fredag 15 september 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 37 – Teamövning

Färgglada kritor och papper till barnen på dagens minimarknad vid Stationstorget, Täby Park.

Färgsprakande buketter på samma marknad:-)

1. Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit?
Pippi (såklart). Hon var min "förebild" när jag var liten.

2. Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då?
Är inte säker på att jag vill åka tillbaka i tiden. Livet var ju betydligt tuffare förr i tiden. Människan har nog aldrig varit så bekväm och bortskämd som nu.

3. Vilket var ditt första jobb?
Det var ett sommarjobb på Arbetsförmedlingen. Fruktansvärt tråkigt, men bra betalt.

4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med?
Angela Merkel. Den kvinnan skulle till och med utomjordingar lyssna på;-)

5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja?
Tror det eller inte, men jag har faktiskt ätit en stor bit vit krita när jag var kanske åtta år. Hade ingen lust att gå till skolan en dag. Minns inte anledningen. Det var vida känt att man blev riktigt (mag-)sjuk när man åt krita. Och det blev jag. Spydde en hel natt. Då godkände min mamma att jag skulle vara hemma från skolan. Med tanke på den ”effekten” så väljer jag återigen en vit krita;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag". 

PS. Båda bilder är dagsfärska – de färgglada kritorna och de vackra blombuketterna passar perfekt till dagens teman. Buketten med solrosor och mynta(!) fick följa med hem från Ösby Handelsträdgårds monter vid Stationstorget, Täby Park. DS.

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

åj, inte kul att stanna hemma från skolan om man var så dålig 🤮

femfemman sa...

Äta krita. Ja, mycket konstigt kan man äta. När jag var barn tände jag eld på en tändsticka, släckte den ganska snabbt och åt upp den förkolnade toppen. Jättegott tyckte jag.
Nej, jag gillar inte riktigt Pippi. Fast Karlsson på taket är sju resor värre. Jag är Emil-människa. God kväll!

LillaSyster sa...

Fin bukett du valde =)
Tack för länken och tack för att du vill vara med. Ha en bra kväll!

nalta norrland sa...

Fina blomster 🤩
Äta kritor 🖍️ tack, men nej tack 👎 jag inbillar mig att jag hört att om man äter krita blir man hes… men det stämmer ju inte med Din berättelse.
Jag väljer Ronja Rövardotter och yes jag skulle vilja ha lite mer rövarliv 😜
Med tanke på mardrömmen jag hade med utomjordingar (marsipaner) så vill jag helst slippa träffa dem 👽
🤗

Susjos sa...

Härligt färgsprakande inlägg, och vilken underbar bukett du köpte med dig hem!
Såklart är Pippi min favorit också, man växte ju liksom upp med henne! Kan tänka mej att hon var din förebild!
Visst stämmer det att det inte var bättre förr, så långt tillbaka som till mina första år med utedass och vedspis, nä det vill jag inte uppleva igen!
Ja, Angela Merkel är inte ett dumt svar.
Äta krita-känner igen det, men då för att bli hes, tror jag? Visste inte att man blev så magsjuk av det, men du fick vara hemma från skolan i alla fall ;-)
Ha en fin kväll!
Kram

Mrs Calloway sa...

dina kritor ser ju väldigt aptitliga ut! men jag valde också vit om jag nu måste. Angela Merkel är en beundransvärd kvinna. Pippi är inte min favorit. Tjorvens repliker är så roliga. Hon och Båtsman och Farbror Melker tillsammans är helt oemotståndliga

Ditte sa...

Härligt med färg!
Kul att läsa dina svar. Känner igen mig en del i 1, 2. Mitt första jobb var på EPA i Solna centrum. Jag var 15 år och sålde mjukglass . Avancerade sedan till kallskänken. Sommarjobb. Men lite mer långvarig blev 1968, nybliven student och jobb som guide i Stockholm på företaget Tourist Sightseeing. Härliga tider. Och efter jobbet full fart på diskoteket Alexandra.

Nilla Tankebubblor sa...

Ja Pippi gillar man ju såklart! (och Emil) :-)
Ha en trevlig helg.

Paula sa...

Vilken gladis-bukett du har där hemma nu! Att du är Pippi-trogen kunde jag nog räkna ut, men galet många har ju valt henne! Visst var livet tuffare förut, men också enklare, man komplicerade inte till tillvaron lika mycket. Ibland känns det som att vi har för många val, och att vi hattar hit och dit utan någon rikting alls. Angela Merkel ja, en redig kvinna att diskutera livet med. Arbetsförmedlingen, tur för dig att du inte fastnade där! Jag fastnade ju på bank efter ett sommarjobb, o blev kvar i hundra år...typ.
Så du har kräkts krita du, ojnevojne, ja det skulle nog Pippi också ha gjort

Geddfish ♥ sa...

Gladisbukett och Pippi, vad kan man mera begära?
Kram!

Anki sa...

Färgsprakande, härlig blombukett att bli glad av!
Färgkritor får mig alltid att minnas medicinen jag tvingades äta som barn när jag låg inlagd på sjukhuset ... minns att den såg ut som färgkritor som vässats med pennvässare.
Pippi gillas såklart :)

christian sa...

Fantastiskt färggranna foton som piggar upp å skänker glädje...!
Minn Lindgrenfavvo är Karlsson, han är rolig å ensam egentligen i all sin elakhet....tror att vi alla har lite Karlsson i oss.
Har för mig att man blev hes av att käka krita ....

Ha en härlig å solig helg!

Guldkryckan sa...

Åka tillbaka i tiden en liten stund hade ju fungerat men att fastna där för resten av livet?
Nä...usch. ;)

Krita där, har för mig att det satte sig på halsen så man blev hes, ett skäl till att vara hemma det med en gång i tiden....men magsjuk?
Nä...usch...igen.

Ha nu en fin lördag Bp.

Stefan Karlsson sa...

Två sprudlande färgpaletter med färger som synkroniserar. Vackert!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färger på kritorna och även buketterna! Men äta krita har jag aldrig gjort och kan aldrig tänka mig att det jag haft en tanke på det heller någonsin.. Men kan tänka mig att du mådde dåligt av att äta det.. hualigen..

Önskad dig en fin fortsatt trevlig helg!

Kina sa...

Jag kan tänka mig att du är en Pippi-tjej! Hon är härlig och tål att läsas för dagens barn också, så dom får den där känslan av att man faktiskt kan bestämma själv över sitt liv!
Häng med till Paris då! Tror att vi skulle ha jättekul, och t.o.m. få till en och annan tavla i den dekadenta världen bland alla målande män!
Jag provade att äta krita också (vit) men det var så äckligt så jag fick inte i mig tillräckligt för att det skulle ge resultat. Jag kan tänka mig att det var vid något tillfälle då jag skulle hålla föredrag, vilket jag avskydde. Så jag hoppades nog på hesheten!
Hoppas helgen varit bra!

Åke sa...

1. Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit?
Här väljer jag Farbro Melker :)

2. Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då?
Är inte säker på att jag vill åka tillbaka i tiden (säger lika) Det som är gjort har varit.

3. Vilket var ditt första jobb?
Jag sålde Dagens Nyheter på söndagsmorgnarna.

4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med?
Jag skulle ta det själv så klart.

5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja?
Jag skulle ta en vita igen ja som man gjorde då man vart hes i skolan och blev hemskickad :)