måndag 20 maj 2013

Helgbilden: ”Vård av vår gård”

Som ni har fått se på ett antal bilder här på bloggen bor jag i ett jättefint bostadsområde med en fantastisk innergård. Denna sköts exemplariskt av en entreprenör. Men sedan några år tillbaka har bostadsrättsföreningen fått för sig att engagera de boende i plantering och ogräsplockning - Vård av vår gård.

Grillkorv som belöning
Igår var det dags igen. Ett fåtal – kvinnliga penschisar och en polis (!) – samlades i olika delar av innergården för att jobba för att sedan belönas med en grillkorv. Tack vare min utsökta sittplats på första parkett kan ni få ta del av mina iakttagelser. Kolla de fyra fotona och bildtexterna så hoppas jag att ni får lika många skratt.


Här väntar trädgårdsredskapen på att användas. De låg där en bra stund kan jag berätta. Övningarna startade klockan 10:00, bilden är tagen klockan 12:00. Inte en penschis i sikte!


Att påta i trädgården kräver uppenbarligen en solhatt trots att solen lyste med sin frånvaro. Observera att några redskap uppenbarligen har kommit till användning vid det här laget, eller så har dom bara bytt "ställning" - redskapen alltså.


Vem sköter grillen? En kille såklart. Inte vilken kille som helst heller. Han är suppleant i styrelsen och jobbar som högt uppsatt polis. Det måste ha känts tryggt för penschisarna;-)


Polisen gjorde ingenting annat än att sköta grillen (korvlunchen tog ungefär två timmar, vilket de hårt arbetande trädgårdsarbetarna var väl värda;-) ) och att bära vattenkannor som ni ser. Ja order gav han också såklart. Är man snut så är man;-) Observera arbetarskjortan och hans vanliga skor. Kolla kvinnan bakom. Även hon rätt klädd för andamålet. Vattenkannan hon bär på är tom. Polisens order gick nämligen ut på att tomma kannor måste stå på trappan längst fram.

Helgbilden är Marits fotoutmaning. Den här gången är det tävling där vinnaren kan kamma hem ett presentkort värt 500 kronor från Nillas Handelsbod. Tack Marit!

PS. Att bilderna är mörka beror inte på mig eller min kamera. Medan resten av Sverige kunde bada i solsken under helgen fick vi nollåttor står ut med dimma och lätt regn. Men idag var ordningen återställd:-) DS.




25 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Att njuta av att se andra jobba :) Det kan man utan sol också ;)
Fin innergård ni har!

Guldkryckan sa...

Jobbade ju för ett sådant där företag som skötte trädgårdar och innergårdar här i stan en tid...inte så kul jobb...men man fick ju se många fina innergårdar...och naturligtvis ska bostadsrättsföreningen lobba för att man gör lite själv på sin gård..blir ju billigare..och ganska trevligt kan man ha också.

Tur att du fanns med där och kunde dokumentera detta "vårdande"..ett nog så viktigt uppdrag ;)

Ha de gött. :)

Anni sa...

Och du då? Gick ner och grillade en vurre eller?
Nog var det lite orättvist att läsa om det fina vädret runt om i landet och så sitta här i den hårkrullande fuktluften :-P

Rantamor sa...

Kanske inte sol varje dag men jädrans vilken snygg innergård ni har i den bostadsrätten, och blommar gör det också...
men varför i hela friden var du inte där ute å fixade i rabatterna ???
Du kunde ju ha planterat någon norrländsk groda i någon av dom fina rabatterna !!!

Och polisen hade du säkert impat på också...

=) =)

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Vilket härligt inlägg du fick till! Så vacker innergård!
Vädret var perfekt för turistande och vi slapp regn :))

Guldkryckan sa...

Sv: Jo..Rättvisepartiet där...kallar dem kommunister...goa gubbar o tjejer där...känner några av dem...de är ju till vänster om Vänsterpartiet iallafall ;)


Guldkryckan sa...

SV:

PS..de är de enda som tycks vilja göra något åt det politiskt...

Mona sa...

Hihi, fina bilder du fick i alla fall. Första bilden är helt underbar med körsbärsträdet och de andra blommorna i bakgrunden och sedan trädgårdsredskapen som en skulpturgrupp i mitten. Styrelsen måste ha gjort ett dåligt lobbyarbete bland medlemmarna ;-)

Anita - Malta sa...

Jag skrattar inte. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skratta åt. ...men det är ju fina bilder på de som var lite aktiva i föreningen.
Lycka till i tävlingen.

Kicki sa...

Drog lite på smilbanden i alla fall, speciellt åt redskapen som bara låg!
Du måste haft det riktigt bra där du satt och kunde följa hela spektaklet!

Della sa...

Vilken aktivitet. Perfekt att njuta av den på lite avstånd och du hade ju den viktiga uppgiften att dokumentera för omvärlden (det är vi det!).

cat sa...

Skulle själv ha hållit mig på en balkong för att studera om dylikt hade hänt hos mig. Fast jag har ju ingen balkong :(
Vad bra att korvgrillningen sköttes så exemplariskt av en så kvalificerad herre.

llh sa...

Kanske tur för fina gården att det finns idogt folk här i världen? Hur skulle den annars se ut. Den frågan har jag tyvärr svaret på framför näsan: som vilda trädgården och inte har jag någon polis som grillar korv heller :(

Ama de casa sa...

Haha! Solhatten hade hon säkert för att hon visste att det satt en paparazzi på första parkett...
:-)

Marit Johansson sa...

Hahaha... ja vad ska man säga? Det där är ju en kanonbildserie!!
Bra att ordningen är återställd med solen, här verkar det bli rätt så mulet idag :(

Monica sa...

Haha vågade du dej inte ut i spenaten;-)fin innergård ni har.
För en grillad korv skulle jag nog gett dom ett handtag.

Ama de casa sa...

sv: Jo, Tina är Anders lillasyster - helt rätt gissat av dig :-)

Hörni sa...

Och du skötte jobbet med att dokumentera det hela! Du borde fått en korv du också. :D

Husbilen-Ellen sa...

Att inte du ville bära kannor, men så klart, någon måste ju dokumentera!! Kram Elisabeth

esterii sa...

Det behövs ju alltid en journalist på plats:)

Ama de casa sa...

sv: Visst är det en riktig hamster. Piffi heter han och lever fortfarande. Vi har inte hittat dom rätta tillbehören... :-D

Freja sa...

Gahh, det var det värsta med att bo i bostadsrätt, de där gemensamma sammankomsterna där gården skulle fixas. Då gömde jag mig hemma och undvek att gå nära fönstren för att inte få sura blickar på mig... Jag betalade hellre lite mer varje månad bara jag slapp umgås med grannarna... Osocial, jag? ja, av stora mått!

Stare Ström sa...

Vilken underbar sysselsättning- för dig! Eftersom jag har en kolon,i där det ingår ett antal timmars arbetsplikt, känns det hela igen väldigt väl!

Peranders sa...

Så du var inte med och jobbade själv..? Det är väl det som är tanken med bostadsrättsföreningar. Alla hjälps åt, typ.

Linnéa sa...

Städdag som här. Men vi hade lite mer tryck, många, korvgrillning, vin o öl. Massor av fnitter o lite musik!