torsdag 17 april 2014

Vad ska man tro på?





Det är Skärtorsdag, en dag jag gillar då man arbetar (hemifrån) en halvdag och har fyra lediga dagar att se fram emot. I morse kikade jag in hos några av er bloggare, fast den här gången på balkongen i stället för på bussen. Lyx:-)

Motpoler
I början av min bloggpromenad blev jag dock extremt överraskad två gånger om – på helt olika sätt. Om ni kikar in hos Eva och sedan hos KajsaLisa så förstår ni vad jag menar. Dessa två tjejer och deras åsikter är så långt ifrån varandras som man kan komma. De är varandras motpoler på alla sätt som jag ser det. Å jag gillar dom båda två. Eva och KajsaLisa är helt anonyma.

Man tror
Eva jobbar inom Svenska Kyrkan som hon har berättat på sin blogg. Alltså har Påsk en viss – jag antar stor - betydelse för henne, för hon är uppenbarligen troende. Just det – är och vill man vara troende oavsett religion så är det upp till var och en. Alla borde respektera och acceptera detta faktum så länge personerna inte försöker pracka på en deras åsikter.

Man tror inte
KajsaLisa arbetar som undersköterska på ett sjukhus i stor-Stockholm och är inte ett dugg troende. Hon har många och extrema åsikter om allt som rör religion, politik, väder och hårdrock. Dagens inlägg handlar om den sista måltiden innan Påsk. Inlägget slår det mesta vad jag har läst hos henne och det säger inte så lite kan jag säga. Jag förstår att hon har kommentatorsgranskning på sin blogg;-) Men ärligt talat så skrattade jag gott åt hennes klockrena tolkningar och iakttagelser. Ni som är känsliga eller troende bör nog inte kolla… tror jag;-)

Det här är mitt 48:e bidrag till Blogg 100. 48 down, 52 to go.

PS. Då Evas inlägg fick mig att skippa en flight med Harry Potters Firebolt till Blåkulla, väljer jag att publicera några helt oskyldiga foton i stället. De är dagsfärska och tagna i Täby Centrums lounge, där äggmålning pågick för fullt. Jag bad grannen om lov att fota deras barnbarn och äggen de hade dekorerat. Observera att alla utom ett barn är tjejer… DS.

21 kommentarer:

Guldkryckan sa...

"asg"...kajsalisa hamnar i min bloggmapp att besöka...det roligaste jag läst på länge :)

Jo, 4 dagar ledigt, välbehövligt trots en lugn vecka på jobbet.
Jag dricker nog för lite sprit eller nåt, så trött känner jag mig ;)
Men nu ska bara "påskmatshelvetet" inhandlas i morgon, vi står över coop på nätet denna gång, ska dra till lidl för en gång skull. anledningen?
Vi missade att beställa i tid, frugan kom ju hem först idag och...ja..va sjuttan...det sprack helt enkelt.

Men nu ska vi ha en skön påsk både du o jag tycker jag...ha de bäst och glad påsk på dig BP.

Eva Trillian sa...

Även jag läser KajsaLisas blogg :) Med god behållning :)
Lite sorgligt att det inte blev något av inlägget med Firebolten :/ känner mig ytterst skyldig! Men jag gillar det du bjuder på istället, också :) Mycket färg och påskgrannt! Det kan man ju inte tycka illa om!
Tack för länkningen ... tror jag ;) Vi får väl se om jag måste skaffa mig kommentarskontroll också ;)

Olga T sa...

Det ena utesluter inte det andra! Idag är det dags för Blåkulla. Kanske rapporterar du om det efter turen dit! ?

Olga T sa...

Så glömde jag säga att jag verkligen gillar dina färgglada bilder!

Husbilen-Ellen sa...

Jag valde häxan och gav harar till barnbarnen tidigare i veckan, samt målade ägg tillsammans med äldsta barnbarnet. Religionen kom inte med. Ha en glad påsk! Elisabeth

Geddfish ♥ sa...

Glad Påsk! Det var två olika men helt underbara bloggerskor som du serverade! Den frispråkiga höll jag på att skratta ihjäl mig på, sååå rolig, hihi.....
Jag gillar dina färgglada bilder, wow!

Unknown sa...

Åsiktsfrihet innebär att man kan tycka olika, något vi ska värna om, tycker jag.
Kanske man får se Ditt målade påskägg...?
/Kiki

Kicki sa...

Det var ett tag sen man satt och målade ägg med barnen...Bra där, en kille! Det måste väl ändå vara en ålder då det fortfarande är okej! Den ena bloggaren kände jag till, kul att få tips om nya vägar till andra!:)

Ama de casa sa...

Tittade in hos båda, och dom var bra båda två - men drog liksom lite åt olika håll. Haha!
:-)

Ama de casa sa...

Sen håller jag med dig angående religionen. Folk får tycka och tro vad dom vill så länge dom inte prackar på andra sina åsikter OCH så länge dom inte skadar någon annan i religionens namn.

ansepanse sa...

jag läser Kajsa-Lisas blogg och jag håller med om allt du skriver om henne, jag skrattade också gott åt hennes påskinlägg
kramar

Anki sa...

Önskar dig en Glad Påsk!

Freedomtravel sa...

Jag är antireligiös i vanliga fall, och kanske ännu mer när det kommer till högtider. Det mesta som ingår i traditionerna är ju rätt svårt att koppla till Jesus. Påskkäringar? Sill? För övrigt firar ju judarna också påsk, men av en helt annan anledning... Så det känns ju mer som att traditionen av att fira våren är gammal och sen har nån tryckt på oss nya förklaringar. Ok, det är min uppfattning. Självklart respekterar jag om andra väljer att se detta som en religiös högtid och fira på det sättet.

Life of Johanna sa...

Du kan ju inte skippa färden till blåkulla, vi sakna dig :)

Kul med äggmålning det är fina minnen från barndomen, skall besöka bloggarna du nämner :)

Ja, jag vet inte om jag vill skaffa mc kort, jag skall testa köra lite med Eriks först för se om jag ens är sugen på det, tror jag nöjer mig med att sitta bakom och njuta :)

Life of Johanna sa...

Haha vad bra att jag kunde bjuda dig på lite skratt. Var liksom lite min mening :)

Life of Johanna sa...

Haha vad bra att jag kunde bjuda dig på lite skratt. Var liksom lite min mening :)

Monica sa...

Hon ser måttligt road ut flickan;-)
Härligt med motpoler det behövs mer av det i dagens Sverige.
Ha det bra;-)

LissenTo sa...

Undrar om tjejerna tycker det är roligare att måla än killar?

KajsaLisa sa...

Tack för länkningen. Brukar alltid försvara mig med att finns Gud så har han säkert humor.
Men vi får väl stresstesta den. Släppte ett ännu värre inlägg idag, men det är ingenting mot vad jag släpper i morgon.

Linnéa sa...

Ska gå in o kolla både Eva o Kajsalisa. Eva är ju med i Ordlös, men inte Kajsalisa.
Härliga ungar med mycket fantasi och kreativitet!
Funderar på blogg 100, men har inte kommit till skott!

Carita Liljendahl sa...

Superfina ägg!
Och det där om de rakt motsatta åsikterna - visst är det intressant vad allt man kan hitta här i bloggosfären.