasad balkong. Troligen flest fördelar .. sådana här dagar är det inte många av på ett år. Jag har varit ute så gott som hela dagen-ljuvligt. Skönt med ledig fredag efter första veckan på jobbet efter semestern. Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

engelsk frukost innehåller bara nyttigheter....

Ditte sa...

Kan tänka mig att det var mer svalka på innergården. Och en inglasad balkong! Puh. Idag i alla fall. Hoppas katterna var inomhus.
Hoppas på en utvärdering av dammsugaren. Snygg var den och hoppas på att den är bra i det den är avsedd för också.
Kul att läsa svaren på frågorna och visst är det skönt att äga sin tid. I alla avseenden.
Balkonghäng här hemma i kväll. God underhållning också.

Carita Liljendahl sa...

Nattugglor verkar vi vara båda, och skulle jag inte behöva börja jobba senast 9.30 skulle jag också sova till tio :-)
Engelsk frukost - tja :-) Men promenader - ja!
Och påsken - bingo!

Helén sa...

Det är roligt att läsa allas svar på veckans frågor och många verkar gilla engelska frukostar. Sen låter det väldigt skönt att få sova så länge man vill och också inte känna sig stressad av att behöva gå att lägga sig i tid.

nalta norrland sa...

Att få vakna när man själv vill är ju härligt.

Frukost är väl inte riktigt min viktigaste måltid.

Påsk är min favorithögtid.

Inglasad balkong med grillade kattor... nej tack ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

En inglasad balkong är guld värd i många lägen. Men när solen ligger direkt på i full styrka. Hua! Som en bil i värmen. Hoppas verkligen att kissemissarna inte var utelåsta där denna dag.

Handdammsugaren var verkligen en udda tingest. Misstånker att den var åt det dyrare hållet men jag hoppas funktionen håller.

Paula sa...

Hmmm ser en massa sladdar på fotot på dammsugaren men inser sedan att de sladdarna förmodligen hör till andra maskiner på bordet. Det var inte den smäckraste prylen, men varför inte?
Katter älskar värme men någon måtta får det ju vara. Huvudsaken är att de får välja själva.
Blackpudding har jag aldrig ätit, något med blod i förmodar jag? Skulle förmodligen passa mig som gillar inälvsmat.
Fasar för gästspelet på loppis i morgon i denna hetta. Men men...hoppas tiden rinner lika snabbt som svetten i pannan

Geddfish ♥ sa...

Min skaftdammsugare kan också bli en handdammsugare, det går att ta isär. Men, det gör jag aldrig.

Jag är ju en kvällstrött människa och egentligen borde jag ligga till kojs nu. Men jag har haft en helt underbar dag någon annanstans. Berättar i morgon. Vart inget blogg idag.
Kräftor? Nej, inget för mig. Räkor? Jaaaa!

Mrs Calloway sa...

jag är gärna uppe sent om nätterna också. påsk är trevligt och det stämmer ju att det är början på våren. vi brukar vara i sommarhuset då

Karoleen sa...

Skönt att kunna styra sin tid på det där sättet. Jag är alldeles för kvällstrött för att kunna vara uppe till två ”bara sådär”... jag måste ha en väldigt bra anledning 😂😉

Anki sa...

Det kan alltså bli för varmt på balkongen även för di ... det trodde jag inte!
vad gäller dygnsrytmen är vi varandras motsatser ... och min favorithögtid om jag ska välja blir absolut midsommar.
En Dyson ... har sett reklamen ... men för dyr för mig. Verkar bra annars :)

Svar om morot och morot: Moroten vi äter är en förädlad underart till vildmoroten och så är även blomstermoroten, som ibland kallas prydnadsmorot. Allesammans är tvååriga växter, men den vi äter skördar vi redan under första året. När en vanlig morot får övervintra ute på sin växtplats så sätter den också blommor under kommande sommar - och moroten går inte längre att äta, då den blir stenhård.!

Ama de casa sa...

Dammsugaren... Jag förstår inte vilken ände av den man ska vända mot dammet? Men å andra sidan ingår ju inte dammsugning i min befattningsbeskrivning så det spelar egentligen ingen roll. Jag begriper mig knappt på vanliga "hederliga" dammsugare heller :-)

Promenader är den enda träningsformen för mig. Och kanske petanca då. Det måste ju vara en träningsgren, för vi intar alltid sportdryck när vi utövar det :-D

Jag älskar julen! Hysteriskt julblink är min grej.

femfemman sa...

Stackars trädgårdsarbetaren. Han borde få andra uppdrag i värmen, än sådana som kräver heltäckande klädsel.
Hoppas katterna har möjlighet till inomhusvistelse. Som lantis har jag svårt att förlika mig med katter som inte har möjlighet att sträva fritt omkring utomhus. Men det är väl som med alla fångenskapsdjur, de vänjer sig.
Är vare sig kvälls eller morgonmänniska, men har bra energin på dagen.
Dammsugare, fattar inte hur den är tänkt att funka.
Påsk-ja, där är vi överens.Bästa högtiden . Trodde att jag skulle uppskatta julen när jag fick barnbarn, men det gör jag inte.
God lördag på dej!

Klimakteriehäxan sa...

40 grader är åt h-e för vaarmt. Vi har inglasad balkong men den är självklart öppen så här års!
Äter man British Breakfast MÅSTE man väl ta baked beans? Kul att se att du är lika mycket sjusovare som jag.

Bokdamen sa...

Fy sjutton flr 40 grader varmt, här är det runt 30 och det är too much. Svalt inomhus som tur är. English breakfast äter jag inte annat än Baked beans men inte till frukost! Ibland har jag tur och får en bra varierad vegetarisk på en del B&B när jag rest i England vilket blivit ganska ofta. ;)

Åsa sa...

Ja! En riktig engelsk frukost, känns som inget annat riktigt kan slå det. :)

Susjos sa...

Mums för engelsk frukost, med vita bönor i tomatsås tack, det gillar jag!
Å lyckost dej som utnyttjar din tid som du vill, jag är ju tacksam i och för sig att jag inte jobbar dag, att gå upp tidigt är inte min grej heller!
Är en nattmänniska precis som dej.
Påsk är inte så dumt, men gillar midsommar ännu mer, sommaren är på gång...
Ha det gott!

Herr Nilssons Fru sa...

Jag nu har de verkligen varit varmt, inglasad stäng balkong, överlevde katterna där, om de nu var där :)
En sådan dammsugare har min svägerska, den bästa hos haft säger hon. Till skillnad från dig tycker jag inte de är speciellt snygga. De viktigaste är att de är bra, de spelar inte mig någon roll hur de ser ut :)
Påsk firar inte vi, klart vi käkar lite påskmat o så men annars är de lugnt. Men våren är bättre än vintern.
Kramiz