lördag 11 maj 2013

Hemsökt:-)

Har vi blivit hemsökta!? Ja, det kan man fråga sig, jag menar det händer ju alltid något hos oss. När maken igår kväll kom instörtande från balkongen och ropade på sin totalt uttröttade, hårt arbetande bloggande hemmafru att han trodde att han sett tecken på det på innergården vaknade den temporära hemmafrun till liv.



Dr Who
Maken har nämligen följt en brittisk science fiction serie som heter Dr Who (cirka 800 avsnitt med start 1963) sedan han var barn, vilket han – maken alltså – fortfarande är som tur är. När han såg den här söta ritningen var han helt säker på att hans dedikation till Dr Who äntligen hade belönats med ett tecken. Röken längst ner finns med (Dr Who brukar ofta gå upp i just rök under hans resa genom tiderna) och hjältens fluga längst upp på ritningen svävade fritt – ungefär som i verkligheten – jag menar i serien. Å tjejen liknar uppenbarligen Dr Who’s nuvarande ”kompanjon” Claire.
Så var det med den saken.

Återhämtning
Efter gårdagens tvättmaraton förstår ni väl att jag följde era väl menade råd. Å då ser det ut så här. (Grönsaken ni ser på bilden är förresten en nyinköpt Lavedel som förhoppningsvis lver längre än den ifjol. Den dog efter en vecka)



Det är den femte dagen i rad att huvudstaden har badat i sol. Temperaturen är ingenting att hänga i julgranen (cirka 16 grader) men de där extra fem graderna på balkongen gör att det är en ren njutning. Å den senaste deckaren som ni ser på bordet är slutläst. En riktig nagelbitare som var hur spännande som helst. Rekommenderas!



16 kommentarer:

Monica sa...

Din fredag var ingen latmaskdag direkt.
Haha ser ut som om någon ritat av mej på gården, håret stämmer i alla fall;-)
Ha en skön lördagkväll

LissenTo sa...

Har hört hur solen lyser över er i 08! Perfekt att sitta och läsa en dekare av suveräna Kristina Olsson då.

llh sa...

Balkonghänget ser hur najs som helst ut. Kombon öl och lavendel tilltalar mig (bra boktitel). Dottern säger att deckarförfattaren i fråga är krapp men man får ha olika smak eller hur :)

Eva Trillian sa...

Omringad på alla håll av Dr Who-fantaster så måste jag nu erkänna att jag skäms aningens. Faktiskt. Jag har inte sett ett endaste avsnitt. Någonsin. Och frågan är ju hur man skulle gå till väga för att börja se serien nu... börjar man 800 avsnitt tillbaka? ... det känns övermäktigt. Det enklaste måste ju vara att sluta skämmas och strunta i det helt o hållet. ...om man törs ;)
Ditt balkonghäng ser inte dumt ut alls. Slutarbetad som jag nu är ska jag faktiskt vara ledig en hel dag. Imorgon! Här ska intensivslöas (hittade just på ordet - du förstår säkert vad jag menar)! Hur? Jag vet inte hur. Bara att!

SoF sa...

800 !! avsnitt. Hjälp. ;)

Tack för boktipset! Såg författarinnan på tv häromdagen, och programledaren tyckte också att boken var väldigt spännande.

Natti natti!

Hörni sa...

Åh vad gulligt med teckningen på gården. Jag har också ofta fina konstverk som utsikt från vår balkong. Var inte längesedan jag fotade ett.

Härligt med balkongläsning i värmen. :)

Olga T sa...

Så skönt det ser ut där på balkongen! Läsa? Jo det vill jag men böckerna ligger på hög. Blir till sommaren hoppas jag :)

Fru Venus sa...

:-) Dessa maratonserier, och dess manliga tittare ;-) Jag tror jag läst nånstans att Lavendel vill ha mellan 40-50 cm jord till rötterna för att de ska ta sig?

Ama de casa sa...

Hoppas du lyckas med din lavendel - dom är faktiskt väldigt svårskötta. Jag har därför överlåtit skötseln till Anders och bidrar med att emellanåt säga:
- Dom ser törstiga ut...
:-)

Guldkryckan sa...

Dr Who upptäckte jag för ett par år sedan..följde en säsong eller om det var två..de gamla avsnitten var inget jag föll för direkt..är väl lite som Blixt Gordon en gång i tiden regimässigt och med tomtebloss i baken på rymdskeppen som hängde i trådar :)


sv: Jo..hade ju suttit fint på ett sätt med åtminstone 4 veckors semester i rad...men det blir ju som det blir när man började arbeta vid årsskiftet när det gäller semesterdagar.

Jo..men mina två veckor där ska jag ta ut i två omgångar framåt hösten så att det inte påverkar ekonomin alltför mycket...förstår bara inte riktigt vad jag ska göra när skolan är helt stängd 4 veckor...lukta på blommorna kanske? "asg"


Ha en fin Söndag nu :)

Rantamor sa...

Ser ut som att du har det finfint där i din oas, och pussel lägger du också...
den pusselbiten kan du ha i dagens triss som är grön.

en serie som han följt sen 1963, inte dåligt alls, jo det dåliga är kanske att jag inte ens hörts talas om den.

I dag är det Morsdag i Finland, så jag har ringt till min Mor som anser att en morsdag är väldigt viktigt, ja det gör hela släkten, inte jag.
Jag tycker att en specielldag att fira en mamma inte borde finnas så vi firar ingen morsdag mera .

När barnen var små så gjorde de alltid en tre rätters middag till oss. Spännande värre.
Och så kunde jag få klädnypor, blyertpennor, suddagummin och nån godis som ungarna gillade....
D va tider det.

Nu har Rantamor sin dag varje dag,
bättre än så kan det inte vara.

Tjingelingen hoppas du kan sitta i din oas idag me, här är det mulet kallt å rätt trist...
undrar när bagar`n kommer tillbaka.??

Jah Hollis sa...

Jo, det är säkert ett sådant tecken, hrm!
Dr Who är ju en brittisk kultserie som det skrivs om och refereras till gång på gång i brittiska musikmagasin som Mojo och Uncut, Q och (tyvärr nu nedlagda) The Word som jag slukar varje nummer av.
Såvitt jag vet har den serien aldrig visats i svensk tv. Varför? Kanske din Dr Who-älskande make har någon teori. Vi brukar ju annars sluka engelska tv-serier här i Sverige.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tove-blev-stortforalskad-och-har-gjort-dr-who-till-sin-religion

Husbilen-Ellen sa...

Tur att balkonger förhöjer temperaturen. Vi är tillbaka efter en rundtur med husbilen och har nyss ätit på balkongen. smakade bra i solen och värmen där. Ha dé gott!

Margareta sa...

Låter spännande, det finns något program som heter hemsökt i någon kanal så om ni vill ha kontakt så kanske.

Har aldrig hört talas om programmet, förmodar att det inte är en svensk kanal. Ungefär som hem till gården ... i antal avsnitt.

Tycker mig se att du stylat om balkongen, men ölen står kvar. =)

Lavendel är bra om man vill fota humlor, det var därför jag köpte sådana i fjol, förutom att de doftar gott också.

Har fått mycket tips av dig på senaste tiden, böcker som jag vill läsa. Tack för det och ännu en gång solen, solen ...

Susanne sa...

Åhh va mycket fint du har på balkongbordet.
Sv: Hammaren är min. Skaftet kan skruvas loss och blir då en skruvmejsel. Som ett kinderägg med andra ord ;)

Mona sa...

Dr Who? En lucka i min allmänbildning, men teckningen är fin. Så trevligt det ser ut på din balkong. Förstår att du trivs där. Håller tummarna för att lavendeln står sig mer än en vecka :-)