fredag 29 september 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 39 – Karriär



1. Vilket jobb passar för någon som är din motsats?
Ekonom och revisor samt alla arbeten som är beroende av Excel-ark.

2. Vad är det längsta du varit på en arbetsplats?
Tio år på mitt sista jobb. Annars har jag alltid bytt efter fem år.

3. Finns det några stereotyper kopplat till ditt jobb/karriär?
Positiva stereotyper, absolut! Kreativitet, färgglädje, aldrig tråkigt.

4. Vilken film eller tv ger ett bra porträtt av ditt jobb?
Ingen aning, då jag är alldeles för dålig på filmer och tv.

5. Vilken har varit din drömkarriär?
Inhouse reklambyrå och grafisk formgivare – det var mina drömjobb.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Bilden visar en färgsprakande glastavla målad av Sandra Steen. DS.

13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskat excell-ark, kan användas till så mycket, beräkningar när man lärt sig lägga ihop flera excell-ark. Perfekt att göra listor på sina böcker 📚 och mycket annat

Kina sa...

Exelark har jag för mina månadsavgifter/år. Jag är ju en sån där nörd som har stenkoll på min ekonomi! Men annars får dom vara för min del! Trevlig helg!

LillaSyster sa...

Ååå älskar den lilla fågeln där mitt i spraket =) Tack för länken och tack för att du är med, nu kör vi på några veckor till ♡ Trevlig helg!
P.s ff ljummet och skönt ute =)

Paula sa...

Vilken färgexplosion du bjuder på, wow! Excel-ark är inte kul, jag hade hundra fusklappar när jag skulle göra månadsredovisningar på Excel till tyska moderbolaget och till japanska dito. Fy bubblan..Men då har du jobbat inom ditt drömyrke, inte illa alls! Det är inte alla som når dit, för mig har bara tillfälligheter styrt var jag satt ner rumpan.
Trevlig helg

Geddfish ♥ sa...

Vad härligt att ditt jobb bestått av dina drömmars jobb!
Färgsprakande, det är ju du!
Excel, det har jag jobbat med med motvilja. Jodå, praktiskt, men inte min grej. Dock har jag stenkoll på min ekonomi utan listor.

nalta norrland sa...

Färgsprakande fredag då färgglad och färgrik bild 🤩

När det gäller arbete så måste ju Du varit på rätt plats 😃

När jag var liten ville jag helst ha hunduppfödning, ville bo på bondgård ha en massa djur. Alternativ jobba på djurpark.
Så blev det inte.

Jag tänkte sedan jobba inom café, turist, resturang.Turistguide.
Så blev det inte.

Att jag skulle jobba inom barnomsorgen, på förskola var helt oväntat 😅

Nåväl vem visste att jag skulle bli kronisk sjuk.

Middag idag pizza från Tonys.

Har bloggat i min alternativa blogg.

När man som jag alltid är sjuk tas ingen hänsyn till sämre mående utan det är ju vardagen för J & Elin att jag är sjuk, inget de direkt reagerar över och tycker att det är något speciellt som kräver att de engagerar sig.

🤗



Ditte sa...

Läcker färgsprakande bild! Fastnade helt för den.
Ja, karriär är ju ett knepigt ord i sig och inte minst att tolka. Kul att läsa dina svar men ordet är ju omfattande att tolka i några få frågor och meningar.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Otroligt vackert detta fågel-hjärts fönster med alla dessa härliga färger! :)

Den ger mycket värme denna höstdag!

Önskar dig en riktigt fin helg!
Kram

Susjos sa...

Det var en färgsprakande tavla! Å så härligt att du har haft ditt drömyrke!
Excel vet jag knappt vad det är!
Ha det fint!
Kram

Guldkryckan sa...

Har väl innan denna arbetsplats bytt uppgifter efter just fem år varje gång, samma företag men ändå.
På nuvarande arbetsplats har jag gjort samma sak i 11 år nu, måste betyda att jag är bra på det, eller något. ;)

Aldrig tråkigt?
Helt underbart.

Ha en fin lördag Bp.

christian sa...

Mycket fina färger på bilden, en tavla att bli glad av......

Trevlig helg!

Mrs Calloway sa...

önskar att jag kunde umgås med Excel. verkar vara så användbart. den lilla fågeln på den färgsparakande bilden är ju helt oemotståndlig!°

Carita Liljendahl sa...

Det är inte ofta jag skrattar spontant åt nåt som skrivs i bloggutmaningar, till exempel. Men nu gjorde jag det. Excel-ark 🤣 Absolut inget för mig heller. Klart att jag kan läsa dem, även skriva dem om så behövs. Men jag gillar dem INTE!