lördag 9 september 2023

Bokmärke



”En bok är en dröm som du håller i din hand” står det på baksidan av ett bokmärke som jag fick av Anki. Tusen tack för det:-) Visst stämmer det! För oavsett vilken genre boken är så är det alltid en dröm som jag håller i min hand. För inte skulle jag själv kunna åstadkomma att skriva en deckare, en feelgood, en autobiografi. Inte en fackbok heller… 

Bok om cirkulationsplatser
På tal om dröm. Långt innan jag gick i pension hade jag faktiskt lekt med tanken att skriva en bok. En fackbok faktiskt. En väldigt udda bok om cirkulationsplatser, rondeller alltså. Det är inte bara byggkranar och grävmaskiner med mera som jag varit/är fascinerad av. Rondeller, speciellt engelska varianter har alltid varit favoriter.

Nej, såklart
Blev det en bok? Nej såklart det inte blev. Min research gick väldigt bra – faktiskt. Men sedan gällde det ju att få till en bok också. När mycket av researchen var gjort slog det mig att jag ju inte ens hade/kunde hantera ett layoutprogram längre (Indesign), än mindre fanns det ett förlag som skulle vara intresserat av att ge ut boken. Inte ens förlaget jag jobbade hos.

Så visst, hade jag en dröm i min hand, men att tänka efter före har jag ju aldrig varit bra på. Är dock inte ledsen över att drömmen inte gick i uppfyllelse. 

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd och Åsa bokmärken.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Ett sant bokmärke =)
En bok om rondeller och rondellkörning skulle nog behövas. Om det nu inte räcker till en hel bok så ett bättre häfte som kunde delas ut på bilprovningen och användas på trafikskolorna. Än är det inte för sent! Ljuvligt ute även denna kväll sitter ff ute och läser. Kram

Ditte sa...

Verkligen ett vackert bokmärke men en tänkvärd text. Och jag är säker på att du kunnat skriva en riktigt bra bok. Och "bra" i alla bemärkelser.
Och som LillaSyster skriver så är det ju absolut inte för sent.
Jag skulle absolut både köpa och läsa den.

Hanneles bokparadis sa...

snyggt bokmärke, jag har också ett riktigt.

tant Hannele sa...

äldre personer har inte koll på på nya regler på cirkulationsplatser, de yngre lär sig detta på körskolan.

femfemman sa...

Varför inte! Finns säkert intressenter. Men förläggare är nog värre.Och visst är en bok rn dröm... även om det finns rn del som man gärna vill glömma.. God kväll!

Susjos sa...

Vilket fint bokmärke!
Säger som de andra, än är det inte försent att skriva en bok! Rondeller i England...så läskiga att köra i ,vänstertrafik och allt! Inte för att jag själv skulle köra i dessa, räcker att sitta i bilen!
Kram!

Carita Liljendahl sa...

Ett mycket vackert bokmärke! Stilrent.
Sluta inte leka med tanken på att skriva en bok. Du kan skriva noveller, en roman, eller göra nåt kul sammandrag av alla dina blogginlägg!

Klimakteriehäxan sa...

Jag har fått höra att Sveriges rondelltätaste stad är Växjö, kom du fram till det också i din research?
Idén är så pass originell att det borde gå att sälja in den hos nån.

Geddfish ♥ sa...

Ett väldigt vackert rent och snirkligt bokmärke att vara avundsjuk på!
Jag hade inget att komma med igår och gjorde annat än bloggen. Men idag, så!

nalta norrland sa...

En faktabok om rondeller och rondellkörning vore ju toppen 👍

Guldkryckan sa...

Men visst har man funderat på att skriva ner sina tankar i bokform men jag håller mig nog till bloggen istället, är ju en "konst" att kunna skriva en bok.
Drömmar ska man ju ha, fattas bara.

Ha nu en underbar söndag Bp.

Paula sa...

Ja men varför lägga den planen på is, om rondeller? Hade varit häftigt med några rondellhundar också! Du vet vad det står i norska rondeller? "Endast sjutton varv...." Hahahahaha,
Gullig Anki som skickade ett så fint bokmärke!