tisdag 30 juni 2020

Weekly photo challenge: Vecka 27 - ”Vass”

Det är ofta att jag får spontana infall när jag ser Sannas veckoutmaning. Och idag var inget undantag. Det första jag tänkte på var talesättet ”hen är inte den vassaste kniven i lådan”…


… så det var bara att öppna kökslådan och ta fram två verkligen vassa knivar i lådan istället;-)


Den här lilla schweiziska armékniven är vassare än man kan tro. Både maken och jag har skurit oss några gånger med den – av misstag alltså.


Tablettdelaren däremot är raka motsatsen till vass. Den är så slö att den inte ens går att använda med tabletter som har en skåra. Tur man har den lilla schweiziska armékniven att tillgå. Observera att klyvaren varken är brunt eller rostigt i verkligheten. Ingen aning varför den färgades...


Avslutningsvis blir det två riktigt vassa bilder – enligt mig alltså.


Solnedgången igår kväll var magisk, riktigt vass med tanke på att jag inte befinner mig vid ett hav/en sjö.



Till sist en vass dagsfärsk bild från Södra Station där ett inkommande tåg möter ett stillastående. Det är som alltid Yvonne som levererat fotot. Här väntade hon på tåget som skulle ta henne till södra Sverige och en välförtjänt semester.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera vassa bidrag hittar ni här.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Vassa bilder helt klart! Har också Globalknivar, de är så bra. Ha en bra kväll. 1mm regn idag, fast det finns hopp om lite till.

Stare Ström sa...

Vassa knivar är ett måste!

Ditte sa...

Instämmer helt i vassa bilder. Var och en på sitt sätt. Jättebra tolkning av veckan temaord.
Globalknivarna är liksom ett "måste" hos oss och likaså några rejäla schweiziska arméknivar. Helt nödvändiga. Och överlag ska knivar vara vassa.

Paula sa...

Så bra du fick till denna veckas tema! Knivar hade jag också tänkt på först av allt, sådana används flitigt i mitt lilla hushåll. En schweizare är utmärkt att ha, då klarar man sig både hemma o ute i naturen. Himmelsvyn var verkligen vass, bara att njuta när sådana erbjuds. Här har det erbjudits regntunga skyar idag, men jag njöt faktiskt av att bli plaskvåt under en riktigt häftig skur idag. För jag gillar när det händer nåt i vädret och det var ju ett varmt sommarregn.

Geddfish ♥ sa...

Det var flera vassa bilder, inlägget är vasst så in i vassen, du gjorde läxan MVG.
Sån där tablettklyvare har jag också och troligtvis lika slö. Men jag kan många gånger bryta en tablett med bara fingrarna ;)
Idag var det behövligt väder. Kanske tråkigt för min del så jag gick bara som längst bort till sophuset. Det finns alltid nåt att göra inomhus också.

Ha det gott!

Emma, Sol som sol? sa...

Har också två Global-knivar, attans bra. Fast den ena får jag aldrig upp någon bra skärpa på, den är inte så vass.

Nu äter vi ju inte mediciner så där men Ipren är mannen min emellanåt användare av (ledvärk). I Spanien finns de i 600 mg och det är för starkt så jag brukar ta en karta och skära rakt genom blistern. Häller över i en mindre ask med tätt lock.

Susjos sa...

Vilket vasst inlägg! Något jag saknar är vassa knivar, i min kökslåda alltså!
Tokigt att inte tablettdelaren fungerar...
Ha det gott!

Ama de casa sa...

Var tvungen att visa Anders tablettdelaren, vi har pratat om att det måste finnas en sån. Han tar en halv bt-tablett om dagen (oskårad) och den delar han med vår globalkniv. På längre resor använder han den schweiziska överlevnadskniven och det går också bra (på kortare resor tar vi med delade piller så det räcker).
När Anders hade en nybruten och tämligen oanvändbar högerhand så var det jag som fick "äran" att dela pillren. Eftersom min teknik lämnade mycket till övers att önska (piller runt hela köket, typ) så kom vi att fundera över en sån där tablettdelare. Synd att den inte funkar.
Nåja. Anders kan dela sina piller själv igen så behovet är inte lika stort nu :-D

En väldigt vass tolkning! :-D

Ama de casa sa...

Nu hade han ju inte brutit handen utan armen, men det funkade i alla fall inte att dela tabletterna i början :-)

Anki sa...

Nu fick du till det igen - snyggt och vasst från början till slut!

Mias Mix sa...

Många vassa bilder! Global-knivar är suveräna. Och nu blir jag påmind om att det är dags att slipa om våra knivar. Visste inte ens att det finns tablett-delare, tar alltid kniv om jag behöver. Och visst är de två sista bilderna vassa.
Sv: Vid midsommar kostade jordgubbarna 90 kr/liter här, men förra veckan var jag i Nyköping och då sålde de en hel låda, 15 liter för 300 kr. Det kan man ju inte motstå!

Violen sa...

Vasst inlägg rakt igenom! Man kan väl säga att tablettdelaren är ovass, synd att den inte fungerar som det är tänkt. Knivar gillar jag inte sedan jag skar mig illa för några år sedan men jag tycker om färgen på armékniven.
Ha det gott!

Klimakteriehäxan sa...

Fick en Global-kniv i present, tack så mycket! Men är den verkligen så himla mycket bättre än andra knivar????

KajsaLisa sa...

Global och Viktorinox, inga dåliga grejer. Tablettdelare visste jag inte ens att det fanns, jättefin himmel du fick med.

Tomtan sa...

Helt klart vasst (och lite slött) 😉

byblixtra sa...

En härligt tolkning av temat!

Jag visste inte att det fanns tablettdelare och den verkar ju inte fylla sin funktion. Bra då med den vassa armékniven och förstår att det är lätt att skära sig när man ska dela tabletter med den.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, obs, de fleste vasse saker og ting er skumle....på svensk!