fredag 22 september 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 38 - I nuet




1. När behövde du sist improvisera någonting som MacGyver?
MacGyver var precis som Dr Who en av min mans favo serier. Själv har jag inte sett ett enda avsnitt. Oooops. Men som hett tips kan jag berätta att små skador på ett svart kakelgolv lätt kan åtgärdas med svart nagellack.

2. Vad är det mest spontana du gjort i veckan?
Tog mig själv i handen och gick till Asian BBQ Bistro och njöt av en riktigt god lunch.

3. Vad gjorde du nyligen i sista minuten?
Inget jag kan komma på.

4. Hur organiserar/planerar du din vecka?
Det gör jag inte. En av många fördelar med att vara pensionär är att man slipper all planering och alla kompromisser.

5. Vad ger dig tunghäfta?
Är rätt ”så rapp i käften”… sägs det;-) Så det enda jag kan komma på är när grannen ”avrapporterar” om alla andra grannars vara och icke vara. Är ofta så ”starstruck” över alla nyheter att jag förblir tyst. Lika bra det;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

13 kommentarer:

Guldkryckan sa...

MacGyver i originalversionen missade jag inte ett avsnitt av, toppenserie på sin tid.
Jodå, när vissa pratar står ju blixten stilla, inte en syl i vädret får man ju. ;)

SV: Tackar för påminnelsen angående matchen.

Schemat för klassen har förändrats till det bättre, lite mer arbete för undertecknad kanske men ändå lättare.

Ha en fin kväll nu.

Klimakteriehäxan sa...

Har inte sett den där tv-serien. Nu ska jag titta på damfotboll!

Kina sa...

Fina färgsprakande blommor!
Bra tips, för det finns väl grönt nagellack också nu för tiden?
Det här med att gå ut och äta/fika ensam pratade en väninna och jag om just idag. Hon sa att hon aldrig gjort det, men det gör jag lite nu och då när jag är på stan i andra ärenden. Det är ganska skönt!
Nää, det är inte mycket man behöver planera nu för tiden. Lite läkarbesök och frissan och sånt, men sen går det för lösa boliner.
Femte svaret fick mig att skratta. Jag känner en som är känd under namnet Enköping-Posten (lokalblaskan) och då blir jag också tyst, och slår ofta dövörat till.
Ha det bra i helgen nu!

Paula sa...

Dina blomster är lika färgsprakande som du själv!
Jag hade noll koll på MacGyver och inte känner jag till Dr Who heller. Man kan ju inte kalla det att organisera när man går ner o bokar tid i tvättstugan eller planerar in vilken dag man ska till bibland, det är ju inte på någon högre nivå här heller, och det är så skönt. Jag antar att du njöt av lunchen, jag äter aldrig lunch, min brunsch håller mig mätt till middagen. Idag raggmunk och fläsk, oj voj, så gott det var.
Kul att du får ta del av det lokala skvallret. Så var det när jag bodde i Sundborn, här umgås vi inte mellan grannar, och vi har mest unga studenter i huset, idag var det tre gula elsparkcyklar parkerade utanför porten.

Hanneles bokparadis sa...

goa luncher är toppen! På lördag blir det ”bokmärke” 📖

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färgsprakande blommor hos dig idag, MacGyver har man sett många gånger under min uppväxt även Dr Who.. Bra tyckte jag om de båda då det begav sig!

Hoppas lunchen var till belåtenhet! Ja ack detta skvaller mellan grannar.. Det är jag hellre utan för det är för många utav "bakom gardin" skvaller..

Önskar dig en underbar helg!
Kram

Ditte sa...

Så vackra bilder på färgsprakande blommor. Njutbara!
Vad gäller nuet så är det väl oftast där vi befinner oss.
Vad gäller Mac Gyver så har jag absolut sett några avsnit, men inget jag ens minns.
Lunch på Asian BBQ låter gott och asiatsk mat är ju en favorit hos mig.
Tunghäfta? Tja, som du är det något jag inte direkt drabbas av.
Organiserar veckan? Har ju inte direkt ett större företag att sköta. Gör som pensionär det jag vill och när jag vill. Skön frihet.

Carita Liljendahl sa...

Visst är det intressant att läsa andras svar :-)
Smart det där med svarta nagellacket, om man äger sånt, jag har bara ETT rött och det har jag inte ens använt (fick liten flaska då jag var på fotvård för ett par år sedan).
Färgsprakande - i kombination med Fem en fredag - måste försöka komma ihåg kombon!

nalta norrland sa...

Go morgon 🤗 då var det lördag igen… intressant att Du blir tyst när grabben berättar allt om de övriga grannarnas görande 🤫 den reaktionen får min mor på mig då hon berättar om sina grannar som hon inte har kontakt med (egentligen) men till och från har åsikter om 😅
Det är svårt att veta vad man ska svara på sådant man inte orkar bry sig om.
Jag sa tidigare i veckan att om jag kunde fråga en rak fråga och gå ett ärligt svar skulle umgänge bli enklare 🤪 inte som det typ socialt anpassade då sökt ska lindas in och sen pratas bakom ryggen…
Nåväl ha en fin lördag 👋

christian sa...

Vilka underbara blomsterfoton, det piggar upp!

Mrs Calloway sa...

väldigt vackra blommor! jag planerar gärna, ofta och länge. sedan frångår jag lätt mina planer om det dyker upp något annat jag hellre vill. grunden i det hela är de åtaganden jag har. för det mesta gör jag inte saker och ting i sista minuten, men det händer

Åke sa...

Här vare färgat och glatt i stora mängder :)

Stefan sa...

Vackra färger i väntan på oktobers eldfängda.

McGyver var en favorit som yngre. När jag idag ser på enstaka avsnitt, förstår jag inte varför. Dagens digitala underverk och fantastiska effekter har nog gjort många väldigt kräsna.