torsdag 28 juli 2011

Hade hoppats på bara sex…

… men det blev nio, men kunde ha blivit tio. Det ni funderar på nu kan ni känna är blåsta på;-) Det här inlägget handlar nämligen om mötet med Shannara igår kväll - en favo bloggkompis och sexbarnsmor som bor på en liten ort någonstans i Sverige. Hon och hennes underbara, extremt väluppfostrade ungar är nämligen på besök i Stockholm. De ”våldgästar” hennes kompis S som i sin tur har fyra barn. Sex + fyra = tio, eller hur!? Som tur är tappades en av S:s pojkar bort vid Slussen, där han skulle plockas upp av sin far. Sex + fyra = 10 – 1 = 9. Ja plus tre vuxna också då förstås…
Som ni vet så har jag stor erfarenhet av barn - NOT!!! Hur dum kan man då vara att föreslå en träff på Medborgarplatsen på Söder. Nio ungar i åldern 1 ½ till 14 på Medis… Ni förstår eller hur!!!?

Vad sägs om…
… fyra hundra spänn bara för glass till barnen?
… nio ungar som åker rutschkana nerför barnvagnsrampen vid Söderhallarna? Tröttnar dom – nej, inte en chans;-)
… att vara guide och gå vilse med hela skaran i Söderhallarna. Ooooops, men hissarna testades iaf…
… att introducera 14-åringen till innecentret Bruno på Götgatan och låta henne shoppa loss?
… att göra om samma sak på Götgatan och butiken Monki?
… att vara en snäll tant och fylla på barnens sinande dryckesförråd med ens eget medhavt vatten och när det tog slut med att köpa fyra nya flaskor på SevenEleven?
Vad tror ni vad som hände vid Slussens t-bana station några timmar senare:
Alla barnen utom de två som hade blöjor på sig ropade i kör: ”Mamma, vi är kissnödiga”.
Vet ni hur många toaletter det finns vid Slussen. Rätt svar INGEN!!!
Då passade jag på att krama om Shannara, tacka för mig och rusa ner för rulltrappan för att hinna med tåget.
Hennes skildring om besöket kan ni läsa här.

PS1. På näthinnan såg jag framför mig tre kvinnor som tog varsin öl på Snaps, medan ungarna läppjade på varsin läsk – typ som afterwork med maken – ungefär;-) Nu blev det inte så. Det var mycket, mycket roligt ändå, men jag förstår inte hur dessa underbara mammor orkar. Själv var jag totalt utmattad när jag kom hem. Att ta hand om maken är liksom inte samma sak märkte jag;-)DS1
PS2. Då jag lovade Shannara att inte lägga upp bilder på hennes barn så får ni helt enkelt titta på IT-bästisen Raddes Nika i nyinköpt klänning idag. Hon kunde ju ha varit med igår - rent teoretiskt alltså;-) Nika bjuder er på en chokladbit också. Åsså får ni titta på en bänk gjord av färgglada skosnören också. Den fanns utanför en butik på Götgatan.DS2

30 kommentarer:

Jane sa...

Låter som om det var full rulle i går ... började fundera lite på vilken bloggkompis det var när jag såg rubriken, hrm ... någon "Beate-Laura" på gång eller ;)) Jag vet hur det är med många ungar, vi hade bara sex med oss när vi campade på somrarna i Europa (på fyra vuxna) men det räckte gott och väl!

SoF sa...

Hoppas att du har en lugn helg framför dig - så du kan återhämta dig! :)

Varma men regniga hälsningar från mig och tPix i Malmö!

Jane sa...

Jag menar ju förståss "Beate-Lily" fast då en manlig variant ;)

LillaTuss sa...

Jag är minst lika imponerad av mångmammor. Själv blir jag trött bara av att läsa om er dag... å av att ha haft mamma här i nästan två timmar. Fatta!!!

anne sa...

Ja, jag tror tom jag blivit litet trött och utmattad efter en så barnintensiv eftermiddag, man kommer ju som av sig när de blir större.

Bra att du guidade tjejen till bra shopping, det fick du dig nog ett extraplus för! :)

4U2 sa...

Ha,ha,ha ja du, det kan vara intensivt med barn! Ha,ha,ha. Och skojigt! Ha,ha,ha!
Sötnosen som bjuder på choklad var riktigt söt, så snällt att bjuda. Fick, säg mig, den snälla tanten smaka? ;) ;) ;)
Hoppas du mår bra idag ;)

Anonym sa...

Hahaha! Vad bra du hade arrangerat det hela :-D

Susanne sa...

Ojjj, va många barn tycker hon som bara har ett som dessutom är vuxen ;)

Freja sa...

Hahaha, jag brukade önska mig fyra barn men har svårt att hinna med de två jag har, kan bara tänka mig nio mitt inne i stan... Matt redan i tanken! Då är det skönt att kunna säga "Hej då, mitt tåg går visst nu..." :-)
Kollade även ditt tidigare inlägg och fick nostalgikick av de där ögonen! Några sådana smycken har jag fått i min ungdom av turkietresenärer, jag tyckte de var superfina. Undrar om jag ska leta fram dem till ungarna, inte fel att ha skydd mot onda ögat!

Olga T sa...

Passade du på att smita då?? När hon behövde dej som mest! Måste genast vidare till Shannara och läsa hennes version;)

Susanne sa...

Sv: Jag har många sidor, från Rockers till den lilla husliga människan ;)

Olga T sa...

Hennes version var inte alls så farlig, så jag är lugn:)
SV: Jo man kan köpa just enchinacea i hälsokostbutikerna.

LillaTuss sa...

SVAR: Stannade inte tillräckligt för att veta om gubben fick va med och leka... men som du kanske såg har FB-vänner bestämt att han ska leda kortegen på lördag ;)

"Handikapp" får inte användas längre men min enhet heter som den heter. Du kan ju bara tänka dig hur det skulle låta om jag var tvungen att svara i telefon enligt följande: "Utredningsenheten för äldre- och funktionsnedsatta, HJ". Det heter ju funktionsnedsättning... funktionshindrad är man i förhållande till sin omgivning. Suck!!

LillaTuss sa...

SVAR IGEN: Det är min pappas gravplats :( Men han var ju morfar oxå... till min dotter. Han gick bort i mars ♥

Shannara sa...

Hahaha... Tack igen för en underbar eftermiddag, trots att pojkarna vart lite stressigt gnälliga när tonåringen shoppade. =)

Och tack för vattnet. ;) Och för lånet, glöm inte skicka kontonumret innan jag blåst alla pengar. ;) Gick en hel del idag kan jag lova! För det första betalade jag hela kalaset och sen shoppade jag loss på över tvåtusen plus att jag betalade parkeringen för båda bilarna.=) Känner mej snäll!

Anonym sa...

Fin blogg!
:-)
Om jag bara visste hur det gick till, så kunde vi följa varandra på bloglovin :-D

Ama de casa sa...

Lite sur är jag. Finns inte med i din blogglista. Men, men. Jag överlever. Kanske ;-)

Anonym sa...

Jag har aldrig använt bloglovin, faktiskt. För modernt för mig, antar jag ;-)
Däremot har jag svårt med att komma med kvalitetskommentarer. Så behåll din lista du :-D

Viktkamp sa...

fullt upp =) Roligt oxå kan jag tänka mig! Tack för dina fina ord till mig, betyder så himla mycket <3 Kram

Mad at you sa...

HAHAHA hur mycket jag än längtar efter barn så är det där INGET jag vill uppleva, jag hade sprungit hem för länge sen och slängt mig raklång i sängen :D:D:D

Hoppas du hade en superdag ändå! :)

Rantamor sa...

Hahaha....vilken dag du fick...
och nya erfarenheter...
och att sticka när alla barn var kissnödiga ????
Skratt*
Skulle jag me gjort.
Kul att du kommit hem...
Ska nog också vända hemöver...
snart...så jag får läsa din blogg med ordentligt med ström...
Kollade du mitt husdjur igår....
men det går inte att köpa loss tyvärr...
tänkte om du ville ha en på balkongen....hahahaha

Kram, kram...

Jah Hollis sa...

Ni kunde ju ha bildat ett fotbollslag, med dig som målvakt.
På onsdag är det returmatch mellan MFF och Glasgow Rangers. Med lite tur (det vill säga att ingen av kompisen Bengans båda barn vill följa med) så blir det en biljett. Heja Malmö!

Pumita sa...

Hahahaha, du hoppades på sex... med facit i hand hade jag nog hoppats på att få göra nåt på egen hand. ;) Skojar bara. Men jag förstår att det sög musten ur dig.

Sv: Och vad tänkte du göra resten av dan när du redan har tänkt klart?! ;) Önskar dig en finfin helg!

4U2 sa...

God förmiddag! Ja, det var det jag ville säga (önska)! ;) ;) ;)

Bildgatan sa...

Jag läste inlägget redan i går och skrattade när jag såg allt framför mig. Ja du ... tur att den 10e försvann så det blev bara 9. Hade ju kunnat bli som de 10 små negerpojkarna hur det nu var eller den här med att det bara blev en tumme.

Alla mammor som verkar vilja befolka världen ensam beundrar jag, att de både orkar och klarar av det. Jag bestämde mig för stopp efter två och då har jag inte ens tätt mellan mina och inte upplevt det jobbigt. Som tur är verkar ju Shannara skapt för ett sådant liv och har aldrig läst hos henne att det verkar arbetsamt utan hon verkar bara ha kul.

Däremot förstår jag att det gäller att hålla i plånboken hårt, riktigt hårt med dubbla lås där man gärna kan tappa bort nyckeln ibland.

Skrattar ännu mer när du trodde att after worken skulle bli ... just det där du skriver.

Läste även Shannaras inlägg och jag funderar om det verkligen var hon du träffade för ni verkar inte ha varit på samma shoppingtur eller after work.

Har du någonsin sett barn läppja på någonting som kan kallas läskedryck, godis eller glass? =)

Sedan tror jag att om Nika varit med så hade det inte blivit mer läppjande, hon har glimten i ögat.

Bänken kanske kan sammanfatta din dag.

Monica o Jacob sa...

Hej vad roligt, klipp o klistra med "tant" Beate en dag dom garanterat aldrig glömmer.
Ja det är skönt när man bara kan gå när man vill, barn i all ära men gubben är mer lättskött;-))

Wow vad hon har vuxit den lilla sötnosen Nika, undrar vad dom utfodrar henne med
I dag har i alla fall himmelsk kommit igång igen efter sommaruppehållet, ha det bra;-))

Monica sa...

Ja visst är det en söt gemenskap, inte som hund och and inte Hihi

Anonym sa...

sv: Marknaden är här vaaaarje fredag, och ärligt så är jag en anings less på den. Den är ivägen! Det finns marknader i närheten varje dag inom tre mils radie. Jag kan mycket väl åka en bit när jag väl känner för att gå dit...

Booking.com är superbra! Det finns ett särskilt filter för att bara få tag i hotell som har wifi ;-)

Att klassa mig som vältränad är en klar (MYCKET klar) överdrift. Men vi promenerar i alla fall nästan varje dag. Utom när det regnar på tvären, och det gör det inte så ofta här :-)

Jess sa...

Så stor hon blivit, vår lilla "bloggprinsessa", kul att hon liksom finns med då och då i dina blogginlägg. Det är inte billigt med många barn...skönt jag bara har två. ;)

Stattinskan sa...

Vilka underbara bilder och inlägg du har på din blogg. Tack för att du kikade in hos mig ... Jag återkommer - var så säker ;-)