onsdag 23 april 2014

Lumaparken

Nu har ni ju redan sett många inlägg av körsbärsblomningen i Kungsträdgården här och på andra bloggar. Men jag är nästan säker på att ni inte fått se Lumaparken i Hammarby Sjöstad i full blomning. Det ska jag genast ändra på.




Vita, doftande blommor
Det är tack vara bästis-kollegan Yvonne som har bil och faktiskt har varit med om att bygga Hammarby Sjöstad som vi kom iväg till Söder idag. I Lumaparken möttes vi av ett hav av vita och ljusrosa, ljuvligt doftande körsbärsblommor. Hade ingen aning om att dessa blommor kunde lukta så himla gott. Å japp, vi var fyra stycken och alla drog ner en gren och sniffade. Rekommenderas skarpt om ni har vägarna förbi.

Stolpvärmare

Det är inte bara på ”Djurgårdsterritorium” runt Tekniska Högskolan som det finns stolpvärmare. Här på Hammarbys hemmaplan hade jag i och för sig förväntat mig en grönvit värmare, men den här läckra kombinationen får duga.

Dalek

Utanför utsökta restaurangen Sushi och Dumplings, där vi satt ute (i snålblåsten och 10 plusgrader) och åt vår lunch hittade vi den är ”figuren”. Maken var bergsäker på att det var en Dalek när jag visade honom bilden ikväll. Yvonne vet dock bättre – det är ett ventilationsutsug (eller nå’t sån’t) från ett underjordiskt garage. Himla läckert - utan klisterlappen och klottret…

1 000 tack Yvonne för en underbar lunch med massvis med rolig information om Hammarby Sjöstad. Love you girl:-)

Det här är mitt 54:e bidrag till Blogg 100. 54 down, 46 to go.

19 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Som en blomexplosion, helt makalöst vackert med den blå himlen bakom. Andra bilden fick mig direkt att tänka på bröderna lejonhjärta..
Hundarna på min bild tror jag inte är sibirien huskys, men lika lurviga och köldtåliga i alla fall :)

Freja sa...

Åhh, vilket ymnigt överflöd! Och jag älskar att det finns folk som tar sig tid att sitta och sticka i flera olika färger för att sen ta med det ut på stan och pryda stolpar och träd!

Rantamor sa...

Svar: hahaha näe vi åt inte upp alla hamburgare bara en var å resten åker in i frysen, braåhamat....

Så vackert det blommar nere hos dig, och så bra att du fotar och delar med dig av allt det vackra, synd bara att jag inte kan känna doften också.

Har ju mina små blåsippor att titta på, men just nu fryser dom nog -4 ute redan.

Tjingelingen från Rantamor

Geddfish ♥ sa...

Jätteläckra bilder på bärblomträden!
Den där UFO-liknande skulle det föreställa Dalek,vad?
Här i stan får de för sig att sticka en cykel ibland, har inte sett den på länge, och ibland pryds statyerna med stickade kläder.
Nej, nu ska jag och mina trötta ögon krypa i bädden. Ögondropparna är på plats redan, hihi.

KajsaLisa sa...

Härliga vårbilder, åker nog in till stan i helgen och kollar körsbärsblommningen.

TantGlad sa...

Hahaha...så roligt med stolpvärmare, och vilka vackra vårbilder du visar.

Hejssvejs på dig!

Eva Trillian sa...

Det är klart att det är en Dalek - oavsett vad lokalguiden säger ;)
Stolpvärmare kan ibland behövas hållas uppe med stolpars "take on" strumpeband? Rekommenderas i alla fall till den där stolpen!

Olga T sa...

Hammarby sjöstad gillar jag. Har inte varit där när körsbärsträden blommar. Det är en underbar tid ute nu, just när körsbären blommar. Den brukar vara så kort men kanske får vi njuta lite längre i år då nätterna är kalla.
SV: Klart du tolkat rätt! :) Den där handen var dock inte med i min tolkning....funderade på att redigera bort den, men den är lite kul.

Olga T sa...

PS: Kan inte redigera bort den heller, redigering av bilder är inte min grej.

cat sa...

Ljuva körsbärsblommor!
Ser ut som ett litet ufo tycker jag. Verkligen synd med klottret och affischen.

Mitt godis som jag älskar (lakrits och choklad) har visat sig vara väldigt hälsosamt. Kan nu frossa med extra njutning :-)

Kicki sa...

Underbara underbara blomstrande bilder!!

ansepanse sa...

så ljuvligt vackert det blommar :)
Sv: killig, Sluggo :) det är han som är kastrerad :) fast jag förstår ju vad du menar, du går efter utseendet
kramar

LissenTo sa...

Tack för lite blomming, hit har den inte kommit ännu, ligger på efterkälken.

Tack för snälla kommenterer

Monica sa...

Helt underbara blommor, här har klarbären inte knopp ens en gång.
Ventilationsutsug, borde man inte få näs o munskydd till maten:-)
Ha en bra dag

Husbilen Tuzzen sa...

Vilka fantastiska blommor. Än ligger vi lite efter här, men det är bara en tidsfråga.
Kram Helén

Ama de casa sa...

Oj! Det har gått och blivit rena rama naturbloggen det här :-)

Härliga bilder!
:-)

Carita Liljendahl sa...

Stolpvärmaren var verkligt fin!

Susjos sa...

Men oj så otroligt vackra blommande träd!!!!!!

Unknown sa...

Härlig mix, natur och storstadsförstörelse.
Vackert vs fult.
/Kiki