måndag 19 augusti 2013

Solrosfloden


En tredjedel av solrosfloden.


Solrosorna vänder solen ryggen till.


Någon är på besök, även om denna någon inte blev skarp direkt;-)

Grå helg
Som ni kanske såg blev det ingen Fototriss och ingen helgbild den här helgen. Anledningen är väldigt enkelt – vädret var så grått och eländigt att de få bilder jag tog blev därefter. Då jag värnar om er, mina läsare så ni slipper se en ”helg i grått”.

Solig måndag
Idag var det betydligt soligare i stor-Stockholm:-) Och då ni säkert minns det här inlägget så vet jag ju att ni går i väntans tider för att få veta hur det har gått för ”min” solrosbädd, som nog inte är en bädd längre utan den liknad mera en flod som ringlar sig nedför den 200 meter långa backen. Riktigt coolt faktiskt. Kolla bilderna.

Fel namn?!
Det enda som förbryllade mig dock var att 90 procent av solrosorna vände solen ryggen till. Alltså solen går ju upp i öster (tror jag) och dit pekar alltså blommorna. Med andra ord orkar de antingen inte vrida på ”nacken” för att följa solens bana eller så gillar de inte att ha solen i ”ögonen” eller så har de helt enkelt fel namn - solrosorna alltså;-)

PS. Även om jag inte lägger upp ett bidrag till trissen och Helgbilden så tycker jag nog att ni ändå ska kolla in dom;-) DS.



23 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Solrosflod. Verkligen! :) Kanske vänder de solen ryggen pga av rönen kring solens negativa inverkan på känsliga varelser ;) Man kan ju bi röd och så ...
Tur att du har fint kom-ihåg och fotade prakten! Annars hade vi gnällt och undrar senare i höst ;)

Marit Johansson sa...

Ja det där inlägget minns jag allt. Det blev ju riktigt läckert!

Rantamor sa...

Men så snyggt inte visste jag att du odlar solrosor !!!
Men du slutar då inte att förvåna mig. Nu är det bara att skörda solrosofrön och mata fåglar hela vintern...
Du skulle ju ha odlar druvor istället så hade jag kommit ned å trampa dom med dig...

Just nu är jag ingen bra vintrampare eftersom jag stängde altandörren ikväll innan foten hann in...
nu har jag skitont i hälen.
Hur tänkte jag ???
Lite för snabb ibland så att jag inte hinner släppa in hela Rantamor innan jag stänger dörren ????

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Beate! Vilket foto du tagit!! Sista bilden är ett av dina bästa! Kanonbild. Jag är en av dem som väntat på solrosbilderna från planteringen. Läckert!

Stare Ström sa...

Så läckert!- både planteringen och bilderna!

Susanne sa...

Wow va häftigt med alla solrosorna.

Beppan sa...

Så läckert med alla solrosorna!! Vilket grepp av kommunen! Påminner om fälten nere i Sydfrankrike som jag älskar... Och så blir det ju perfekt skafferi till småfåglarna framöver.

Kicki sa...

Tack för att du lät bli att visa det gråa...och tack för en triss i solrosor, du är bäst! Såg att du hade ett fönsterbidrag också, jag är så stressad så jag vet inte om jag kommenterade...hinner inte ens kolla!

Margareta sa...

Vad läckert och det ser verkligen ut som en flod. Men ... allt det där går ju under fototrissen och helgbilden, du behöver inte lägga upp samma dag. =)

Ja, här har det också varit varmt och soligt, men jag har ju kört lite bil hem från ön, sedan jobbat lite och imorgon jobb igen efter det kommer väl regnet. =(

När det är riktigt gult och alla står i blom, väntar på den bilden i den vinkeln.

Ha en bra vecka och njut av vädret så länge det varar.

Sv. Det går att göra mycket gott av sik och ja, lovar att han överlever, behöver nog inget annat arbete än under den här perioden. Vet inte hur, bara igår hade han fått några några hundra kilo - sant. Men det är ju inte varje år som det blir den utdelningen, det har varit gott om sik i år. Står och håvar från 4 på morgonen till 21 på kvällen, självklart pauser och så byter han plats hela tiden. Siken lägger sig ju i gropar och vilar - då tar han dem.

Jane sa...

Wow, verkligen läckert med alla solrosor. Får de bara stå kvar och vissna så har småjoglarna käk hela vintern :) plus att det kanske blir en ny solrosflod nästa år ...
Skönt att vara tillbaka i rutiner, inte bra med för lång ledighet, man blir så lat! Överlevde första skoldagen och fick tom tre kramar av en grabb som jag brukar ha riktiga duster med. Han var lycklig över att vara tillbaka till skolan, härligt! Har fått ett bra schema den här terminen så jag hoppas på en lugnare termin än den förra då jag jobbade alldeles för mkt tid. Ingen ville/kunde ta min besvärliga grupp när jag skulle ha nedsättning för utvecklingsledaruppdraget, pffft!

Husbilen-Ellen sa...

Så härligt med en solrosflod! Solen i dem smittar över och jag känner sig glad! Kram Elisabeth

KajsaLisa sa...

Dom där kräver stora vaser, gillar perspektivet i första bilden.

Ama de casa sa...

Jodå. Solen går upp i Finland, och det är öster. :-)

Härliga solrosor, även om dom verkar lite förvirrade... ;-)

sv: Det står i kontrakten att man inte får köra hyrbilarna på grusvägar. Antar att det är för att dom inte ska bli skadade i förtid. Vi körde inte länge alls på grusväg, men bilen blev grymt dammig.
Så vi städade undan spåren, för säkerhets skull...
:-)

Pumita sa...

Jag uppskattar din omtanke om oss! Att du istf en grå helg bjuder oss på dessa vackra solrosor! Tack så mycket! :)

Sv: Nu bidde det lite fel... som omväxling, haha... jag menade att du behöver förklara dig VARFÖR du inte bidrar med en bild på BARRAnco! :)

Freedomtravel sa...

Waow! Underbara solrosor!

cat sa...

Ja! Jag har sett fram emot uppföljningen av solrosorna. Riktigt läcker solrosflod!
Kanske ville de värma upp ryggen lite, eller så kan de inte vända på sig ;)
Häst över präst alla gånger!

Hörni sa...

Oj vilken underbar solrosflod! Vackra bilder. :)

Della sa...

Hm... mina solrosor är också vända åt öster.

Monica sa...

Skönt med en kommun som satsar på något vettigt vi fick ju betala för ett porträtt av den fulaste kärringen norr om stan ;-)
Riktigt läckra bilder:-)
Ha det bra

Linnéa sa...

Vad härligt "En flod solrosor" låter riktigt poetiskt. Vackra bilder blev det också. Fint inlägg!

Anni sa...

Jag reagerade på det i Toscana, att solrosorna på de fantastiska gula fälten vände nacken mot solen - kanske beror det på hettan?

Freja sa...

Så läckert! På Botaniska i Göteborg hittade jag svarta solrosor, men tror att bilden av dem inte blev så bra tyvärr...

Jah Hollis sa...

Under min tid som balkongodlare var solrosor ett stående inslag i floran. De fick stå till höststormarna bokstavligen fällde dem. Underbara växter.