torsdag 7 juli 2011

Mojito

Under lunchen tipsade kollegan Helena om ett av Systembolagets senaste tillskott – BIB-Mojito (BIB = Bag in box). Mojito lärde jag mig att dricka i Polen för två år sedan, alltså i ett land där vodka är billigare än lättöl – om dom sålde lättöl alltså. Kommer ihåg att jag lärde upp bartendern att skippa sockerlagen i drinken, vilket han kompenserade med att hälla lite (= mycket) extra vodka i glaset.

Systembolagets reklam för Mojito:
”Sommar - lata dagar, eftermiddagar på en sval balkong eller gungande i blommig hammock. Man vill helst inte göra allt för mycket i onödan. VIKINGFJORD VODKA COCKTAILS MOJITO är en perfekt blandning av Vikingfjord Vodka, lime och mynta. Allt du behöver göra är att ha is i glaset. För att ytterligare förhöja lite mer lägg till färska myntablad och lime efter eget behag.
Vikingfjord Vodka Cocktails Mojito har en behaglig tvist, med en frisk smak av mynta och lime och en hint av vodkan - helt enkelt en perfekt Mojito - bara en knapptryckning bort.”


En” hint av vodkan” – ja vad förväntar man sig med en alkoholstyrka av 12,5%. Jag tror att jag i så fall håller mig till en iskall vinare faktiskt;-)

Bilden är knyckt från Systembolagets hemsida. Skulle ni bli sugen på "Mojito-saft" så är BIBen beställningsvara.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen... Om man inte har is då? Hur blir det då???
/Camparen

Anonym sa...

Weeehoooo! Fööörst!
Jag hade nåt mer att säga också...

JO! Jag tycker att du ska välja ett sånt där popup-fönster till dina kommentarer. Som det ser ut nu så har jag bara kommentarerna här. Ser inte ditt inlägg alls. Många yngre har säkert bättre minne, men jag vill gärna se.

Tro alls inte att det här är personligt - jag kör en drive bland mina favoriter :-)

LissenTo sa...

Den drinken har jag blivit bjuden på några gånger, hemmagjord. Det här ser lättsamt ut. Gott?

Soliga hälsningar // Kram Lissen

Rantamor sa...

Har aldrig...tror jag drunkat just "måskitooo" men klart det skulle slinka ned...iskall idag när det är så hett här uppe i norr.
Underbar kväll...
Håller på med mat...
Kokar hjotronchutney...
Vitchoklad panacotta med hjotron-svartvinbärssås...
Ska ha angenämt främmande i helgen...
förresten från Stockholm...
ska bli skoj...
näe nu måste jag fortsätta mitt vid spisen...

ha det gott kära du...

Jess sa...

Verkar ju enkelt men inte lika gott som den vanliga, handgjorda!

Hörni sa...

Har aldrig druckit det men är ändå nästan säker på att det är gott! Skulle gärna prova nu meddetsamma.

Viktkamp sa...

gott med mojito :D kanske man skulle göra någon helg ;) Riktig alltså!! Kram

Susanne sa...

En sådan har jag i kylskåpet, köpte den på senaste kryssningen. Ger Mojito poängen 1 av 5, eftersom den är alldeles för söt.

Bildgatan sa...

Tycker att det låter gott om den är iskall och med is. Skulle behövst idag med 45 grader i solen på tomten - det är sant. Nu var det i starka solen och misstänker att det är tur att inget sådant intogs. Den hettan och alkohol, känner att det inte är den bästa kombinationen -i alla fall inte för mig.

Är ganska slut efter en dag ute, igen. Det tar på krafterna att njuta av underbart hett hett och mera hetta i den starka solen.

Solen lyser så vackert nu, borde ta en lite fotopromenad men är en aning svullen, har dryck i hela kroppen - svullen.

Bildgatan sa...

Kom ihåg - jag vet inte ens om jag någonsin druckit den drycken.

Pumita sa...

Men snälla nån... Vad har de gjort?! Amatörer, bah! ;) Det ska inte vara vodka i en mojito, det ska vara rom och inget annat! Jo, annat också men det sprithaltiga ska vara riktig kubansk rom, Havana Club, helst 7 añejos.

Monica sa...

Nä ingen BIB Mojito här inte, den första och sista jag blandade till fick Jacob dricka ur.
Lyckades få eländet att smaka finkel och unket, enligt mej i alla fall.
12,5% räcker det blir man inte så uppkäftig av;-))))))

Freja sa...

Vinvodka?
Sv: Jag bor ju på Palace Elite ibland och åker flygbuss dit. Vin o Sprit ger mig signalen att det är dags att kliva av ;-)

Pysselfarmor sa...

Njae...jag tror jag vill blanda Mojiton själv så att den smakar som den ska ;-)

Ska vara i norr i fem veckor så det behöver inte vara sol hela tiden
;-) men det är ju ingen risk.

Ha en härlig semester!

Anne sa...

Hmm..Vad kostar den då? Jag blev ju tvärsnål när jag priset på den mixade flaskan mojito. Fast den hade kanske mer än en hint vodka...?

Anonym sa...

Gud så bra det blev, nu kan jag se inlägget samtidigt som jag skriver kommentaren. Tack!

Mäkta impad över ditt tekniska kunnande :-)

PS: Om man nu beställer sån där saft, då kan man väl spetsa den med vodka? Bara så att den ska räcka längre, menar jag...
:-D

cat sa...

Jag levde i den tron att Systembolaget inte marknadsförde sina varor. Så jisses så förvånad jag blev av den bilden.
Mojito är inte min grej precis. Föredrar en öl eller en winecooler en varm sommarkväll.

Kicki sa...

Tycker det ska följa med en ismaskin faktiskt! Har nog aldrig smakat det och klarar mig nog utan:)Vin är bäst!

Monica sa...

Härligt att kunna se inlägget och slippa öppna ny sida;-)))
Kan du tänka dej Jacob sitter och dricker en finkel Mojito Hihi
Sista dagen Häääärligt, går väl några Rikskuponger i kväll då;-))

Jane sa...

Undrar om den är bra mot mygg ... mojito...moschito...mosquito
Man kanske kan ta den bakom öronen istället ;))