måndag 4 juli 2011

Äntligen sommar ;-)

Det märks att
… det är sommar, en typisk svensk sådan alltså. Det känns tryggt att vi återigen har gått tillbaks till en regntung, grå himmel och 15- 18 grader. Nej, det där med afterwork fem kvällar i förra veckan känns alldeles för lyxigt och kontinentalt för att fortsätta med. Den som spar - på Rikskuponger - den har till sådana lätträknade sommarkvällar;-)

… det är sommar. Turisterna har invaderat (Vasa-)stan och undrar var dom befinner sig. Det räcker inte med att säga ”Vasastan” eller ”Stockholm”, de vill nog ha mera detaljerad information. Då jag sällan har mina läsglasögon på mig utomhus och därmed inte kan urskilja gatunamnen på de små kartorna dom visar upp så hoppas jag verkligen att de antingen har hittat rätt själva eller att de stannar bara en natt;-)

… det är sommar. Trots att det bara är 15 grader så går alla klädda som om det vore 25. De flesta fryser i sina shorts och linnen – både killar och tjejer, men säger kalendern att det är sommar så...

… det är sommar. De vikarierande busschaufförerna har lärt sig i år att sätta på luftkonditioneringen (efter mycket kritik ifjol). Det är bara det att de inte blev instruerade hur man stänger av den. Jag lovar A/C behövs inte vid en utetemperatur på 15 grader. Sätt på värmen istället;-)

… det är sommar. Två av 73:ans bussar kom med 30 sekunders mellanrum i eftermiddags – naturligtvis utan minsta anknytning till tidtabellen. Gissa! Jag var ensam ombord – förutom chauffören då - hela vägen till Östra Station. Lycka:-)

Bilder jag lägger upp visar dagens ”fångst”: en ensam jympadoja på S:t Eriksgatan, dagens present från bästiskollegan Yvonne, som läste visst det här inlägget under semestern samt bevis på att jag verkligen var ensam på bussen.

PS. Som många av er gissade så var rätt svar på fototrissen igår ”Nespresso kapslar”. DS.

22 kommentarer:

thejeanettishway sa...

nespresso! aha. finns inte här på bystan vettdu...
trodde det var ett membran i en högtalare.
här har vi haft rungande solsken idag, men mulnande nu på efta. ska vara själv på skakiga ben ikväll.
knepig känsla. bara magont, huvudvärk, sorg och smärta lägger sig så blir det nog bättre snart.
tack för din support inne hos mig! behöver det//
kram.

Jess sa...

Visst är det så att man ser en hel del som går och huttrar bara för att få vara sommarklädd, jag har passerat den åldern och sätter på mig kläder efter väder. Fast jag tyckte det var lite överdrivet av de två tjejerna jag såg härom dagen i Malmö som hade stövlar på sig!

Jag förstår att din present matchar diskborsten, men vad är detta för något?

Grattis till att du fick ha bussen helt för dig själv, vad jag har förstått är inte det en vanlig företeelse! ;)

After work fem dagar förra veckan?! Jo, jaga tackar jag! :D Det hade suttit fint här med!

LillaTuss sa...

Hahahaha.... "membran i en högtalare".... hahaha... tror jag bryter ihop.

Härliga sommarbilder du fått till idag liksom beskrivningen av den typiska svenska sommaren. Samma väder här... men SMHI har lovat... finfint väder tis-tors

Olga T sa...

Här har vi haft mulet men 23 grader idag så det har varit varmt.
Snygg sko!
Jag tänkte aldrig på Fototrissen igår men sökte efter Shannaras utmaning några gånger under dagen men den kom visst upp sent. Gäller att vara bloggkreativ i dessa tider :)

Freja sa...

Jag gillar att jobba på sommaren, mycket utrymme på jobbet när alla andra är lediga, ungefär som på din buss ;-)

Anonym sa...

Åh vad jag känner igen mig! Du skriver såna underbara inlägg :-)

Här i norra Spanien är det precis tvärtom. Vi har behagliga "runt 25 grader" på dagarna. Och jag tror att Anders och jag är dom enda som går i shorts och linne. Alla andra har långärmat eller långbyxat (finns det ordet?)

Jane sa...

Klar och koncis beskrivning av sommaren! Ett tips - låtsas vara turist själv så slipper du titta på kartor som du inte ser ;)
Det var nog den tommaste bussen i Stockholm som du fick tag på. erkänn att du mutade busschauffören så han avbröt sin fikarast bara för att du skulle få ta en bild ;))
Dagen har faktiskt tillbringats i ateljén pga stora gråa moln och sommartemperatur för mamelucker!

Pumita sa...

Visst! Sååå skönt att folk har semester. Näst bäst efter att ha det själv. =)

Jess sa...

sv: Sätt den i vinflaskan (om där nu blir något över) ;)

Hörni sa...

Jamen vad synd att det skulle bli typiska svensk sommar redan! Hoppas den kontinentala snart är tillbaka, jag vill sitta på balkongen och dricka vin!
Frysa vill jag inte, så nu åker både jeansen och jackan på.

anne sa...

Ptjaaa... Om man har den rätta åldern inne, då är dagar som denna helt OK i sin temperatur...

Maken fick nästan spader på mig när jag bara ville smita från Clas Ohlsson pga dera höga inomhhustemperatur...

-I gotta get out!!!!

SoF sa...

Bara du och chauffören på 73:ans buss - tur att du hade bildbevis, annars hade jag knappt trott på det.

Verkar som om vi "här nere" mellan Malmö/Köpenhamn och Stockholm har ganska bra väder, jämförelsevis.
Visserligen inte så mycket sol men ändå varmt och skönt.

Ska försöka pusta lite fler plusgrader uppåt ditt håll.

Glada hälsningar!

anne sa...

Sv. 2 kronor ger bortemot 12 minuters parkering i Nyköping och vi var inte långt borta! :)

Och det finns inte så många lapplisor eller -lassar här! :)

Bildgatan sa...

Jag trodde att jag var frusen, men nu vet jag inte. Visst är det härligare med 30 grader men jag tycker det kan vara skönt med 18 ibland, 15 då har jag förhoppningsvis nyss vaknat och klockan är bara runt 6 på morgonen.

Jag skulle inte fråga så, du skulle få svara utan att se på en karta. Tar för givet att du vet. =)

fem kvällar med after work, ja varför inte men det kräver väl kanske att man har ett avlönat arbete utanför hemmet med arbetskamrater, inte sittande hemma helt ensam, eller jag och siffrorna.

Om du hade vår bil hade luftkonditioneringen varit välkommen i alla fall, om den stått i solen med en trasig sådan, tidigare nämnda.

Jag är ofta ensam ombord, skulle gärna ha någon som surrade bredvid mig ibland.

Gympadojan var snygg och synd att du inte hittade ett par, adressen min har du ju redan. =)

Är det en flaskkork du har fått? Supercool.

Nu är min resa bokad och klar. En vecka i sydligare trakter. =) Allt är beroende på, men sydligare är det åtminstone.

Godnatt, kanske inte riktigt ännu. Jag lade ju upp ett tema men misstänker att jag var en vecka för sen. =) =) =) Typiskt mig, men det är gjort och jag var ju inte med förra veckan.

Malla sa...

jag fullkomligt älskar din header!! :D
och dina bilder!
och din text! :)
Sorry, jag har vart osynlig, busy woman du vet :)

Monica sa...

Med dom där snörena skulle jag också hoppa ur skorna;-)))
Nästan så man får lappsjuka av att se den tomma bussen, viking som jag är trivs jag i kylan;-))))
Ja varför har man aldrig glasögonen till hands när man behöver dom. Brukar alltid ha glömt dom när någon sticker ett papper under näsan på mej som jag ska skriva under, blir lite Mr Magoo över en.

Anonym sa...

Märkligt med vädret att det har så svårt att vara lagom.

cat sa...

Det måste ha känts ganska overkligt att vara ensam på bussen. Med tanke på dina tidigare bilder av den överfulla linjen, så är det nästan spooky. Har verkligen alla tagit semester samtidigt!?

cat sa...

Borås :)

Lennart sa...

Här är det många grader över 20 (vet inte exakt, min termometer vid fönstret har pajat) och en stor strålande sol på en klarblå himmel. Det kilar runt en massa turister även här, har sett en hel del kineser plus en massa sportande ungdommar. Tror det är Partille eller Gothia cup som har dragit igång.

Nina sa...

Svensk sommar, ja... den kan man orda mycket om... ;-) ps. du har en "kram" att hämta hos mig... :-)

LissenTo sa...

Ja tänk vad många som vill uppleva din fina stad. Blir faktiskt lite sugen, var mer än ett år sedan nu.

Men storstan får vänta..........