onsdag 1 maj 2013

Första maj





Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890 på initiativ av Andra internationalen, bland annat till påminnelse av Haymarketmassakern 1886. Denna dag firas runt om i världen av olika vänsterorganisationer, partier och fackföreningar med demonstrationer och möten.

Ja det lärde jag mig hos kompisen Wikipedia. Visst tändes det en brasa igår kväll också, men med tanke på de ynkliga sju plusgraderna fick den brinna utan mig. Ett kort fyrverkeri ägde också rum och ett blåsorkester samt en kör hördes trots att vårt köksfönster var stängt.

Arbetarrörelsens högtidsdag
Men vet ni vad??! Varje år den 1:a maj börjar mina grannar att ge honnör till arbetarrörelsen. De arbetar hårt för att ställa i ordning sina balkonger med möbler, golvskurande, omflyttningar av blomkrukor med mera. Detta gör de inte under helgerna före eller efter 1:a maj utan precis idag.
Så om ni frågar mig om det var lugnt på balkongen i den varma eftermiddagssolen så är svaret nej;-) I gengäld fick jag följa de olika momenten i deras arbetarrörelse via mobiltelefonerna. Grrrrrrrr…

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med 1:a maj att göra. Okej då, Konserthuset vid Hötorget står nog var även idag. Å skylten på fotot föreställer duvornas högkvarter som ni ser.
Bild två visar det relativt nybyggda (2010) Åhlénshuset mitt på Östermalmstorg. Byggnaden är så grymt ful. Inte bara i sig utan speciellt som granne till fastigheter som är mera än 125 år gamla. Man borde nästan ha demonstrerat här idag;-) DS.



16 kommentarer:

Kicki sa...

Du bjuder på en fin och en ful byggnad, smaken kan ju vara olika och jag tycker en är fin!
Första maj är väl en perfekt dag att flytta runt med möbler, vi stängde av värmen i huset idag, vår första maj-tradition!:)
Nej då, bilderna i mitt inlägg symboliserar inte mig ville bara få in lite rörelsebilder;)

LissenTo sa...

Får hoppas dina grannar städat klart vid det här laget. Varför ringde dom så mycket, balkongen var väl inte så stor :-)

Susanne sa...

Sv: Smakade inte på ölen, men M som drack den sa att den var OK.

Freedomtravel sa...

SV: Kul att du gillar stuckaturen! Det är Peter som gjort den. Du kan se hur hela lägenheten såg ut när han gjort iordning den här: http://www.freedomtravel.se/2013/02/var-lagenhet/
Det visade sig dock att det är omöjligt att sälja eftersom alla vill ha ”ljust och fräscht” och helst inte några krusiduller. Vi har därför gjort väggarna släta nu. Men stuckaturerna i taket får vara kvar.

Margareta sa...

Ja att duvorna hittat skylten ser jag förstår inte hur de tänkte med byggnationen av Åhlens, eller jag borde förstå med tanke på hur de rivit i Luleå och fortsätter att riva alla gamla vackra hus - vi har inga kvar.

Läste alldeles nyss om 1:a majs historia innan jag kom hit, där en vän tackade för den extra röda dagen.

Jag tackar nu för att vi har inglasat och kan dra för om det skulle bli för rörigt, men tack vare den höga medelåldern i vårt lilla hus så har det ännu aldrig hänt och sedan har vi bl.a. två aktiva politiker hos oss som var med i tåget - skulle jag gissa, så de hade nog inte tid.

Nästa år kan du väl demonstrera utanför ert hus istället. Helga röda dagen, eller respektera det röda och låt balkongerna vara.

Här har det varit ruggigt kallt i dag, det har blåst kopiöst mycket.

Konserthusbilden var ur ett skönt perspektiv, som det brukar vara hos dig när det gäller byggnader. En arbetsskada?

Godnatt.

Anita - Malta sa...

Skönt att kunna titta in här hos dig så jag håller mig uppdaterad om vad som händer hemma i huvudstaden ;-) Wikipedia är annars en väldigt bra kompis där man finner det mesta men jag trivs nog bra mycket bättre här hos dig :-) Det blir inte någon resa för mig till Stockholm i maj som tidigare planerats. Stannar hellre hemma där jag är. Ha det bäst Beate.

Mona sa...

Om man bortser från duvträcket så är första bilden riktigt fräck. Häftig komposition!

Jag kan inte fatta hur man kan bygga så fula hus. Huset passar inte in någonstans, minst av allt i fashionabla Östermalm. Fasaden ser inte ens modern ut.

Dina grannar verkar definitivt ha fattat att första maj är arbetarna dag ;-)

Susjos sa...

Gillar Konserthusets blåa färg och påminner om Hötorget dit man åkte ofta som nyinflyttad till storstan på 80 talet!
Å tack för styrke kommentaren i min blogg ;-) Kram!

cat sa...

Ja fy fanken vilken ful byggnad! Den ser ju ut som en klassisk asful 60-talskonstruktion. Hur kan den bara vara tre år gammal!

Själv ägnade jag 1 maj åt att först fika vid favoritfiket och sedan på väg därifrån bli nedprejad i diket av en galen racercyklist. Slog mig och skrapade sönder mina byxor så illa att det fick slängas.

Linnéa sa...

Nu kom jag in! Kan säga att du gjort en annorlunda tolkning av 1:a maj. Det där med ordningställande av balkonger var ju roligt. Själv befann jag mig på Fotografiska muséet. Jättefin utställning. Sen är det underbart fint högst upp på rest.
Jo, Molly hälsar och tackar för hälsningen.

Ama de casa sa...

Jag har bara sett ett förstamajtåg i hela mitt liv. Det var i Havanna på Cuba. Där gick dom all-in, kan man säga :-)

Marit Johansson sa...

Ingen fara med min mamma, det verkar ha varit falskt alarm. Men bättre kolla upp en gång för mycket :)
Blå himmel hos dig ser jag... här snöar det "lapphandskar" idag, trist!

esterii sa...

Tack, nu fick man lite i maj historia, dottra frågade just massor och jag visste inte mycket . Allt gott:)

Eva Trillian sa...

Det är lääänge sedan jag flanerade i huvudstaden. Kanske inte har missat så mycket ändå?
Solig och fin 1a maj hade du i alla fall :)Gött!

Jane sa...

Konserthuset gillar jag skarpt, häftig byggnad! Blev lite chockad över Åhlenshuset vid Östermalmstorg faktiskt ... märks att man inte varit alltför ofta i hufvudstaden ... hade ingen aning ens att de byggt där :/ Vackert var det inte, speciellt inte med alla gamla fina hus runt omkring.
Själv fick jag en bild på ett "rött" demonstrationståg (med flagga och 2 personer) fast det är fortfarande i kameran. Ids inte fixa det nu. Fredag i morr´n - härligt!

KajsaLisa sa...

Har dom visst det :). Jag passerade dom på min väg min väg mot Norra Bantorget. Snygga fasader du fångat, man borde kanske titta upp lite mer. Men då krockar man väl med den framför i tåget. Det gäller att se upp när man ser upp :)