lördag 23 september 2023

Bokmärke med höstdagjämning



Det är rätt skönt att ha ett omfattande lager av bokmärken i datorn och på riktigt faktiskt. Kan även konstatera att lagret aldrig verkar ta slut, vilket passar mig utmärkt:-) 

Av Ondo
Det här fejkbokmärket fick jag av LillaSyster för ganska så länge sedan. Skrattade gott när jag såg det, för märket är inte av ondo, men man kan uppenbarligen handla olika klädesplagg för barn och vuxna av J.S. Ondo. Det är skoj med ord som kan ha helt olika betydelser beroende på språk;-) Stort tack LillaSyster. 

Höstdagjämning
”Mitt emellan midsommar och midvinter infaller höstdagjämningen. Då är dag och natt ungefär lika långa. Höstdagjämningen understryker övergången från en ljusare till en mörkare tid.” Så från och med idag är det officiellt höst. Och den började bra med sol, cirka 20 plusgrader. Det mesta är också fortfarande grönt:-) Undantaget är björkarna som börjar bli lite gula.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd och Åsa bokmärken.

9 kommentarer:

LillaSyster sa...

Än är det sommar!Hade ärmlösklänning på fm då jag var in till stan och fikade med en kompis och vi satt ute. Sen hem och bytte om till shorts och T-shirt och trädgårdsarbete, men det var bara att byta till linne efter en stund- riktigt skönt fram till kl 18- för då öppnade sig himlen. Ha en bra kväll och bra att du har ett lager=) kram

Guldkryckan sa...

Alla bokmärken är ju bra att ha till hands, absolut.
Hösten ja, nu kommer mörkret igen, dags att plocka fram lite värmeljus.

Regn här idag med, jo, hösten är verkligen här.

Ha en fin afton Bp.

anna-lena,larsson@edu.tranemo.org sa...

Undrar vad det är för ett språk? Och vad ordet betyder... Lika långa, inte ungefär, påpekar den tråkiga lärarinnan. Nu är väl dag och natt ungefär lika långa några veckor... sen blir det mest mörker. Så tråkigt! Ganska ordentligt gult på björkarna här. Men jättegott väder på förmiddagens timslånga promenad. Sen kom regn och åska, och sen har det blivit mycket kallare.
Ha en bra kväll!

nalta norrland sa...

Mörkare tidigt om kvällen nu, ogillas. Jag vill ha ljusa kvällar så jag ser vart jag går…
Vädret igår och idag har varit riktigt bra, vad sägs om +10 grader varmare än normalt 😅
Trött vansinnigt trött och funderar på att lägga mig och sova, jag har ju börjat vända på mitt sovdygn ☺️ under vardagen kliver jag upp vid halv 7 och dricker kaffe med J och sen sover jag fram till 12 (eller rättare sagt tills J väcker mig).
Läckert bokmärke 🤩
😳

Susjos sa...

En fin dag idag, men jag hann inte ut, stod i köke toch bakade hallonpaj och stekte köttfärs till taco-middagen. Men det gjorde ingenting, fick ju njuta av min nära och kära sen, inte minst lilla Samuel, som kände igen farmor gudskelov, det var ju ett tag sen vi såg!
Snyggt bokmärke, inte alls av ondo!
Aha, höstdagjämningen idag, tack för info!
Ha en fin kväll!
Kram

Ditte sa...

Kul bokmärke. Och visst är det roligt med ord som kan ha olika betydelser. Så både på svenska och andra språk.
Höstdagjämningen har jag inte alls grunnat på . Känns fjärran när det är strålande sol och +21 grader. Och grönt är det ju också. Nä, vi skjuter på höstdagjämningen -

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Fy hösten kommer alltid för tidigt, och våren samt sommaren så sent. Jag hade hellre haft längre vår och sommar. Men bokmärket var fint 😊

christian sa...

Själv använder jag mina bokmärken tills de löser upp sig..... ;)

Anni sa...

Höstar som denna har jag inget emot, även om det är lite mulet just nu. Moln är inte alltid av Ondo :-D :-D