fredag 1 september 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 35 – Process



1. Vad börjar bra men slutar dåligt/sämre?
Försöket att skriva en lägre text från hand. Är liksom inte van vid det längre. Handstilen mår inte bra av allt skrivande med tangenter.

2. Vad är spännande i början och slutet men tråkigt i mitten?
Vissa deckare kan vara spännande i början, men sedan orkar författaren inte håller stämningen uppe i mitten. Sedan blir upplösningen helt plötsligt fängslande igen.

3. Vad är gott men egentligen inte?
Såser till mat och friterade rätter. Broccoli, böngroddar

4. Vad känns jobbigt i början men bra när du är färdig?
All slags städning.

5. Vad var du snabb på tidigare men som nu går långsammare?
Lära mig nya språk.

Att uppnå 17 globala delmål är absolut en process.

Globala målen (hela 17 delgrenar) är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och som man hoppas kunna uppfylla till år 2030: Allt från avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa, lösa klimatkrisen. Genom Globala målen för hållbar utveckling kan det här bli verklighet. Varje delmål har sin egen färg på märket. Älskar denna färgglada pin, där varje delmål har fått sin egen färg. Tack Klimakteriehäxan för tipset:-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

11 kommentarer:

Paula sa...

Då fick jag också lära mig nytt, om globala målen och färgpytsen. Undrar om namnen på färgerna också finns noterade, borde göra det. Fast jag målat en del under åren så har jag dålig kunskap om färgnamnen, kan bara de vanligaste. Flera röda nyanser än blå kan jag se. Borde inte gröna vara flest!
Jag noterar mycket för hand men handstilen är allt annat än bra, jag kan, men har för bråttom. Egentligen gillar jag att skriva för hand, skriver fortfarande recept för hand i receptböcker!Såser är det nte många jag gillar, innehåller de majonnäs tackar jag nej direkt.Vilket språk pluggar du nu?

Guldkryckan sa...

Såg den där hos vår bloggkollega också, finns mycket att jobba på helt klart.
Det där med städning, instämmer till fullo, men bara man kommer igång så känns det ju lite bättre, ibland iallafall. ;)

Tillönskar dig en fin kväll nu Bp.

LillaSyster sa...

Konstaterar att många bloggvänner inte gillar att städa....själv mår jag bra av ordning och reda och städar så att det alltid är "grund snyggt"- det är definitionen min lilla syster säger då jag kan klaga över att jag har det stökigt. Då säger hon att jag alltid har det grundsnyggt....
Tack för länken och kul att du vill vara med och spraka även denna fredag! Trevlig helg =)

nalta norrland sa...

Process. Vidareutveckling.
Blir nog bra… eller inte 😅 måste väl säga att den värld vi lämnar till våra barnbarn är klart sämre än den värld vi tog över efter far & morföräldrar.
Klimatförändringarna är ohyggliga.

🤗

Geddfish ♥ sa...

För min åldersgrupp är väl inte processen för vidareutveckling särskilt bra åldersmässigt och tidsmässigt. Har dock svarat på dessa frågor men helt ärligt kan min ålder sluta när som helst.
Men vi kämpar väl på och mår gott! 😍

Mrs Calloway sa...

jag skriver en hel del för hand. jag gillar att ha en penna i handen när jag läser för att göra anteckningar. till exempel. om språkinlärningen är det enda som går långsammare så är det kanske inte så farligt med långsamheten👀

Ditte sa...

Verkligen en läcker bild som det sprakar om . Härliga färger.
Roligt och intressant att läsa dina svar. Och funderade också på hur jag skulle svarat.
Tycker att det mesta i tillvaron är en process och på olika sätt.

Hannele sa...

maken håller på att lära sig nya språk, för mig räcker det nu

Carita Liljendahl sa...

Tyckte det var svåra frågor denna vecka så jag länkade upp till Elisa men svarade inte på frågorna. Men ändå kul att läsa andras svar.

Anki sa...

De globala delmålen och färgerna var helt nytt för mig. Intressant!

Freedomtravel sa...

Fråga 3 var ju superklurig! Undrar hur det är tänkt att man ska svara där ...? Vissa sorters godis kanske ... Lite gott ibland men ändå inte, typ ... Broccoli är enbart gott tycker jag! :) Sås? Nja, lite, men inte om maträtten badar i det ... ;)