måndag 2 juni 2008

Computer art à la David Scarff

Under lunchen drog två kollegor och jag till Stureplan och East, vårt favvoställe för "Tempura rolls". Säger bara Mmmmmmmmmmhhhhhh.
Sedan kunde Inger och jag inte låta bli att kolla in Plan ett (en inredningsbutik med mycket modern touch) på Birger Jarlsgatan 32, där David Scarff har en utställning "Relief from the computer" som är ett absolut måste. Han gör datorkonst han med, fast på ett helt annorlunda sätt.

Bärbart på väggen
Ingen av oss hade en kamera med sig, så jag har plåtat av broschyren bara för att visa er vad man kan göra av bärbara datorer och datormöss. Har inte riktigt kommit på hans teknik, men jag tror att han har gjutit av bärbara datorer, gjort en gipsform av dem och sedan målat respektiva sprutmålat motiv på bland annat skärmen och tangentbordet.

Gips - keramik - metall - trä
Inte nog med det: Han har gjort sina datorer till "skulpturala" 3D- varelser genom att klistra på och sätta i allt från leksaksbildäck till kvistar, metallfigurer av människor och den egyptiska guden Anubis (en människa med en hunds huvud). En salig blandning av olika material och motiv alltså. Men vilken succé.




Möss i banor
Dessutom hade David hängt upp tre underbara mus-tavlor som jag också måste visa er. Mått på tavlorna: 100 x 25 cm. Idealiskt för att hänga i ett trapphus.

David Scarff
David Scarff (som inte har en hemsida tyvärr) är född i Dublin, Irland. Han är 48 år och har en gedigen konstutbildning, bland annat på Kungliga Konsthögskolan i Stockhom bakom sig.
Utställningen pågår till och med 29 juni.

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Häftiga saker, ser ut som små sädesceller som simmar, jag menar manssädesceller. Tufft. Du måste ju tala om att du gör reklam för honom och hans alster.
Mums, det där ni åt på East- fy sjutton vad jag avundas dej, jag längtar tills vi kan träffas där och ta en stänkare.
Puss MrsBettan