fredag 12 juni 2020

Fem en fredag: Vecka 24 - Dagens ord






De som har planterat blommor och växter på vår innergård har verkligen gröna fingrar:-)

1. Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
”Gröna fingrar” och jag har ingen relation, tyvärr. Den enda personen jag förknippar med gröna fingrar är min mamma. Hon fick allt, precis allt att växa. Tyvärr har jag inte ärvt hennes gener och intresse.

2. Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Har redan en drömbalkong som ni ju sett så många gånger. Balkongen är ganska stilren med ”vädertåliga” utsmyckningar som inte är blommor/växter. Många av er tycker säkert att det är hur tråkigt som helst, men som tur är har vi alla olika smak.

3. Hur kryddar du helst din mat?
Gillar nog kryddstark asiatisk mat bäst.

4. Vad för typ av växter gillar du bäst?
Utan tvekan dom som sköter sig själva, typ alla slags kaktusar.

5. Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
Vi har faktiskt namngett en växt, nämligen min novemberkaktus. Det är maken som döpt henne till Marilyn. Fråga mig inte varför, för kaktusen liknar inte Monroe;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

21 kommentarer:

nalta norrland sa...

Så Marilyn bor hemma hos Er ;-) kul namn på en blomma :D

Gillar blommor5na på Er gård.

Mina fingrar är nog inte ens svagt gröna... de är mer orange ;-)

Vädret kan vi knappast klaga på :)

Hanneles bokparadis sa...

men underbara bilder kan du ta!

Geddfish ♥ sa...

Om du inte har gröna fingrar så har du definitivt kaktusfingrar, för det vill jag minnas att du lyckas med år efter år!

Underbara blommor på er gård, fritt fram att njuta ju!

Nu är det såpass underbart så ord är överflödiga..

Kina sa...

Otroligt vackra blommor på eran gård. En sådan vaktmästare/gårdskarl/kvinna får man vara rädd om! Ha en njutfull helg bland blomstren!

Emma, Sol som sol? sa...

Jag älskar kirgislöken, de lila bollarna. Hade massor i min trädgård i Sverige.

Paula sa...

Du behöver ju inga balkongblommor när du har ett fullkomligt blomsterhav på gården att njuta av! Människor kommer med fröpåsar och sticklingar och allt till mig, o det är jag inte så road av. Jag saknar det intresset, men däremot gillar jag att grodda! Skölja frön en gång om dagen och några dagar senare ar man vitaminbomber att stoppa i munnen!

Bokdamen sa...

Fina bilder! Låter lite som det är för mig, med mammor. Min har väldigt gröna fingrar. Men jag har inte riktigt det intresset.

Ditte sa...

Vilka vackra blommor! Visst är det fint med all grönska och fina blommor på våra gårdar. Och vilken snits de har som sköter det hela. Betyder så mycket med en vacker innergård.
Kul att läsa dina svar till veckans frågor. Och känner igen mig i: 2, 3 och 4. Men jag har växter på balkongen och jag har många orkidéer och de sköter sig också själva. Gillas!
Vad gäller växters namn så känner jag inte till så många men Anki lär mig en hel del.Sen ska man minnas dem också.

Mrs Calloway sa...

vilka underbara blombilder! har inte heller några gröna fingrar trots att mamma hade det. det var ett sällsamt namn på en novemberkaktus! jag vet hur dessa kaktusar ser ut, men inte är det som Monroe. har förresten dödat mammas novemberkaktus, som jag var så förtjust i

Klimakteriehäxan sa...

Hälsa Marilyn, kul att hon finns! Jag har precis som Mrs Calloway haft ihjäl en novemberkaktus som min mamma hade vårdat i årtionden. Tror den fick för mycket vatten till sist.

Klimakteriehäxan sa...

PS de jag har nu har ingen koll på månaderna! Blommar lite då och då!

Anki sa...

Oj ... vilken blomsterfägring hos dig! Du behöver inga blommor på balkongen när du har så mycket alldeles utanför! De är duktiga i den förening!
Marilyn ... ett bra namn på en novemberkaktus!
Vilda växter är finast ... där tycker vi lika! :)
Nu håller jag tummarna att min kommentar blir kvar ...

Herr Nilssons Fru sa...

Who, den där sista bilden/blomman, blå bollar. Den var vacker, häftig o jag fick sån lusta att springa till blomsteraffären och köpa en. Jag upplevde dem väldigt stora och pampiga. Säger som du om gröna fingrar, mamma hade det, ja hon finns ju fortfarande men några blommor minns hon inte nu :(
Kramiz o go helg

tanthuset.blogg.se sa...

Men oj, ser att du fyllt år!!! Så stort GRATTIS så här i efterskott. Det var ju en jättefin överraskning du fick med din matleverans, dessutom levererad av en snygging, nog kommer han att bli glad över att ta del av ditt mejl sen ;)
Tjusiga planteringar där på er innergård, så fint att se för er som bor där
Ha en toppenlördag nu :)

Åsa sa...

Vilken fantastisk innergård ni har! :)
För mig har nog "gröna fingrar" gått i arv, har en känsla av att jag fått med mig någon jordbruks- eller torpargen av något slag. ;)

Emma, Sol som sol? sa...

Skriver kommentaren om de lila bollarna här med!
Kirgislök är en allium ...
Allium är det vetenskapliga namnet på lökväxter där du hittar lökarna i trädgården och de som vi äter upp. Vanlig gul lök heter till exempel Allium cepa.

Rätt säker på att det du visar på bild är en Allium aflatunense (numer tydligen Allium hollandicum) och på svenska heter den alltså kirgislök.

Ama de casa sa...

Oj vilken prunkande växtlighet ni har på er gård! Himla vackert och skönt att slippa behöva ta hand om det själv :-)

Jag har namngivit en chili om du kanske minns:

https://amacasa.wordpress.com/2015/10/05/hot-ama/

I din kommentar där så framgår det ganska tydligt hur gröna fingrar du har :-D

Lillian "sognafaret" sa...

Du er som meg, de vekstene som klarer seg selv er de beste.

Guldkryckan sa...

Fina bilder där Bp, själv är jag totalt värdelös på att fota växter...trän klarar jag av någorlunda men i övrigt så är det "kört"...bra jobbat där.

Är som dig på det området...kaktusar är fina växter det...absolut den bästa växten jag vet ;)

På vår balkong har vi två mindre behållare med växter och min växt jag fick på kneget när jag fyllde 50...den har nästan dött av min behandling under de ett och ett halvt år som har gått sen jag fick den...men därute börjar den äntligen växa till sig.
De borde gett mig en kaktus. ;)

Ha det bäst Bp

Musikanta sa...

Kaktusar är tåliga växter, men även dessa kan vissna om de får för lite vatten. Det har jag sett hos en till mig närstående. Underbara bilder från din innergård. Skönt att kunna njuta av blommorna utan att behöva bry sig om att vattna varenda dag som de som satt dem förmodligen måste göra i denna torkans tid.
Ingrid

Susjos sa...

Haha, vilket underbart namn på novemberkaktusen!
Å såna fina bilder på alla blommor i området.

Ja vad gäller kattungarna och färgerna så läste jag på lite.
Det är ovanligt med röda honkatter , för att få en röd honkatt krävs det att båda "föräldrarna" är röda. Mer vanligt med röda hankatter, för att få en röd hankatt krävs bara att en förälder är röd. Så denna fina röda kattmamma som jag hjälpte häromnatten har alltså parat sig med en brun eller grå katthane.
Troligen är alltså de båda röda kattungarna hanar. De två bruna eller faktiskt sköldpaddsfärgade som jag tror de är, är troligen honor, då det är ovanligt med sköldpaddsfärgade hanar! Allt har med genetiken att göra, vilket är lite krångligare att gå in på!