fredag 8 september 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 36 – Randomiserat



1. Vad dagdrömmer du om?
Inget direkt.

2. Har du något smeknamn?
Min svåger kallar mig för Beatie. För min man var jag ”chicken”. Smickrande – nja;-)

3. Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara?
Jag skulle gärna spendera en vecka som en känd professionell manlig fotbollsspelare. Bara för att. Typ Messi, Mbappé eller Zlatan när han fortfarande var aktiv.

4. Tror du på spöken?
Nej.

5. Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar?
Fråga: Varför gör du inte som jag och spelar boule två gånger i veckan?
Svar: För att jag inte har lust att umgås med bara pensionärer.


Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. Bilden är dagsfärsk och tagen av bästisen Yvonne under kick-off på Runö, Åkersberga. Tusen tack:-) DS. 

18 kommentarer:

femfemman sa...

Pensionärer är människor det med. Många.. de flesta... är helt ok. Men det är ok att tycka olika. God fredagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

en hel vecka med fotbollsspelare, boule är väl nyttigt ⚽️

nalta norrland sa...

Boule verkar vara något pensionärer väljer att sysselsätta sig med eller gå med stavar. Du behöver inte göra något Du inte vill.
Det finns en aktiv pensionärsförening här… såg annonsen de lade ut på vad som ska hända närmaste månaderna. Det är säkert bra för de som gillar att umgås 😅 men om jag aldrig varit intresserad av t ex boule så csrflrxdks jag bli det när jag fyllt pensionär?

Tur man kan välja själv ☺️

🤗

LillaSyster sa...

Äkta BP svar =) och en sprakande bild på det-det är fredag! Du trevlig helg och tack för länken och för att du vill vara med!

Guldkryckan sa...

Boule är säkert kul men klientelet som spelar skulle väl behöva föryngras lite. ;)
Man ska göra det som faller en in tycker jag, slipper man knega så kan man ju göra vad man vill.

Ha nu en fortsatt fin afton Bp.

Susjos sa...

Vilken bild på rönnbären, då blir det en kall vinter, eller vad säger skrönan?
Fina smeknamn...fast Chicken, det passar väl inte dej ;-)
Min man kallade mej för "Kiddo" när vi var nykära en gång i tiden ;-)
Nej, spöken tror vi inte på!
Boule är inte bara för pensionärer, jag har spelat det ett par gånger med kompisar, och någon gång med jobbarkompisar, yngre än mej!
Ha en fin kväll!
Kram

Ditte sa...

Alltid kul att läsa dina svar.
Vad gäller dagdrömmar så är det inget direkt för mig heller.
Smeknamn? Jadå! Jag är ju döpt till Benedikte och det är mest mina föräldrar och släktingar som sagt så. REdan som 2-åring fick jag namnet Ditte av en grannpojke som inte kunde uttala Benedikte.
Byta plats med någon. Jodå. Tänkte ju bli läkare och gick några veckor på läkarlinjen. Had edå planer på hjärnkirurg. Så skulle gärna testat det.
Vad gäller att spela boule så tycker jag det är jättekul. Vi var ett helt gäng i Torrevieja som ofta samlades och spelade . Tror jag och Ama var pensionärerna. Jodå, Anders (Amas man) och Bosse, gift med mig, var pensionärer. Inga andra.
Men kanske är det annorlunda här. Har ingen aning,
Gillar att umgås med vänner i olika åldrar. Ger så mycket.
Bilden är verkligen färgsprakande och så fin.

Geddfish ♥ sa...

Nej, nej, inte boule eller bridge eller vad som är typiskt pensionärshobby. Jag började en gång med stickcafé, vi var fem och vi blev goda vänner men utkörda från SPFs lokaler så vi gick till Seniorcenter, sen tog det slut. Men en bra början.

Nä, gör det du vill, ingen behöver pracka på mig något. Bra svar, BP!

Susjos sa...

Kära BP, du är förlåten vad gäller att hålla isär Mello och ESC, jag är så glad att jag ju fått dej lite intresserad av detta jippo ;-)

Tänkte mer på mina jobbarkompisar som undrar hur "Melodifestivalen" var i Liverpool, kanske jag ska börja säga "Storschlagern" istället, som Ama kallade ESC <3

Kram!

Paula sa...

Det borde inte varit otippat att du ville testa att byta liv med en känd fotbollsspelare! Chicken kan ju tolkas på olika vis, antingen att man är en gullig ung tjej, eller att man är en fegis, tycker ingendera är optimalt. Men Beatie är fint!
Våra pensionärer var ihärdiga på planen idag, de spelade bortåt tre timmar. Sen har jag lärt mig att de har en innebana i en närliggande industribyggnad där de spelar när vädret är dåligt. Dedikerade människor, jag tycker fortfarande det verkar jättetrist och tråkigt.Hade nog hellre spelat bowling!

Anki sa...

En färgsprakande bild på rönnbären ... snyggt! Bra svar på frågorna - jag gillar mina pensionärstanter, men är glad att jag har barn och barnbarn att umgås med också :) Boulepensionärerna här i parken ser nöjda och glada ut, men att spela boule är absolut inget som lockar!

christian sa...

hahahaha....fråga 5.... :) det är mina takter!!!

Trevlig helg!

Klimakteriehäxan sa...

Kan ju verkligen undra hur det skulle kännas att ha en kropp så vältränad som Zlatan & Co. Det lär jag förvisso aldrig få veta! ;:-D

Carita Liljendahl sa...

Rakt på sak i sista svaret :-)
Fotbollsspelare - varför inte? Jag skulle också ha kunnat svara "vara man för en dag" för att jag vill veta hur ett och annat känns... 🤣

Färgsprakande fredag insåg jag nu att är en utmaning bland många andra och att kombinera den med Fem en fredag går ju utmärkt!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Men vilken super härlig bild på dessa Rönnbärs klasar, dom var verkligen mäktiga!

Boule har jag faktiskt testat spela och då jag har boulbanor (2st) utanför min balkong så frågar detta Boule gäng ofta ifall jag inte skall börja spela - MEN nä ärligt så är det inget spel för mig - Trots jag är Sjukpensionär.

Så även att man är Pensionär betyder inte att man måste eller inte har intresse av att spela detta spel.. Mitt ordspråk säger - Alla gör som de själva vill och känner, ingen kan tvinga någon till något man inte vill! :)

Trevlig helg! :)

Tony sa...

Jag vill heller inte ingå i någon renodlad pensionärsaktivitet.

Kina sa...

Ibland känner jag mig som ett riktigt spöke, men det är väl inte riktigt samma sak?! Jag älskar ju ditt boulegäng, så jag skulle gladeligen gå ner där och slänga iväg ett klot eller vad dom nu slänger! Måste också säga att åldern på mina bekanta är oviktigt, bara dom är roliga att umgås med! Ha en god helg!

Åke sa...

1. Vad dagdrömmer du om? Ligga i en hängmatta och läsa böcker OBS böcker.

2. Har du något smeknamn? Blomman, Beatie riktigt sött smeknamn :)

3. Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara? Jag skulle vilja byta med Kalle, ja kungen :)

4. Tror du på spöken? Ja självklart, dom fanns i skogen som liten och i gamla hus.


5. Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar? Är du inte klar snart?