måndag 11 september 2023

Glad måndag


Det var absolut en hyfsat glad måndag idag. För enkelhetens skull gör jag en lista med alla punkter som gjorde mig glad. Enjoy! 

- Dessa temperaturer gör mig alltid glad, även om solen inte visade sig förrän klockan 16 idag.

- Storhandla på en måndag är helt okej, man är tämligen ensam.

- Lärde mig ett nytt ord i helgen – epizootolog. Anders Tegnell som var statsepidemiolog känner ju alla till. En epizootolog är "samma sak" fast för djur. På nationellt nivå kallas personen för statsepizootolog. Onödigt vetande – absolut! 

- Denna måndag ägnas åt rekreation för det svenska fotbollslandslaget… och för oss fotbollsnördar som hoppas på en seger mot Österrike imorgon. Blir det ingen vinst kan vi ”kiss Euro 2024 goodbye”. 

- Förstår inte varför just humlor och den här sommaren även ett antal trollsländor söker sig till min balkong där det endast finns betongblommor. Den här vackra sländan var nog kusin till den här.

- Ikväll visas avsnitt 2 av den engelska thrillern ”Malpractice” i svt1. Måste ses:-)

- När man får en bild (se rubrikfoto) på en sådan vacker bukett kan man inte bli annat än glad. Tusen tack LillaSyster.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

Vårt väder har varit mediokert men det har inte regnat under min vakna tid - däremot regnade det i morse när J började jobba.
Jag tänker ändå inte klaga trots jag knappt stuckit ut näsan genom ytterdörren idag.
Jag mår bättre än jag gjort senaste veckan.
Boken Mirage av Läckberg & Fexeus är helt okey liksom del 2 i serien, bok nr 1 var lite tung och tröttsam, men jag skyller på att det var en pocket 🤪 jag köpte de två första delarna i serien på pocketrea.
Men yes jag hade ju aldrig fortsatt läsa alla tre delarna i serien om jag inte tyckt den var läsvärd 😅
🤗

femfemman sa...

Så fin bukett.
Gläd dej åt dina besök.Insekter behövs. Sländan är så vacker.
Vi slår din temperatur, för ovanlighetens skull 26 grader. Gott och varmt!
Tråkigt med grisarna!Vi behöver vår inhemska köttproduktion.
Har sett alla avsnitt av Malpractice på Play. superbra serie. God kväll!

LillaSyster sa...

Då hr ju dagens bukett gett glädje till ganska många =)
Skönt att storhandla då det är lugnt i butiken - helt i min smak!
Trollsländor och humlor tycker jag också om och de är så välkomna i trädgården. Såg en trollslända idag som flög och gjorde konster över en åker då jag gick på en ganska långpromenad efter jobbet kan säga att det var svettigt för solen låg på som bara den och jag fick ihop 9km - skönt att rensa huvudet efter dagens jobb. Massor av rödklöver, blåklockor och renfana kantade dikena - än är det sommar! Glad måndag!

Geddfish ♥ sa...

En härlig måndag, läser och ser jag. Vackra blomster och snygg slända och lite annat smått och gott.
Sånt här väder älskar jag! Går inte att låta bli att bli glad!

KajsaLisa sa...

Vackra blommor, gillar tempen men inte att jag jobbade idag. Du fick till en bra bild på sländan.

Ditte sa...

Instämmer helt i denna vackra och glada måndag.
Har njutit för fullt. Här åt vi middag ute klockan 19 och det var då +23. Så skönt.
En härlig bukett. Bara att tacka, glädjas och ta emot.
Ska också se" Malpractice". Inte ofta jag ser serier men denna gillas.
Fint med lite insekter. Ger lite extra liv.
Intressant i morgon med fotbollen.Ska absolut titta.

Hanneles bokparadis sa...

Vilken fin blomsterkanna!

Guldkryckan sa...

"Epizootolog" lärde jag mig också i helgen,vi får väl hoppas att den där pesten grisarna har åkt på upphör.

Lagom med värme hos dig där, tror vi hade något liknande här men jag är inte säker.
Blir ju att kolla matchen här med, nu håller vi tummarna.

Ha en fin tisdag nu Bp.

Guldkryckan sa...

PS: (Glömde svara)
Här äts middag vid alla möjliga klockslag, en så tidig middag kräver ju en kvällsmåltid.

Och det är en kille som gjort den där, på frihand till och med.

Ha det bäst nu återigen Bp.

Anita-Cypern sa...

Det var en väldigt vacker blombukett, fast de ser nästan konstgjorda ut. Inget fel med det, om de nu är oäkta.

23 ut och 23 inne. Vänta så ska jag titta på min termometer som visar....26 ute och 28 inne!!! Hmm.. kanske borde gå ut istället för att sitta här vid datorn i värmen- haha..

Mystiskt med trollsländorna som sökt sig till din balkong, du måste ha något där som lockar, vatten kanske. Oavsett så tog du bra bildbevis. Kikade även på den förra, de är säkerligen släkt.

Tack för tips på serie att titta på! Ikväll blir det Engelsk thriller tittning.

christian sa...

Ja temperaturerna är det inget fel på, även här dryga 20.
Fotbollen blir tuff, men å andra sidan är vi ju inte lika dåliga som tyskarna, de har ju tappat helt....tur att de blev världsmästare i basket då :) :) :)
Såg första avsnittet av "Malpractice", men tyckte det var för dystert/problenmfyllt....tacka vet jag "The Indian Doctor"
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Indian_Doctor på tv4 play, lite lagom lättsamt från landsbygden i Wales.

Lets hold our thumbs for Sweden tonight!

Paula sa...

Jag tror jag har sett tre avsnitt av Malpractise, på play för några veckor sedan. Det blev ju bara värre och värre...haha.
Sländan ville bara komma o morsa på dig!
Jag stavade mig också till den fina titeln! Och märkte när nyhetsuppläsaren försiktigt uttalade ordet utan att staka sig, för att sedan säkert avge en lättnadens suck.