onsdag 9 juli 2014

Mållös – inte riktigt


Brasiliens Marcello har gjort några tabbar i detta VM, men igår var han den enda som åtminstone försökte skapa något framåt.


I och med 2-0 målet har Miroslav Klose gjort 16 mål under fyra VM-turneringar. Därmed är han VM:s skyttekung.


Turneringens bästa målvakt grusade hemmanationens alla försök att reducera i andra halvlekens första 15 minuter.


Matchen var otroligt schysst från båda lagen med förvånansvärt få frisparkar. Här tröstar Philipp Lahm Brasiliens Oscar efter slutsignalen. Oscar lyckades i alla fall med ett tröstmål i slutet av matchen.


Det är sällan att jag är mållös, väldigt sällan. Brukar vara ganska så rapp i käften faktiskt, men igår kväll hände det. Jag var så chockad att jag faktiskt blev det – mållös alltså.

Brasilien-Tyskland 1-7
Som ni förstår pratar jag om förnedringen och utskåpningen av det brasilianska landslaget i VM i fotboll igår. Hade bänkat mig framför tv:n och hoppats på en spännande match, vilket det ju inte blev. Jag menar 0-5 i paus talar ju sitt tydliga språk. Visst höjdes spänningen en aning när Brasilien försökte sig på reducering i början på andra halvlek, men då stod turneringens bästa målvakt Manuel Neuer i vägen.

Denna match bjöd på ett antal rekord
- Miroslav Klose, 36 år och Tysklands notoriska målskytt gjorde 2-0 och blev därmed historisk med 16 gjorda mål under fyra VM-turneringar. Med detta petade han ner brasilianska Ronaldo från VM-tronen som bästa målskytt. Bara att gratulera.

- Senast Brasilien släppte in minst sju mål var den 3 juni 1934, 4-8 i en vänskapsmatch mot Jugoslavien.

- Gårdagens tillställning blev den målrikaste finalmatchen i VM:s historia.

Publiken
Den brasilianska publiken – ja den som var kvar vid slutsignalen alltså – applåderade det tyska laget. Snyggt gjort!

Uppgjort?!
Även om jag blev mållös bjöd matchen på åtta mål, vilket ju är kul, fast inte på detta sätt. Nästan att man kunde tro att matchen var uppgjord… Hursomhelst gick allt så fort att de brasilianska spelarna knappt hann lida.

Citat
Då jag just nu har klippkort hos min (snygga) fotbollstokiga husläkare vill jag gärna återge en rolig del av vår konversation idag:

BP: Vad tror du, vem vinner ikväll då – Argentina eller Holland?

Husläkare: Argentina kör över Holland med 9-1.

PS. Alla bilder är knyckta från FIFA:s utmärkta bildbank. Å nu laddar jag upp inför semifinal nummer 2... DS.

17 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ja... Som jag sa förut - och som du också upplevde (ännu mer) på plats - så blev jag djupt imponerad av dom Brasilianska supportrarna så när dom åkte på däng av Frankrike i VM-finalen 1998.

Tänk om alla supportrar kunde uppföra sig så...

Jag tror (hoppas) att Argentina vinner, men kanske inte sååå stort? 2-1 till sydamerikanerna säger jag :-)

Guldkryckan sa...

Lite som det kunde vara förr när nåt lag mötte Sovjetunionen i hockey.
Nästan lite tråkigt när spänningen består av att gissa på hur många mål de ska göra innan slutsignalen.

Blev väl upplopp i Brasilien där på sina håll såg jag i nån tidnings nätbilaga.

Bra jobbat Tyskland.....men nu håller jag på Holland ikväll.

Ha de bra Bp.

Monica sa...

Hihi alla fotbollsnördar har varit chockade idag och det förstår jag, vad hände egentligen.

Vi tar inga biopsier den här gången man måste ju söva då med.
Nu håller vi bara koll på fulingarna.
Ha en skön kväll

Eva Trillian sa...

Även om man inte ser på fotboll så var det ju svårt att undvika att få reda på gårdagens resultat. Blir det 9-1 idag så behöver jag kanske inte ens slå på datorn för att se det ;) Men SÅ illa får det väl inte bli?
Klippkort hos husläkaren låter ju inte så bra :/ Såvida det inte är husläkaren som behöver dig för att få match-tips förstås ;)

Susanne sa...

Matchen var som en bättre Hockeymatch ;)

Geddfish ♥ sa...

Noll koll.
Men jag älskar dina bilder. Och mörk choklad.
Kram ;)

Life of Johanna sa...

Ja jag är helt stum fortfarande över den matchen. Helt oväntat hade med tippat en jämn och tuff match.... Får hoppas på det ikväll istället :)

haha jag hoppas din husläkare har fel, eller ja Nederländerna ska vinna

Tack för tipset om var jag kan hitta orangea byxor =) Ja måste ju vara hel orange på matcherna, har till och med fixat orange läppstift :P

Marina sa...

Jag var borta och lyckades inte smita hem i tid utan bänkade mig lagom till andra halvlek, men den var ju inte sådär jättemycket att ha...nu hoppas jag på kvällens match - har valt bort en ännu tv-fri stuga vid vattenkanten för att tillbringa kvällen itv-soffan i stan, så nu får det banne mig bli en bra match!!

Freja sa...

Helt galet resultat, som om det vore en korpmatch! Nästan, men bara nästan, att jag önskar att jag tittat på den...

Olga T sa...

Ser fotbollen i Tyskland vilket jag även gjorde med gårdagens match . Jättehäftigt! Återkommer om det.

Anonym sa...

Synd att dagens match fick uppgöras med straffsparkar, men jag är glad att Argentina vann. World Cup spelas ju i Syd-Amerika, vetja!

Jag gillade matchen i stort sett trots att en del spelare fick bäras av plan. En av holländarna kom ut på plan med ett bandage utstickande ur munnen.

Mest intressant var att se åskådarnas reaktioner. Argentina-fans grät så tårarna gjorde rännor i make-upen på en del. Det är till att ha intensiva känslor, när det gäller fotboll.
Vad tyckte BP om matchen?

Ruth i Virginia

Herr Nilssons Fru sa...

Vilken tur jag somnade ifrån den matchen, en fotbollsmatch ska vara spännande inte rent omöjlig som denna, menar hur ofta hämtar motståndarna hem så många mål i baken?

Har jag missat? Är du på plats i Argentina? Nu blev jag avis....jag hade gladerligen sett varje match om jag varit där :)
"gråt inte mer Argentina"
Kramiz

cat sa...

Jag får läsa din blogg imorgon och se om din husläkare fick rätt :-)

Unknown sa...

Ingen höjdarmatch det där.
Nöjd är jag efter semifinal 2. Nu hoppas jag på en spännande och rolig final.
/Kiki

Ama de casa sa...

sv: Själva träspången där efter floden var kanske... ett par hundra meter? (Jag mätte inte, hade fullt upp att kolla var jag satte fötterna...). Sen fortsatte vandringsleden en bit till, och just efter mina utstirrade toabestyr kom vi fram till en restaurang. Haha! Typiskt även det. Den toan hade varit bekvämare och mer privat.
:-)

Sen kunde man fortsätta gå mot en by. Men vi vände tillbaka - hade fler grejer på dagsprogrammet :-)

Carita Liljendahl sa...

Jag tror att SVT och/eller TV4 missat en talang då det gäller kunskap och engagemang i fotboll. Menar, DU borde ju sitta i studion!
Kramar!

Life of Johanna sa...

Ja utmaningar jag får brukar jag alltid hoppa på , det är bara roligt =)