tisdag 28 maj 2013

Rolig tisdagsblandning

Rabarbertävling
Varje år tävlar kollegorna Anders och X om vems rabarberplantor är störst, bäst och vackrast. Men det är såklart mest storleken som spelar roll;-) Anders rabarber växer i Närke medan X:s plantor finns i Skåne. Som enväldig domare är det jag som kommer att kora vinnaren och därmed få avnjuta en bit rabarberpaj. Senare under sommaren kommer måttstocken fram även hos X.

T.v. Anders rabarber. Pinnen ni ser är en måttstock. T.h. X:s rabarber som säkert kommer att mätas upp även den senare under sommaren.

Korvmoj
Inte trodde jag att jag skulle uppleva detta! Denna korvmoj i Vasastan måste vara unik. Ser ni kön!? Günter's blev nog berömd då hans kiosk figurerade i någon stockholmsdeckare.


Smaken är som baken
På den här smygfotade bilden ser ni valda delar av en byggjobbares tatuering. Den löpte hela vägen över skallen, nerför armen till handleden. Ja smaken är verkligen som baken. Å hans bak var ganska stor om man säger så.


Skuggymnastik
Skuggboxning har ni väl hört talas om. Undertecknad sysslar hellre med skuggymnastik på ett staket medan hon väntar på bussen. Det är liksom ingen sport att sätta sig på bänken i busskuren, speciellt inte då solen skiner;-)


PS. Den här tisdagen var faktiskt helt godkänd trots att dagen som så inte har något existensberättigande i veckan;-)

26 kommentarer:

cat sa...

Vilken underbar tävling att får vara domare i :) Jag hoppas verkligen att det kommer att bjudas på en fantastisk rabarberpaj. Borde du inte även vara domare i pajtävling också.

Oj vad mycket skit det låg i min spamkorg, men på sista tiden har tydligen en del slunkit igenom. Det är dock lite rolig spam för de skriver jättesmickrande om min fantastiskt intressanta blogg. Skrattade dock gott åt den som på dålig engelska tyckte att jag skulle se över min stavning bättre för det skulle underlätta läsningen. Helt rätt grej att skriva i en fotoblogg ;)

Rantamor sa...

Kommenterade nyss hos dig, och när jag hade bloggat klart ser jag att du också bloggat en ny blogg.

Och du rabarberpaj det gjorde jag idag, farligt gott är det ju.

Skrattar åt killen som står med sin fina kavaj så där käckt slängd på axeln...rätt klädsel för att äta på en korvmoj kan jag tycka.
Här uppe ser klädseln mera ut som Ronny å Ragge med lite "korvmojhängpåarslet"...

Den tatueringen var verkligen inte snygg och på huvudet där det ska växa hår, känns lite onödigt, nu får han ju tokklippa den tatuerade sidan dagligen för att det ska synas.

Din skuggymnastik gillar jag verkligen...

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Ha, ha! Skrattar åt din text om tauerade killen!!
Själv har jag haft/har en riktig tisdag....usch. Därför blev jag väldigt glad över att det plingade till i mailkorgen nyss. Tack! Kram!

Kicki sa...

Jag är dålig på kommentarer nu...och nu...finner inga ord, rabtävtathäng... Tack för ditt inlägg!:)

Anni sa...

Men Günthers är ju välkänd för sina fantastiska korvar, han sålde dem långt innan de fanns i saluhallar och var mans mun! Günther själv var speciell (och oerhört långsam), jag glömmer aldrig när jag ville köpa rå merguez för att tillaga själv, då ville han veta hur jag tänkte göra. Uppenbarligen gillade han min beskrivning, för jag fick handla ...

Men nej, jag träffade inte fru Venus på Åland. Jag har kikat in på hennes blogg någon enstaka gång, men följer den inte.

Anni sa...

Klickade nu på din länk till alltomstockholm, de får det ju att låta som om Günther lever - det gör han inte, han dog för ganska många år sedan!

Anni sa...

Bara jag igen. Günter stavar förstås utan h. Jag vet.

Anita - Malta sa...

Rabarbertävling !! Finns inga gränser för vad man kan tävla i och tur är väl det ;-) Rabarberpaj är mumsgott och då kom jag genast att tänka på makens hemmakokta rabarbersaft. Kan inte bräcka det bästa vin i världen och så mycket nyttigare.

Korvkön ör helt otrolig. Ser ut att vara mest män som vill ha korv.

Gillar din skugggympa.. ehh.. tre g blev det kan väl inte vara helt korrekt ;-)

Oavsett om onsdagen möjligen har något existensberättigande hoppas jag den blir minst lika bra som din tisdag :-) Kram !!!

Anders W sa...

Vilken dag! Själv är jag mosig av förkylning som hindrar tal och befrämjar näsdukstillverkarnas orderstock. Men jag hoppas på liknande dagar som din. Det blev i alla fall lite RABARBERPAJ!

Unknown sa...

Korvmojar i alla ära men jag föredrar rabarber. Gärna i pajer innan de har blivit för stora...
Lycka till med ditt domaruppdrag!
/SA

Ama de casa sa...

Jösses... Vi hade verkligen BAUTArabarber hemma hos oss i Sollentuna. Dina grabbar hade inte haft en chans :-D

Jah Hollis sa...

Rabarberpaj, det kan ju vara värt en domarinsats.
Vad gäller tatueringar så är det ju något som har exploderat de senaste åren, så att det närmast är udda att inte ha någon.
Förr fick inte folk med tatueringar lämna blod till sjukvården. Inte heller gjorde tatuerare några tatueringar till exempel på huvudet eller halsen/nacken. Vad gäller blodgivarna veta jag inte vad som gäller, men de måste ju ha svårt att hitta folk utan tatueringar. Och nu verkar det vara OK att tatuera folk varsomhelst på kroppen. Det känns som om det kan bli för mycket av det goda ibland.

Pialotta sa...

På tal om tatueringar så finns det en kille som dyker upp här o var... första gången jag såg honom var i Sillakön på Österlen/Kivik ... Där kan man snacka om Tatueringar ... herre min ge, hela hans ansikte och hals var fullsmockat med ritstreck ... så visade han bara händerna och likaså där ... klart som korvaspad är att resten av kriooen oxså var fullklottrad .. Rabarbertävlare, så unikt o kul :) Är detta månde Tisdagstemat Varning eller något helt annat? ;) Ha de... du sköna skribent :)

Jah Hollis sa...

... vet jag inte ... :-)

llh sa...

I en tävling utom tävlingen kan jag bara säga att mina skånska rabarber (bodde i södern i 10 år) slog mina närkingska med om inte hästlängder så näst intill. Gräslöken är typ kraftigare än min rabarber nu :)
Skuggympans balansakt skulle du lätt kunnat använda till varningstemat. Hur lång tid tog det innan du dråsade ner ;)
Svar: jag förväntar mig din varningsskylt i framtiden men inser varför den blev utkonkurrerad idag.

Hörni sa...

Vad är det där för fjuttrabarber.. jag säger som Ama, mina var MYCKET större på den tiden jag hade några. ;)

Monica sa...

Det måste vara något visst med korvmojen, kanske skulle åka in och prova.
Fattar inte riktig alla dessa tatueringar som folk har, han kanske vill se farlig ut och då räcker inte en stor bakdel;-)))
Du har ett bra balanssinne ser jag.

Eva Trillian sa...

OM jag var med och tävlade så skulle mina vinna ;) Ojojoj!
den korvkiosken var t.o.m. med i "Babel" - bra reklam till litteraturnördar - och som vi nu ser; vi är många! ;)
Sv: Jo, och så är vi andra kommenterare (och bloggskrivare) inte HELLER fyrkantiga (eller; vi erkänner det aldrig) så vi njuter oxå av "kaninöron" :D
Ha en finfin onsdag!

Ama de casa sa...

Korvmoj... Guuu va gott! Idag ska jag nog åka till Ketchup och senap här i Torrevieja så jag får en tunnbrödsrulle :-)

Jösses vilken balanskonstnär du är! Jag har inte skuggan av en chans...
:-D

Stare Ström sa...

Så bra att vara domare när man belönas med att få provsmaka! Ser ut att kunna bli stora fina pajer av de där. Efterrätt till Günters korv kanske?
Visste coola grejor du köpte!

Pumita sa...

Vilken tur att jag inte äter körv, skulle svälta ihjäl ju. Men du får gärna skicka hit en ordentlig portion av pajen... det finns ju råvaror om man säger så. :p

Marit Johansson sa...

Hemsk tatuering.. undrar hur man kan göra en sådan frivilligt?
Härligt att du hade en bra tisdag med solsken och allt, du kanske var shoppinghög från i förrgår :)
Ang vår renovering så tänker jag att det kommer vara nog kaos här hemma när badrum och tvättstuga görs om... det räcker!

Mona sa...

Allra bäst gillar jag din skuggbild :-)

Lennart sa...

Rabarber är gott tycker jag. Gillar både rabarbersaft och rabarberpaj. Brukade göra mycket paj för några år sen då jag fick en del rabarber av en kvinna på jobbet. Men hon slutade för några år sen så nu blir det inga fler.

Margareta sa...

Korvmojen -gillas skarpt. Tatueringar överhuvudtaget - ogillas skarpt och den här gjorde inte mitt nej svagare.

Skuggande självporträtt - Gillas och din skuggymnastik blev spännande.

Margareta sa...

Rabarbertävlingen har jag varit med om förr =) kommer inte ihåg vem som vann i fjol.

Men jag håller nog på den som har sina i Närke, då det ligger närmre. =)