tisdag 21 maj 2013

Fler rekommendationer inför semestern i huvdstaden



För några dagar sedan tipsade jag er om min erfarenhet med att hoppa ”on” och ”off” de lokala bussarna i Stockholm. Idag kommer fler rekommendationer inför ert sommarbesök i huvudstaden. Alla är baserade på dagens ”äventyr”.

Hotell i en stockholmsförort?
Om ni har bokat hotell i en stockholmsförort för att spara några hundralappar kommer ni att ångra er. För om ni är morgonpigga och vill undvika en överfull huvudstad senare på dagen kommer ni att tillbringa en massa tid i busskurer och på t-banans perronger. (Tid är visst pengar sägs det.) Om ni har otur utsätts ni ungefär samtidigt också för ett lokalt tropiskt skyfall. Idag mellan kl. 07:25 och 08:10.

T-banestopp
Det händer också ibland att t-banan inte kommer. Detta kan bero på en olycka söder om stan, vilket högtalaren kommer att tala om för er vart 30:e sekund. När T-banans röda linje dör mitt i rusningstrafiken står hundratals blöta resenärer – troligen färre under sommaren men antagligen lika blöta då – och stirrar åt vänster rakt in i hålet vid Danderyds sjukhus som dock förblir mörkt, hålet alltså, inte sjukhuset.

Bussalternativ
Här kan jag rekommendera att ta sig ovanför jord igen och ställa sig vid en hållplats för att vänta på en buss som tar er in till Stockholm. Med lite tur är den total tom. Att den sedan fastnar i köerna på motorvägen får ni stå ut med. För vet ni vad – när det regnar i den här stan bildas det alltid stillastående köer. Å det regnar mycket här.



Kläder
Avslutningsvis råder jag er att ta med paraply (som jag inte gjorde imorse) alternativt regnjacka, gummistövlar och en ylletröja. Allt lär behövas vid 13 plusgrader. På tal om gummistövlar kan jag berätta att jag inte äger några. Däremot har jag vattentäta, relativt nya Adidas dojor. När skorna eller snörena blir smutsiga rekommenderar jag att tvätta dem i 40 grader. Kan dock avråda ifrån att slänga dom in i samma maskin som en limegrön badrumsmatta. Ja ni ser själva på bilden ovan;-)

Slutsats
Boka hotell i innerstan. Tvätta dojor för sig - oavsett märke;-)

PS. Ytterligare en totalt värdelös tisdag. Jag gillar att få mina påståenden bekräftade;-) Dessutom är jag på extremt dålig humör, vilket absolut inte "syns" i inlägget enligt min mening. DS.




21 kommentarer:

Stare Ström sa...

O, nej då! Du är inte ett dugg gnällig... Hoppas morgondagen kommer med sol och piggar upp dig! :-D

Rantamor sa...

För det första vågar jag ju inte skriva att vi har haft strålande sol idag...igen...
nej vet du va vi har haft en riktig skitdag !!!

Näe d har vi ju inte.

Men du jag lovar att boka ett hotell mitt i stan, kan man bo hos den där Kallekungen kanske, han har ju massor av rum, och eftersom vi alla är med och betalar för hela kungafamiljen så borde jag och Rantafar allt få bo gratis också.

Inte vill ju vi bli fast i någon regnig bilkö...och absolut inte på någon motorväg, vi ska ju gå i gamla stan...

Och jag lovar också att aldrig tvätta ett par vita skor med något limegrönt...

Jag sorterar ju all tvätt som lappen gjorde,
en hög med mörka kläder
en hög med vita kläder...
och resten får bli en chanshög !!!!

Nu hoppas jag att du har blivit på bättre humör, kanske du har hittat nå fotboll på tv...

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Gnäll på! Det är bra att det kommer ut.

Guldkryckan sa...

Jo...ibland kör det ju ihop sig med våra kära spårvagnar här...precis som eran T-bana antar jag.
Det är då jag brukar muttra lite tyst jag borde skaffa bil igen...men va sjuttan..det är ju inte så ofta...man får ta det som en man...sparka på en lyktstolpe och gå vidare..haltande ;)

Eva Trillian sa...

Antingen vill du inte att stan ska tas över av en hord vilsna turister, eller så tycker du att stan inte är värd att få några beundrare ;)
Anar vilket ;) Och jag håller med Gärdsmygen! Gnäll på - det är bra att det kommer ut! ;)

Hörni sa...

Stackars dig, hoppas du är på bättre humör nu!
Jag är ganska glad att vi aldrig turistar i Stockholm. Och om det mot förmodan skulle ske lånar vi mina föräldrars lägenhet. Centralt. Stannar inne vid regn. :D

SoF sa...

Har noterat resetipsen.

Å så önskar jag dig en regnfri och dåligt humör-fri onsdag! :)

LissenTo sa...

Åh, den där tvätten skulle också göra mej på dåligt humör.
Tvätta igen, vetja, eller köp nya skosnören

Pumita sa...

Schyssta dojor, oavsett fadäsen med tvätten. Skulle gärna köpa likadana om jag fick ett bra tips om var man hittar dem billigt. Fast barnstorlek passar inte mig förstås. ;) Ser iaf ut som att du har extremt nätta fötter.

Jag äger gummistövlar men när tror du jag använde dem sist? Mja, strax efter 30-åriga kriget ungefär... men skor/kängor i goretex funkar precis lika bra. :)

Pumita sa...

SV: Haha, det betet sväljer jag inte... men det trodde du väl inte heller. ;))) Skorna är himla snygga iaf... jag kan ta dina om färgen stör! Och du, det känns helt ok att ha dig som bloggkompis trots att jag inte vet vad du har för bh-storlek. =)

Mona sa...

Det låter som om kollektivtrafiken och bilköerna fungerar ungefär som i Gbg... Här kom skyfallet sent på eftermiddagen och jag tackade min lyckliga stjärna för att jag hann hem innan. Och jag kan lova dig att det regnar mer och att solen lyser mindre i Gbg än i Sthlm. Kolla bara på solligan i sommar så ser du vad jag menar. Gbg brukar konkurrera om jumboplatsen tillsammans med Växjö och Kiruna.

Monica sa...

Hur lyckas du hålla skorna så vita, här blir dom smutsiga efter en promenad;-)
Hu ja för detta kösamhälle, det gäller att inte bli stressad.
Ha en bra dag

Della sa...

Det verkar så komplicerat att semestra i Stockholm. Jag tror jag väljer något annat ställe.

Ama de casa sa...

Men limegröna skosnören är väl chict och lite eget? Tänk positivt för sjutton!
:-D
PS: Dessutom får man åka mer för pengarna när allt krånglar och det dessutom blir köer. Tänk positi... äsch, det hade jag visst redan sagt.
;-)

cat sa...

Och här gick jag omkring i tron att huvudstaden alltid hade mycket bättre sommarväder, än vad vi stackare får stå ut med på västkusten.
Min världsbild fick sig en ordentlig törn ;)

Om du har något som helst inflytande över Stockholms vädergudar, så ber jag dig att fixa åtminstone uppehållsväder 18-19 juni :)

Marit Johansson sa...

Tur då att syrran bor på Kungsholmen, nästan gångavstånd :)
Hoppas du är på bättre humör idag, jag skickar tillbaka massor med sol till dig!

Anni sa...

Skulle skriva och tacka för din gulliga kommentar om min keramik men kommer ju alldeles av mig när jag läser vad du skriver. Oj, du måste verkligen ha haft en hemsk morgon!
Tänk på att när turisterna kommer till stan är stockholmarna inte där! Inga köer! Och vadå regnar mycket? Ren lögn, kära BP. Det regnar väldigt lite här jämfört med den blöta "bäst"kusten, du ser ju vad Mona skriver. Jag har faktiskt kollat smhi:s statistik för att jämföra med hur mina vänner i Vänersborg resp Trollhättan har det (har alltid tyckt att de gnäller om regn) och det kommer ungefär en tredjedel av deras nederbörd här. En tredjedel! Det är skillnad det! Och då är all vår snö inräknad (för snö får vi mer av) - vilket betyder att det regnar väldigt lite på vår torra baksida!
Vilket inte betyder att vi inte blir sura när det väl regnar - vi är ju inte riktigt vana ...

Freja sa...

Plus 13 och regn, det är som högsommar här hemma, då är det T-shirt, sandaler och shorts som gäller ;-) Tack för tipsen! Vi bor hos min syrra i Bergshamra, men NÄR jag bor på hotell är det centrala hotell som gäller. Och bra skor, för helst går jag dit jag ska om det är rimligt långt...

En flicka som är stark sa...

Ibland är bloggen till för att få gnälla ;)

llh sa...

Fast det har sina fördelar att bo ocentralt. En gång bodde jag på ett kinesiskt hotell vid Årsta partihallar, Fick mycket gångmotion, se ett stadsliv jag aldrig stött på annars och fick åka mycket tvärbana :)
Skämtar du? Kan man tvätta skor i tvättmaskinen? Hade inte en susning, det blir aldrig någon riktig husmor av mig.

Linnéa sa...

Ett mycket klokt inlägg och tips. Röda linjen gör mig skogstokig, den går från Aspudden. Överfull för det mesta, försenad p.g.a. "olykckor", vi har ju fått ca 30 000 nya invånare har och fler lär det bli när de skövlar grönområde efter grönområde. Svindyra bostadsrätter med sjöutsikt alt. hyres 2 för 10.000/mån som hittat eller?