måndag 28 augusti 2023

Glad måndag

Absolut en glad måndag! Det var visserligen inte soligt, men temperaturen tillät att det fortfarande var fullsatt på de få uteserveringar som finns vid Täby Centrum.
 

Vad annars gjorde mig glad idag då? Pandan som suttit/låg på bordet på innergården försvann ju i två dagar, för att sedan dyka upp igen. Nu har han varit borta i tre dagar och jag hoppas att han (nytvättat efter några nätters regn) har hittat hem. 

Stugsista – Lyskväll
Lärde mig nåt nytt igen igår. Hade aldrig hört talas om ”stugsista”. Det är samma sak som ”lyskväll” som jag heller inte visste vad det var. Men nu vet jag. Det är en i Sverige relativt ung tradition för att ta farväl av sommaren. Den firas traditionellt den sista lördagskvällen i augusti främst i Norrland och Mälardalen genom att man tänder eldar av olika slag längs strandkanten. Roligt att lära sig nåt nytt:-)
 

Balkong
När jag tog den här bilden ville jag egentligen bara uppmärksamma något riktigt osvenskt, nämligen att hänga tvätt över balkongräcket. Som bonus fick jag med tre(!) balkonger: 1. en med vackra pelargoner och en uggla utanför räcket; 2. killen som hängde tvätten; 3. grannbalkongen som varje är liknar en djungel.

Man med hund
Det går inte att zooma in med en iPhone. Beviset ser ni här. Synd, för killen med hunden var en riktigt glad person som var väldigt kär i sin hund. Den mammarazzi-bilden hade jag gärna sett i ”skarpt läge”.

Bläckfisk
Blev så sugen på bläckfisk när Susjos visade upp olika bläckfisk-/squid måltider när hon var i Grekland. Så idag var jag omtänksam mot mig själv och åt den här delikatessen. Allt efter mottot ”I deserve it because I’m worth it;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Cyklade in till jobbet imorse i ösregn.....men jag hade inte lust att betala 80kr eller mer för att parkera bilen. Men när jag skulle hem kunde jag lägga regnstället i väskan och cykla hem i T-shirt och 3/4 byxor- så skönt ute.
Det där med stugsista har jag aldrig hört talas om heller. Som sagt det är berikande att läsa bloggar. PS. Hösten är en utmärkt årstid att plantera perenna växter, också bästa tiden för trädplantering. Ha en bra kväll!

Anki sa...

Stugsista har jag aldrig hört förr, men Lyskväll pratade de om på radion i helgen.
Det är bara ca 5 mil mellan mig och LillaSyster ... regn hos henne i morse sol hos mig :)
Bra att du är omtänksam mot dig själv ibland! Ha en fin måndagskväll!

femfemman sa...

Fin bild på husse och hund !
Såg oxå lyskvällen. Men jag vill nog ha lite sommarfeeling.. mellan regnskurarna... än några veckor.
Bläckfisk... nja...God kväll

nalta norrland sa...

Stugsista är ganska vanligt liksom lyskväll 🕯️
Kanske mer vanligt i Norrland 🤔 folk flyttar hem från sommarstugor och det blir höst… mörkare kvällar kräver ljus.

Killen med hund en fem poängare ⭐️

Bläckfisk 😬😵‍💫🫢

Balkonghäng och balkongblomster 😄

En skum måndag och då anspelar jag enbart på vädret 😅 lite regn, lite sol, lite kyligt, lite varmt och så vidare - omväxlande väder helt enkelt 😜

Nu är jag jäkligt less på att må skit.

Har Du sett mitt bidrag till Hoppa på tåget 🚂 i min alternativa blogg?
Ordet var konst…

🤗

Guldkryckan sa...

Låter som en fin tradition tycker jag.
Samma problem med min iphone har jag märkt, blir att zooma istället på själva bilden hos mig.
Lite störande måste jag ju erkänna men jag biter ihop och muttrar lite buttert bara. ;)

Bläckfisk fungerar för mig med men inte för frugan, dålig kombination. ;)

Ha det bäst nu Bp. :)

Carita Liljendahl sa...

Det där var ett annorlunda "balkong-häng" 🤣
Orden Stugsista och Lyskväll har jag inte heller hört. Venetsianen eller nåt sånt kallas det i Österbotten i Finland. Forneldarnas natt har vi här i södra Finland. Stugavslutning kanske.
Men nej - sommaren är ju inte slut än :-)

Geddfish ♥ sa...

Stugsista och lyskväll, det var för mig totalt oigenkännligt. Inget mina ungdomar säger heller.
Tre olika kul balkonger. Han som hängde tvätt på balkongräcket, det var premiär för mig att se. Hoppas han hade torkat rent räcket innan...
Åh, bläckfisk! Mumsfilibabba!
Husse med hunden, såå mysigt!

Susjos sa...

Det blev en tunn täckjacka på i morse på min väg till Huddinge i duggregnet , vilken kontrast till +30 grader i går på Lesbos! Men sen blev det för varmt med täckjackan faktiskt!
Stugsista hörde jag för första gången häromdagen faktiskt, visst är det kul att lära sig nya saker.
Kul bild du fick till med pelargoner, tvätt på balkongräcke och djungelbalkongen! Tror jag såg ditt hus från flygplanet igår, de är ju så speciellt utformade dina hus!
Å din bild på bläckfisken, den ser verkligen god och aptitlig ut, mot mina bilder, haha! Tusen tack för länken BP! Kram

Karins ordöverflöd sa...

Jag kan zooma med min iphone... pekfinger o tumme ihop på skärmen och sedan spreta isär dem... klart.

Ditte sa...

Instämmer i att det även här var en ganska glad måndag- En del moln men ändå ganska varmt. Spenderade sen em och kvöll på balkongen och det var blå himmel och molnfritt.
Kul med de tre olika balkongerna. Lite gott och blandat.
Kul att du blev inspirerad av Susjos till att äta bläckfisk-
Nu hoppas vi på även en glad tisdag. Har lite trevligheter på gång-

KajsaLisa sa...

Jag har aldrig hört uttrycket, man kanske skulle tända en eld någonstans nu när brandfaran säkert är över.
Synd på bilden den hade blivit riktigt bra och passat i i Gladmåndagstemat.

Klimakteriehäxan sa...

Aldrig hört talas om vare sig stugsista eller lyskväll. Men jo, jag har börjat tända levande ljus på kvällskvisten igen!

christian sa...

"Nya" svenska traditioner eller nygamla om man nu vill, kan jag tänka mig å den här du nämner verkar ju lite trevlig, även om inte alla tycker om att ta farväl av sommaren.....ingen nämnd, ingen glömd ;)
Balkongbilden gillar jag, som alltid med dina kvartersfoton, men bläckfisken såg inte så vidare värst aptitlig ut....

Mias Mix sa...

NU fick även jag lära mig nåt nytt, hade aldrig hört varken stugsista eller lyskväll. Vilken pytteliten balkong killen har. Helt inklämd mellan de två andra. Hoppas inte hans tvätt blåser ner på gården :)

tant Hannele sa...

de nya nästan självkörande bilar är jag lite rädd för

Paula sa...

Yes You are worth it! Bläckfiskringar har jag hemma, de smakar inte så mycket men är rätt knapriga när de gått i airfryern.Den glada killen värmde hjärtat, han har en finsk lapphund, ljuvliga hundar!Tvätt på balkongräcket riskerar att ramla ner vid en vindpust, jag trodde det var en råtta som hängde där utanför räcket, Haha Jag har inte heller hört talas om stugsista, så tack för den!