torsdag 21 september 2023

Tråktorsdag



Läste en artikel i Aftonbladet i morse. Innehållet kan anses vara tråkigt (för de inblandade), men jag kunde inte låta bli att tänka ”vad var det jag sa”… 

Köttbullar utan kött
Malmö Stad bjöd 180 medarbetare på konferenslunch som skulle bestå av vegetariska köttbullar. Gissar att ni anar fortsättningen… Oturligt nog var köttbullarna gjorda av just det kött. Det där därför de heter köttbullar. Köttet kan vara – nöt-, fläsk-, bland- eller lammfärs. Läs mer här. 

Fläskkött
I det här fallet bestod den vegetariska färsen av fläskkött, något vegetarianerna, veganerna och muslimerna inte uppskattade. Man får hoppas att ingen dog av misstaget, och att de som hade en nära döden upplevelse stoppade fingrarna i halsen och framkallade kräkningar. 

Vad var det jag sa…
Vad var det jag sa?! Så länge man envisas med att servera mat som kallas för köttbullar, korvar, biffar, hamburgare med mera utan kött så kommer det även i fortsättningen hända att det blir fel. Döp om köttbullar utan kött till ”veggie balls”; korvar till "grönsakspinnar"; biffar till "morots-, linsbiffar"; hamburgare till ”veggie burgers”. Till exempel. 

Visst var det ett tråkigt ämne!? Annars var det 21 grader och soligt idag med, och jag hade inga problem med min vegetariska indiska rätt Palak Paneer som består av färskost, bladspenat och tomater i en indisk specialsås. Inget missförstånd där inte;-)

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

14 kommentarer:

Susjos sa...

Ja, vad ska man säga, låter ju självklart att man inte har ordet kött med i maträtter som ska vara vegetariska!
Din indiska rätt lät väldigt god, och visst har vi haft ett toppenväder idag, kunde ut och jogga i kortärmat och korta joggingbyxor, men nu när jag ska cykla till jobbet kanske jag tar på mej lite mer i klädväg.
Ha en fin kväll!
Kram

nalta norrland sa...

Veganska köttbullar är väldigt märkliga ifall det inte är köttbullar gjorda av veganer ☺️
Nu kan veganer bli väldigt sjuka om de får i sig animalisk protein, tarmvred är en välkänd åkomma. Inget jag skulle vilja bli utsatt för.

Bra gjort att Du frågade snyggingen om Du fick ta en bild på honom och sonen, jag tar sällan kort på folk om det inte är en grupp… och helst ska man inte se vem det är, jag är dålig på att fråga om jag får.

🤗

Ditte sa...

Visst är det trist att benämna mat med något det inte är. Har alltid undrat varför något heter köttbullar och inte innehåller kött. Ja, mycket annat också.
Att kalla något för veganska köttbullar funkar ju inte. Kalla det då veganbullar. Att kalla en spade för just en spade om det är det tycker jag är självklart.
Kan inte begripa detta och läste också artikeln.
Vad gäller vädret var det ju ljuvligt. Här hade vi i skuggan +22 under dagen,
Och palak paneer gillas. Där lutas en inte att tro att det är annat än det det är.


LillaSyster sa...

Underbart ute! Gick promenad i bara shorts och linne nu vid kl 18.30
Köttbullar är köttbullar =)

Anki sa...

Håller helt med dig ... är det inte kött i så ska det inte ha ett namn som innehåller ordet!
Sommarvarma dagar även här i Finspång med 23 grader idag ...

nalta norrland sa...

svar Helt ärligt förstod jag inte ”potthålen” så därför frågade om vilken väg… jag tror det är hyfsat vanligt i söka fall här omkring att det blir vattenpölar när det regnar typ varje dag.
Finns det inte vattenpölar i 08a land?

KajsaLisa sa...

Läste också det här. Håller med gör rätt från början

Paula sa...

Skrattar så jag nästan kissar på mig! Stackars människor som fått i sig griskött ofrivilligt!!! Och i andra länder svälter man...

Guldkryckan sa...

Åt vegansk choklad idag för första gången i mitt liv, det fungerade ju faktiskt måste jag säga, tro det eller ej.
Det där med fläskkött har ju ställt till det några gånger på kneget när de varit ute och ätid.
Mina muslimska vänner har ätit fläskkött pga att det stod något helt annat.
Ett satans liv blev det.

Men visst kan man döpa saker till vad det är, absolut, så slipper man ju missförstånd.

Ha en fin fredagskväll nu Bp.

Annika sa...

Läste också det där och garvade!!
Men herregud, ja ... att riva upp himmel och helvete för det ...
Orkar inte ... OHHHH THE HORROR!!!
Palek Paner brukar jag också göra ibland, tar halloumi i den. ÄLSKAR den rätten!!
OCH ja, såklart ska vegoköttbullar heta just det, och inte köttbullar.
Ha en fin och bra helg!

christian sa...

Hahaha, du fick till en liten pik där, roligt på riktigt!
Det är ju ganska tröttsamt överhuvudtaget med alla dessa "specialmaträtter", snacka om "bissness"....

Ha en fin fredag!

femfemman sa...

Palestina paneer! Så gott! Lagar gärna det.. fast maken gillar inte...
Mycket av den vegetariska maten benämns numera på "rätt" sätt.. och korv behöver jubinte betyda att det är kött..En korv av risgrynsgröt finns ju oxå. Eller ärtsoppa. Sojakorv betyder ju att det är sojakorv, vegebullar att det är typ köttbullar, vegeburgare... ja, det mesta är heltvklart i butikdiskarna. ( Är "expert" på området, då döttrarna inte äter kött)
Men i matsedlar blir det nog ofta fel.. tyvärr.
Kommer ihåg första dagen då en afghansk tjej kom till klassen och skulle äta i matsalen. Hon slevade upp köttfärssås av fläsk. Noterade inte att det fanns alternativ färssås. Jag kommenterade inte. Tösen överlevde...Blev inte ens sjuk.
God eftermiddag!

Carita Liljendahl sa...

Håller med! Varför ska de se UT som köttbullar och varför ska vegekorvar se ut som riktiga korvar - om vegetarianen inte vill HA kött. Konsistensen och utseendet vill de ha, men inte köttet :-)
Så ja, varför inte vegebullar :-)

Klimakteriehäxan sa...

Håller med. Om man väljer att bli vegetarian/vegan ska man väl välja bort det som smakar kött?