onsdag 27 september 2023

Onsdagsmix




Larv - Brunsprötad skymningssvärmare
Tusen tack Anki för att du googlade och hittade fjärilen, en brynsprötad skymningssvärmare som larven jag visade igår kommer att utvecklas till. Har faktiskt inte sett en sådan fjäril förut.

Google
På tal om Google. Just ja, denna suveräna sökmotor fyller 25 år idag. Stort GRATTIS:-) Vet inte vad jag skulle göra utan Google (och Wikipedia).

Finsk vecka
Tänkte på Paula när jag såg att Lidl annonserade ”finska veckan”. Förutom sedvanliga pappersvaror köpte jag faktiskt fyra kåldolmar och en kött- och kållåda. Testade den sistnämnda ikväll. Måste medge att den rent optiskt inte var någon höjdare, men smaken var helt okej. Det är bara att blunda alltså… 

Se Venedig och sedan dö
Ungefär så resonerade bästisen Yvonne när hon och hennes man flög till Italien idag. De firar pärlbröllop (30 år) och hennes mans 60-årsdag. Paret hade kommit fram till Milano och var klart med lunchen klockan 14:50. Det behövs inte många timmar att anpassa sig till sydeuropéernas lunchtider;-)

PS. Omtänksam som jag är erbjuder jag såklart ett alternativ till kållådorna. Asiatiska delikatesser går ju hem hos de flesta - hoppas jag:-) DS.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Tänker på det vad det gäller vissa maträtter. De ser inte goda ut! Men oftast är de goda. Gäller att inte låta synintrycket bestämma vad man tycker.
Kål är ofta gott... men jag använder det alldeles för sällan. Får laga till en kålpudding snart. Kåldolmar, det tycker jag är svårt få bra.
God kväll!

Guldkryckan sa...

Google har man ju haft stor nytta av, absolut, :)

Härligt att de tog sig till Milano, bröllopsdag och 60-årsdag är ju en fin kombination.

Ha en fin afton nu Bp.

Ditte sa...

Heja Anki, som kunde reda ut namnet på larven- För egen del kommer jag tyvärr inta att minnas namnet på den. Å andra sidan gör det inget.
Trevligt med en tur till Italien. Finns alltid mycket att uppleva där.
Kul att du testade lådorna. Hade nog gått för det asiatiska men testar ibland lite lådor i Mariehamn.
Nej, färgglada är de inte men bra om de smakade ok.

nalta norrland sa...

Har aldrig ätit nån sån för matlåda/färdig mat nån gång i mitt liv hittills 😅 inte heller de för färdiga rätterna från Findus eller Felix aldrig never in my life 🛑
I princip äter jag antingen mer eller mindre hemlagat eller så blir det typ rödspätta om vi äter ute på lokal 🐟
Yes jag är trist 😅

Du, jag kommer inte på hur jag ska fixa undertexten så den blir läslig. Jag kunde ändra bloggrubriken från mobilen men sen blev det stopp ☺️ jag ska se ifall jag får igång datorn i morgon.
🤗

LillaSyster sa...

Ibland får man tugga i sig....huvudsaken är att det är gott!
Japp att googla gör vi nog alla så gott som varje dag. Svärmaren känner jag igen från trädgården, men hade noll koll på namnet.

Geddfish ♥ sa...

Jag har inte varit på Lidl sen jag skadade mig. Lidl ligger 8 km bort och således två bussar, varav den sista kör runt hit och dit i hela gamla staden, så det tar en timme med bussar en väg. Förr cyklade jag, det gick väl på typ en kvart eller tjugo minuter. Vet att de har mycket rolig mat.

Men dessa matlådor, nej, inget för mig, även om jag gillar kål. Har vitkål hemma och har gjort lite rätter med den faktiskt, gott.

Min snälla granne uppepå jobbar natt hos Familjen Dafgårds i Källby (en mil från Lidköping) och hon gör potatismos till enportionsrätterna. Dafgårds har tummen upp hos mig, ingen annan.

Ha det!

Susjos sa...

Kollade in larven i ditt förra inlägg, wow så fin den var! Fjärilen sen är inte lika vacker.
Nja de finska lådorna såg ju sådär ut, fnissade när du skrev att man fick blunda och äta, för de smakade ju gott! Tack för lite fina asiatiska delikatesser sen!
Å grattis till Yvonne och hennes man, Italien nu i september måste vara ljuvligt!
Ha en fin kväll!
Kram

Klimakteriehäxan sa...

"Finsk vecka" - får kolla runt på "mitt" Lidl endera dagen. Favoriter för mig hos Lidl är deras gravade lax, deras ostar av egna märket och så har de väldigt god choklad till bra pris dessutom.

Anki sa...

Ja, tänk hur det var före Google ... mycket svårare att hitta svar då.
Jag tänkte som du på Paula när jag såg att det var finsk vecka på Lidl. ska gå dit idag och se om det finns något kvar av de där lådorna ...

christian sa...

Tack för mumsiga matbilder, kåldolmar är ju bland det bästa som finns å den asiatiska maten du lade upp denna dag såg också smarrig ut.

Annika sa...

Google ja, undrar hur många gånger om dagen jag går in där. Säger också, GRATTIS till dem.
Innan dess sökte jag på AltaVista, minns jag.
Lidl har vi här också, men tvivlar på att de har finsk vecka. Kul att de har sådana veckor då och då.

Marita sa...

Åhhh... jag har missat finska veckan hoppas de har karelska pirogerna kvar i morgon. Brukar ta snabbt slut.

Freedomtravel sa...

Kul med finsk vecka! :) Vi har varit på finsk temamiddag den här veckan, så det var oxå lite finsk vecka ;) (Väldigt bra finsk mat, lagad av en frank-italiensk restaurang, förvisso med finsk kock ;))

Carita Liljendahl sa...

Härligt! Läste etiketterna flera gånger och tänkte - va? Inget på svenska? Hur vet hon då vad hon har köpt... Men troligen fanns det skrivet nån annanstans på svenska vad rätterna innehöll. Jag skulle inte ha köpt en enda av dem, så "finsk" jag är... eller nä, jag är ju finlandssvensk :-)
Men härligt att du gav det en chans och fint att Lidl också har finska veckor.