måndag 21 augusti 2023

Glad måndag

Tre saker som gjorde mig glad idag, förutom det strålande fina vädret alltså:-)

Delar av det spanska landslaget. Foto: FIFA.

Final i dam-VM
Gårdagens final i damfotbolls-VM blev en stor succé för Spanien, som vann matchen med 1-0 över England. Nästan 77 000 åskådare:-) En rättvis vinnare som lätt kunde ha vunnit med fler mål om England inte haft VMs bästa målvakt Mary Earps mellan stolparna. Ett stort GRATTIS till Spanien. Min spanska granne var salig, såklart. Jag höll i och för sig på England, men sett till hela turneringen var Spanien det bättre laget. Sedan kan jag ju fråga mig hur det gick till när Japan slog Spanien med 4-0 i gruppspelet…

Besök på innergården
Den spanska grannen ringde klockan 12:30 och undrade ”vad jag tittade på”. Jag trodde hon menade om jag satt framför tv:n mitt på dagen, så jag svarade ”ingenting”. – Gå ut på balkongen och kolla, uppmanade hon. Ja, då såg jag gänget med killar nedanför. Grannen är väldigt väl informerad om allt som pågår i vår förening. Så hon informerade mig om att hon trodde att ytterligare en filminspelning var på gång i området. Bra att jag har min egen informatör i huset;-)

Panda
Till sist kan jag väl berätta om ett aningen oväntat besök på innergården - en panda. I fredags var han ganska utslagen och låg och gjorde vad pandor gör bäst - sova.

Igår kväll hade han utsatts för några timmars regn. Ni ser va'!? Vatten kan göra underverk, också när man är en panda;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

11 kommentarer:

nalta norrland sa...

Tro hur Pandan hamnade där?
Er innergård verkar populärt tillhåll för inspelning ☺️
Jag sa ju att Spanien skulle vinna 😜

Idag har det varit en jobbig dag.
Just nu är min kropp inte direkt samarbetsvillig 😓
Vad sägs om ont i magen och ont i halsen 😥
🤗

Ditte sa...

En glad måndag, absolut. Och med fint väder.
Visst var det roligt att Spanien gick vidare. Verkligen. Undrar också hur matchen med Japan kunde få detta slutresultat.
Kul också med din informerande granne.Lika bra att ha koll.
Skönt att pandan kom i bättre form efter regnet. Kanske någon också matat den med lite bambu-
Önskar dig en bra kväll. Här lite balkonghäng kombinerat med fri idrott.

femfemman sa...

Pandor behöver vatten. Sätt ut en bambubuske också, så ska du få se på panda!
Trodde att det var spanjorer som kom för att hylla ditt engagemang vad det gäller deras seger-VM.
God kväll!

Geddfish ♥ sa...

Jag trodde också att spanjorerna kom för att hylla, du har ju en spansk granne!
Nåväl, en glad måndag kan det bli ändå.
Jag klagar inte på vädret direkt så, det kunde ha varit värre.
God kväller.

LillaSyster sa...

Stackars panda alldeles ensam utan sin ägare.....hoppas att den hittar hem igen.
Ni gick inte ner och sa att ni kunde vara statister....eller huvudrollsinnehavare?
Soligt idag och det var åter dags att klippa gräset....växer så att det knakar nu efter allt regn. Men som sagt jag klipper så gärna, heller det än att skotta snö. Ha en bra kväll!

Monica sa...

Vilken söt panda som väcktes till liv
av regnet, hoppas den hittade hem.
Skyddsatmosfär låter farligt sedan kan
man undra var dom får alla tokerier ifrån.
Plockar bara kantareller om dom dyker upp
vid stigarna jag går på, vilket faktiskt
händer ibland.
Tyvärr sänds friidrotts VM med reklam vilket
förstör för mej, men det gjorde också dessa
snacksaliga höns som kacklade sönder
Gymnastiken som gick på SVT.
Ha det bra :-)

KajsaLisa sa...

Ha ha första bilden var väl självklar hos dig Okej du bor i Täbys Hollywood, nu måste väl alla gamla surdegar med innergården vara glömda.
Körde du pandan i torktumlaren?

Susjos sa...

Trodde att England skulle vinna, såg Spaniens mål på min mans mobil i den varma transfer bussen på väg till vårt hotell igår!
Kul med filminspelning på din gård,snart får du se till att vara med också! Pandan är hur söt som helst, hoppas hans ägare hittar honom!
Kram från ett väldigt varmt och skönt Lesbos!

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas pandan hittat hem nu.

christian sa...

Håller med om fotbollen...sen undrar jag varför de spelar in så mycket hos er?
Pandan är bara för söt, kul att du med din blick för detaljer upptäckte den!

Carita Liljendahl sa...

Pandan som hade festat tycker jag var mest kul här :-)
Kul även att Spanien vann - fastän det inte spelade nån roll för mig vilket lag tog guldet.