torsdag 30 maj 2013

Ett besök på en ö


Syrenträden doftade gudomligt och visst ser ängen med maskrosorna nästan ut som ett rapsfält.
Det röda huset ser ut som en "lodge" i Kanada och om ni tror att den sista bilden visar en telefonkiosk så har ni fel. "Tältet" har visst något med sjöfart att göra, men jag har glömt vad.




Idag ska ni få läsa om mitt och mina kollegors besök på en ö. Inte på vilken ö som helst utan på Lidingö, där nästan 45 000 människor bor på en yta av 31,12 kvadratkilometer. Lidingö är alltså väldigt stor och ön måste ha minst lika många invånare som det finns träd och buskar där – blandningen av de sistnämnde kallas visst för skog. Det finns en massa ängar också och otroligt många bra restauranger:-) Anledningen att vi hamnade där idag var att chefen Håkan, kollegorna Eva och Gabriella samt jag skulle fira chefen X som går i pension imorgon. Å han bor på Lidingö och har varit vår guide många gånger och visat oss guldkornen som finna på hans hemmaplan.

Skogspromenad
Efter en god lunch hos Espresso, där jag för första gången åt något som heter matvete gick vi på skogspromenad i solskenet. Vandringen genom skogen, över en äng och ner till några fina klippor gjorde att asfaltbonden (= jag) kunde njuta av träd, nässlor, maskrosor, småkryp och inte minst av en kopparorm, som egentligen är en ödla men inte har några ben (Källa: civilingenjören Håkan). Utgår ifrån att den halvuppätna grodan på bilden ovan var ormens lunch.

1 000 tack X för ett suveränt skogsäventyr och för presenterna. Vi kommer att sakna dina roliga och informativa sightseeingturer på Lidingö.

PS. Hoppas att ni uppskattar bilden med ormen som alltså är en ödla. Höll på att svimma och vågade inte gå närmare för att ta en makrobild. DS



25 kommentarer:

Rantamor sa...

Lidingö en pärla i Stockholm som också innehåller en kopparorm som i sin hunger ätit på en groda...
du kan nog alldeles snart komma hit till Västertoppen och uppleve lite vildmark....
två grodor och två ormar...

Tjingelingen från Rantamor...

SoF sa...

Ser trevligt ut där på Lidingö!
(förutom ödlan...) ;)

Varma solskenshälsningar!

Freja sa...

Jag tycker det är superkul att den heter orm, fast den är en ödla och ser ut som en orm....

Eva Trillian sa...

:) En tur ut i naturen!? Det låter som en härlig dag!
Nåja, Ödlor måste väl också äta ... men säkert inte halva grodor?

Ama de casa sa...

Kopparödlan var väldigt vacker! Om du hade vågat dig närmare så hade du sett att den "gick på revbenen". Det gör i och för sig ormar också... ;-)

Susjos sa...

Bläää för ormar eller ödlor..
Men matvete är supergott tycker jag!
Å det är vackert på Lidingö!

PS. Nu har jag lagt in planlösningen på lägenheten, och se balkongen är bra stor faktiskt :) DS.

Margareta sa...

Vilket friluftsliv du idkat idag. Nu vet du ju både hur en skog, en "orm" och lite annat ser ut =)

Nu kommer du att le igenkännande när jag lägger upp alla mina skogliga bilder från ön under sommaren.

Och inte är det det Lidingö som jag ser framför mig. =) Du har visat mig något nytt och tagit från mig lite fördom.

KajsaLisa sa...

Trodde på skärgården, knappast Lidingö. Men kollar man kartan så verkar det finnas mycket natur på norra sidan. Fina naturbilder. Ormen blev bra på bild.

Pumita sa...

En ödla?! Jahaa, en sån där såg jag igår när jag satt på en bänk vid vattnet i solskenet och läste igår. Kollade bara att den inte hade "hack" på ryggen och fortsatte sedan att läsa. De är ju ofarliga så det känns lite onödigt att svimma. ;)

Mona sa...

Lidingö?! Trodde först du varit ute på nån liten ö i skärgården. Nog för att det är läbbigt med en kopparorm/ödla och en halväten groda, men fattar du vilken pangbild du fått till? Ett riktigt scoop! Måste säga att fotomotiven bara ramlar framför dina fötter hela tiden (haha, nu var jag riktigt rolig med tanke på gårdagens lilla incident). Fina bilder allihop!

Marit Johansson sa...

Fy f-n så äckligt, är det något som ger mig ståpäls så är det spindlar och ormar.. och ödlor tydligen. Den ser lite irriterad ut "kom inte här och ta min lunch" :)

cat sa...

Åh så fint det är där på Lidingö! Fast som den reptilintresserade fotograf jag är, så slår ju bilden med kopparödlan de andra bilderna med hästlängder.
Det är nästan så att jag vill skolka från jobbet och ge mig ut och leta efter en som jag kan fota.

Kicki sa...

Tänk att du har varit ute på landet!!! Vilket äventyr! Tur du inte gick närmare kopparsnoken, då hade den väl tappat "svansen"!;)

Monica sa...

Wow Beate ute i spenaten inte illa.
Synd om den lilla grodan som nog gått en grym död till mötes;-(
Fina bilder, ha en skön fredag;-)

Guldkryckan sa...

Sjöfart där ja...är själv född på ett ö-helvete men kan inte ett skit om hur man kör omkring på sjön..finns massa "märken" på sjön..tror det kallas märken...och på något vis ska man hålla sig på ena eller andra hållet om dem...frågan är HUR...står de på en ö kan man kanske ana att man ska hålla sig en bit ifrån..men befinner de sig mitt i vattnet..ja...då spricker det för mig.
Men så kan de va ;)

Tillönskar dig BP en superb helg...det ska jag ha :)

Stare Ström sa...

Tänk att du hamnade ute i spenaten så där! Tur du inte gick till attack på kopparödlan, för den är fridlyst. Jag tror inte att den har käkat på grodan. Tror inte den klarar så stora byten. Den lever mest på sniglar och daggmaskar. Men vilken tur du hade som fick den på bild!

Anita - Malta sa...

Trodde först jag hamnat fel. Naturbilder hör inte till det vanliga hos dig ;-) Fina bilder från ett vårlikt Lidingö. Hade aldrig kunnat gissa att de var därifrån. Ormen eller ödlan är ett klipp. Vilken bild ! Svimma ?? Vad du är fånig ;-)

Eddie och barnen på Bristol Academy sa...

Lidingö....det verkade vackert! :)Ha det bra, Anna

Anita - Malta sa...

...nu är det jag som är fånig. Kunde inte släppa tanken på att du kanske missuppfattade mina rader. Tycker inte du är fånig alls !! Kanske har du ormskräck. Fast det tror jag ju inte. Lite fångig är du nog ;-) Kram !

Anita - Malta sa...

..fångig ?? Allt bilr ju bara fel när jag sitter här !! Bye bye :-)

Olga T sa...

Gillar alla bilderna!!!

Della sa...

Men så härliga sommarbilder, inkl kopparormen. Ser ganska många sådana här när jag traskar ut på mina rundor i naturen. De ligger ofta och solar på stigen.

LissenTo sa...

Kändes väldigt ovanligt att se naturbilder hos dej. Är du på rymmen :-)

Anni sa...

Matvete är gott, kopparormar är söta och civilingenjörer är bra att hålla i handen ;-)

Linnéa sa...

Läckra bilder du tagit av ön. Kopparormen o grodan, naturen är ganska grym o taskig även om den är vacker!