måndag 7 augusti 2023

Glad måndag

Prideveckan avslutades ju med paraden genom Stockholm i lördags. Täby Centrum "sponsrade" Happy Pride och hade ställt upp en VW.buss med en fotoapparat. Väldigt poppis! Kön var lång... 

Det är ingen vägg utan det otroligt läckra golvet med olika kakelplattor på Lönnqvists Deli & Bistro i Täby Park


Grannen är insnöad på Fish 'n Chips, medan jag föredrar musslor. Vi håller på att "jobba oss" igenom Täbys utbud av dessa två rätter. Man har inte roligare än man gör sig;-) Lönnqvists rätter vann klart över The Ponts.


Jamen det är väl självklart att det är en glad måndag idag. Inte ens ovädret Hans som drog in över Täby igår kväll/natt kan ändra på det. Sverige tog sig vidare från åttondelsfinalen i dam-VM genom att slå ut regerande världsmästarna USA efter straffar. WOW!!! 

Historisk förlust
Det var inte bara första gången någonsin att USA inte nått minst bronsmatchen i ett VM utan det var också första gången VAR som fick avgöra att Lina Hurtigs straff var inne. 

Ny målvakt som blev hjälte
Sveriges match mot regerande världsmästarna USA blev målvakten Zećira Mušovićs internationella genombrott. 11 räddningar (störst antal räddningar någonsin i ett VM-slutspel) och hon blev också utsett till matchens lirare av FIFA

Ett glatt (fotbolls-)skratt till
Även Nederländerna spelade ju mot Sydafrika igår och vann med 2-0. Kan säga att det inte var en promenadseger för Nederländarna. Sydafrika var vasst, väldigt vasst. Och några av lagets spelare borde vara aktuella för spel i de större europeiska ligorna. Målvakten var nästan en Zećira Mušović om det inte varit för den ödesdigra missen vid 2-0 målet för Nederländerna. Sportbladet beskrev målet så här:

”Skottet gick rätt igenom Sydafrikas målvakt Kaylinn Swart och 2–0 Nederländerna.”

Jag kan försäkra att den sydafrikanska målvakten inte visade ett 22 centimeter stort hål genom kroppen senast jag såg henne på tv;-)

Dagens glädjeämnen
England-Nigeria 4-2. Även den matchen gick till straffläggning som ”The Lionesses” vann. Tyckte mycket synd om Nigeria.

Australien-Danmark 2-0. Nästan 76 000(!!!) personer på Stadium Australia i Sydney såg "The Matildas" vinna mot Danmark med 2-0. En helt rättvis seger. Australien är mästare på effektiva kontringar.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. 

PS1. En fotbolls diameter är 22 centimeter i fall ni inte visste det;-) DS1. 

PS2. Bilderna visar flera glädjeämnen under helgen, så de har liiiiite med inlägget att göra;-) DS2.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Båda rätterna får det att vattnas i munnen =) Mmmm yummie yummie!
Nä, jag hade inte koll på diametern, men det klart att du som är fotbollsexpert har full koll på bollstorleken.
Ha en bra kväll, nu ska jag gå in verkar inte bli så mycket mer sol ikväll. Kram

LillaSyster sa...

Den anonyma är jag =)

nalta norrland sa...

Sån tur att målvakten inte går omkring ned ett 22 cm stort hål i kroppen 😅
Fast det hade kanske möjligen kunnat varit liiite roligt ändå ☺️
Fish and chips är smaskens 😋
Här har det kommit ungefär 20 mm regn under dagen. Dock en kraftig regnskur som gick hårt åt vår grusväg.
🤗

femfemman sa...

Verkligen inbjudande mat! Två favoriträtter. Har koll på vilka dom går till kvartsfinal, även om jag inte sett någon match. Sån är jag! God kväll!

KajsaLisa sa...

Tyvärr har jag missat Prideveckan, kom hem sent igår och jobbade idag. Kul pridig buss.
Tack för tipset när det gäller musslorna.

Susjos sa...

Mums med musslor, föredrar det också framför fish and chips. Men så kul att gå igenom Täbys utbud av dessa rätter!
Å visst är det en fantastisk glad måndag med tanke på att Sverige gick vidare i VM! Målvakten blev verkligen en hjälte, vilken tjej!
Ha en fin kväll!
Kram

Ditte sa...

Tyvärr missade jag ju "Pride" detta år. Har ju varit med varje år tidigare och sedan Pride i Stockholm startade. Har fortfarande inte sett liknande bra bilder som mina. Inte minst på både politiker och andra. Och just på förra årets Skyltsöndag blev det extra bra.
https://dittemitti.se/feststamning-med-ett-viktigt-budskap-skyltsondag-378/
Kul att ni testar restauranger och musslor är ju en favorit hos mig. Måste vid tillfälle testa The Ponts.Ser väldigt gott ut.
Visst var det fotboll för oss, även om vi var på rull i går- Men telefoner och radiosporten fungerade fint. Ska givetvis se matchen på fredag. Och vilken målvakt Sverige hade- Stor eloge! Vilken prestation.
Tack också för din fina sammanfattning. Verkligen uppskattad av både mig och maken.

Geddfish ♥ sa...

Musslor och chips, fish and chips, favoriter båda två, mumsmums!

Anki sa...

Maten ser god ut .. gäller bägge rätterna :)
Nu vet jag att en boll är 22 cm i diameter ... och kan bara säga att jag gillar dina fotbollsreferat!

Tony sa...

Vilken härlig förstabild. Mycket jag gillar på den, Fotoskylten, VW-bussen, dekalerna...
Fish n Chips tackar man ju inte nej till heller.

Anni sa...

Vilken straffläggning det blev!!! Och jag som såg utan ljud fattade inte så mycket förrän Lina Hurtig jublade ;-)
Fish'n'chips i strut - är det i Täby centrum? Lillhunken sa nyligen att det var något han längtade efter. Han ska få det tipset.

christian sa...

Föredrar fish&chips . . . men idén att äta er igenom å testa är suverän, det gäller att sysselsätta å roa sig!
Alltid synd om outsidern när de ändå gör bra ifrån sig men inte riktigt räcker till :( hade varit kul med ett afrikanskt lag . . .
Har ju haft Australien som lite av en favorit, vi får väl se framöver . . . ;)

byblixtra sa...

Läcker folkabuss att fota sig i. När jag gick i lågstadiet fick vi fota oss i en folkabuss men den var ju inte så här snygg. ;-)

Äventyret framtiden sa...

En så härlig glad måndag du hade...gillar alla fotona!

Carita Liljendahl sa...

En underbar Pride-bil!
Tack för att du är med i glad måndag - vi har blivit fler nu - inte lika många som i Skyltsöndag men vi kämpar på :-D

Paula sa...

Jisses vad sen jag är med bloggkommentarer! Vilken spännande utmaning, att testa sig igenom Täbys krogutbud. Jag har knappt besökt en enda krog i Falun fast jag nu bor så nära. Eller, en kinakrog och en sushi...och man vill ju ha trevligt sällskap också, mina vänner går just inte ut och käkar. Trodde sommaren skulle innebära lite mer barhäng, men jag har inte ens druckit en pilsner nere vid Slussen...