lördag 16 september 2023

Bokmärke och frihet



Dagens annorlunda bokmärke är ett av tre magnetiska bokmärken som gulliga Anki skickat till mig med ”riktig” snigelpost. Bokmärkena kom i samma kuvert som delikatessen – torkad svamp. Tusen tack Anki!

Alternativ användning
Då både det här märket och dess två ”kusiner” är riktigt fräcka funderar jag på att ha dom som kylskåpsmagneter. Multipurpose helt enkelt:-) 

Frihet
Det var ett tag sedan jag varit med i Orsakullans månadstema, men idag tycker jag att jag kan bidra med något personligt. Orsakullan vill veta vad frihet är för mig. Förutom det ”vanliga” som yttrandefrihet och religionsfrihet kan frihet faktiskt vara något så banalt som en bil. 

Rörelsefrihet
Kanske kan man kalla det för rörelsefrihet, för det är precis vad jag får när jag använder en bil. Vill kunna förflytta mig från A till B när jag känner för det, oavsett tid på dygnet, vädret eller andra faktorer som gör att jag känner att jag är beroende av tredje part.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd och Åsa bokmärken

Det är Orsakullan som håller i ”September 30 dagar”.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Snigelpost när den är som bäst =) Ha en bra kväll! Kram

nalta norrland sa...

Exakt. Frihet att kunna förflytta sig själv. Det är ju epa-kulturens honnörsord - ungarna kan fara hit och dit dom de vill utan föräldrar som ska curla och köra.
Läckert bokmärke 🤩
🤗

femfemman sa...

Bil är helt nödvändigt för oss lantisar. Men detcär klart att den förenklar för alla. Ha en fin kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Snyggt! Jag har lite annat ett par veckor...

Susjos sa...

Jättefint bokmärke/magnet! Alltid (nästan) kul att få snigelpost, om det inte är räkningar så klart!
Visst är det en frihet att ha bil, minns så väl när jag hade en egen bil när vi bodde i Rotebro!
Ha en fin kväll!
Jag drar till jobbet...
Kram!

Guldkryckan sa...

Det är ju verkligen en frihet som nog jag inte skulle kalla banal.
Så skönt att bara kunna dra iväg.
Här håller vi oss dock till färdtjänst, inte lika fritt men man kan ta ett glas vin innan man åker. ;)

Ha de gött Bp.

Ditte sa...

Vad roligt att få paket med både god svamp och fina bokmärken som är magnetiska.Gillar också magneter som bokmärken och har dem både på kyl, frys och på vår magnetiska ytterdörr.
Ordet frihet är ju viktigt. Och förutom att ett land och människor har sin frihet så är jag med dig i dina funderingar. En bil kan verkligen vara en frihet. Absolut.
För egen del skulle det gå bort nu eftersom jag med min medicinering inte kan köra- Men hade jag kunnat det så skulle valet blivit detsamma.
Nu är frihet för mig att jag i stort kan göra det jag vill.

Geddfish ♥ sa...

Då förstår du kanske min inskränkta frihet. Först blev jag berövad möjligheten att köra bil pga min synnedsättning.
Sen blev jag skadad och kan inte cykla mer.
Kan det bli mer tråkigt?
Jag har dock möjligheten att åka buss och tåg där det finns hållplatser och promenera en kortare sträcka.
Frihet för mig just nu är att jag klarar mig utan hemtjänst from 1 juni!
Ha en fin kväll 💖

J. S. Vila sa...

Good image for transmite possitive sensations. It made feel good.

Anki sa...

Instämmer helt i din frihetstanke ... bilen innebär verkligen frihet!
Tack för ditt mejl!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja nog är frihet ett viktigt ämne, jag rrkr verkligen att man behöver tänka på allt det fina i frihet och det tragiska art många av oss inget har.

Paula sa...

Du har så rätt BP, att ha tillgång till bil är verkligen frihet! Jag bodde ju under många år utom räckhåll för allmänna kommunikationer, var visserligen beroende av en karl med bil men det funkade skapligt. Nu efter tio år som ena-stående har jag vant mig vid bil-löshet, men förstår precis din känsla!