onsdag 8 maj 2013

En dag som hemmafru



Nog skulle jag kunna vänja mig vid att leka hemmafru ett tag – åtminstone när det är soligt och 20 grader (eller mer) ute. Jag menar man går upp när man vill, förflyttar sig till innergården, fotar körsbärsträdet som har ”exploderat” sedan igår och lyssnar på två penschisar som har närkontakt med SMHI via den tidigt införskaffade tidningen Metro (Metro är ju gratis och finns vid den lokala busshållplatsen).
Ja, så mycket mera än det hinner man inte med som hemmafru mellan kaffedrickning och bokläsning på balkongen. Inte ens en lunch fick jag i mig, vilket dock delvis beror på ett tomt kylskåp. Gick inte heller en bloggpromenad, vilket jag dock tänker göra senare.

Premiär
När maken ringde vid klockan 15:00 och föreslog årets första after work på den (enda) lokala puben var jag verkligen inte svårflörtad. Ja ni ser ju själva på bilden vad min sena lunch bestod. En perfekt dag helt enkelt. Bra att vi passade på – nu är himlen nämligen inte blå längre utan grå:-(






25 kommentarer:

Tony sa...

Vilka härliga bilder!

Rantamor sa...

Din första bild/foto är som att se filmen Mio min Mio....
kommer ihåg denna bild därifrån när jag såg filmen med barnen när dom var små....
Just körsbärsträd ser jag inte här uppe i norr.

Så skönt att du njuter av att vara hemmafru...
och bli utbjuden på lunch...
Men så tråkigt att himlen blev grå, då lär ju detta bli här uppe me imorron å vi som haft så fint väder idag....

Men just denna himmelsfärd brukar ju alltid bjuda på regn å kyla...


Tjingeling från Rantamor...å far.

Anita - Malta sa...

Första bilden är ju en riktig 10-poängare !! De övriga två bara så där väldigt mums..mums !! Gud vad sugen jag blev på en iskall öl ! Men hoppar nog över de där lite feta tillbehören ;-) Tror jag också ska prova på att vara hemmafru ett par dagar ;-) Må solen lysa hos dig även imorgon Beate !!

Pysselfarmor sa...

Näää jag var inte i Kungsträdgården idag....för några dagar sedan. Första gången jag gick dit var faktiskt i fjol.

Har varit ledig idag också....dock inte hemmafru - det var jag i så många år när barnen var små, så det får räcka ;-)

Eva Trillian sa...

Tydligt bevis på att man aldrig ska vänta till "sen" med trevligheter! Du gjort helt riktigt! :)
Om jag har förstått det hela rätt så skulle det här med hemmafru-livet tråka ut dig ganska snart? En dag då och då - av fri vilja - är en helt annan femma ;)
Fantastiskt vacker bild bjuder du på också. Jag såg att träden av samma sort utanför mitt jobb också precis börjat blomma. Till helgen är de nog minst lika praktfulla! *gör mental not att ta med kameran*
Önskar dig en skön kväll!

Mona sa...

Vilken underbar bild av "ditt" blommande körsbärsträd! Lyckost som har ett sådant på din gård. Ölen ser härligt läskande ut. Idag regnar det visserligen, men en-två regndagar kan man stå ut med bara det sedan blir sol igen.

Freedomtravel sa...

Underbara bilder! Vi har nog åkt åt fel håll rent vädermässigt... men här vid Västervik är fint ändå!

SoF sa...

Låter som en angenäm hemmafru-dag!!

Ja det gäller att ta vara på soltimmarna när de dyker upp.

Här började det VÅRregna framåt eftermiddagen...

Ha det gott!

Jane sa...

Ja, hemmafru skulle jag kunna tänka mig att vara någon dag då och då (blev det för mycket skulle jag tröttna), speciellt om jag hade en karl som bjöd ut mig på AW!
Tänk att man alltid behöver se till att vara mätt och belåten när man gör bloggvisit hos dig :) Fick otroliga cravings efter något smaskens att äta .... blir en liten kylskåpsvandring nu då ...
Ha det bra!

Susjos sa...

Gissa varför jag jobbar natt, och har mina ledigheter på dagarna ..,,I love it!!!

llh sa...

Oj nu går allt med rapidfart, väldigt vad välutslagen sakuran är i dina kvarter.
Alltså i vårt klimat måste man ta vara på varenda gnutta strålande dag och det gjorde du med besked. En helt perfekt dag med mina mått också. Skulle gärna trängt mig in vid bordet där med er som tredje hjulet :)
Svar: nej jag har inte sett någon av dina böcker men det fattar ju en blind höna att du är skicklig i ditt jobb! Och nu har jag en spännande titel också så snart har jag totalkoll :)

KajsaLisa sa...

Den övre bilden känns sommar, men med det vädret vi haft är det ju inget fel att tjuvstarta. Tack för dina tips när det gäller grönsksmarknader under inlägget om boken Förortshat. Tensta skall jag som jag sa besöka, men det andra, äsch du kan ju kolla under fliken i min blogg "Mitt Romanprojekt" Orkar du inte läsa hela så scrolla ned till sista meningen :)

cat sa...

Jösses så vackert körsbärsträdet är. Ölen ser väldigt god ut :)
Hemmafru skulle jag aldrig kunna vara eftersom jag misstänker att det inte innebär bokläsning i lugn och ro utan en massa markservice till andra.
Däremot skulle jag gärna bli oberoende rik, då skulle jag lätt kunna sysselsätta mig med bland annat bokläsning :)
Hälsningar från ett lika grått och vått Gbg :(

Monica sa...

Vilken snygg bild på körsbärsträdet;-)
Usch nu blev jag sugen på pompe tyvärr tål inte magen det än:(
Ha en bra dag

Ama de casa sa...

"Leka hemmafru"? Att vara hemmafru är minsann ingen lek... ;-)

Guldkryckan sa...

Lekte ju hemmafru jag några år när jag var arbetslös..fixade maten, diskade, städade...kan för mitt liv inte förstå varför kvinnor har något emot att sköta hemmet och ta hand om sin familj...jag hade stortrivts..jag lovar ;)

Min fru älskade den tiden också ;)

Hur som helst..att gå på "lokal"...äta lite..dricka lite gott..smaskens det..ha en skön Torsdag.

Hörni sa...

Vilka underbara bilder! Jag kan också tänka mig att vara hemmafru. På riktigt, inte som nu när jag är arbetslös och har pressen att hitta ett jobb så snart som möjligt.

Lennart sa...

Jag har också ett sånt där härligt träd utanför mitt hus. Det är varmt ute, fåglarna kvittrar som galna och jag är härligt glad. Fast jag skulle gärna vilja vara tillsammans med A. Avståndet mellan oss är alldeles för långt. Fast vi SMS:ar och ringer varandra för fullt. Mobilen blev väldigt het i dag och jag har fått ladda den två gånger, i går kväll och nu för en stund sen.

Kicki sa...

Helt underbara ljuvliga bilder av en hemmafru...många talanger som de ofta besitter! Jag trycker Gilla speciellt på den första!

Husbilen-Ellen sa...

I kväll hittade vi också utslagna japanska körsbärsblommor! Härligt. Ha dé gott! Elisabeth

Marit Johansson sa...

Du verkar ha haft en helskön dag, jag är kraftigt avundsjuk på ert väder, här har det regnat hela dagen...

Anonym sa...

"... who could ask for anything more"

I synnerhet en oväntad pub date med Mannen!

Ruth i Virginia

B i r g i t t a sa...

Vilken underbar blombild. Därunder passar det gott med övrigt :)

Linnéa sa...

Fin blombild, hemmafrukör så klart. Du vet Siwans låt, "Mamma e lik sin mamma....kan hela utantill. Brukar köra den på vår kvarterskrog. Kör lite visp-trumtakt till. Lirar ibland! Har en riktig värstig till trumma, men tyvärr inget batteri idag.

Olga T sa...

Vilka bilder!!!