onsdag 2 april 2014

Inspirera mera

Det finns ingenting som inspirerar mera än ett mässbesök. Och ett sådant gjorde jag idag – Nordbygg 2014 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Är man intresserad av allt som rör hus, gator, väggar, verktyg, vatten, ventilation, badrum, isolering och 1 000 saker till, har man kommit till himmelriket! Visar er några höjdare idag. Mera imorgon om ni vill!

Skumglas

Den här utställaren blir bara glad om ni konsumerar mycket öl, vin, ketchup med mera, förutsatt att ni köper glasflaskor som ni självklart inte kastar i en vanlig soppåse utan återvinner på ett korrekt sätt. Företaget Hasopor gör nämligen skumglas – observera inte skumpaglas;-) – av era urdruckna flaskor. Skumglas används som ett lättfyllnadsmaterial vid grundförstärkning av nya vägar och byggnader. Coolt!

Värmeväxlare

Har ingen aning om vilken funktion en värmeväxlare har, men en sak vet jag: den här är ju sååååå snygg. Tyvärr är det bara en prototyp med ett ”galler” som är tillverkad med en 3-D skrivare. Så himla läckert och i rätt färg. Den kommer tyvärr att serietillverkas med ett grått ”galler”. Synd.

Nya flip-flops

Konstgräsexperten har bytt namn till Nordic Surface, vilket ju låter lite mera internationellt. Kolla dessa fräcka flip-flops. Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att gå omkring med dom, fast bara nästan;-)

Det här är mitt 33:e bidrag till Blogg 100. 33 down, 67 to go.

25 kommentarer:

Anna sa...

De låter som en intressant mässa, jag som älskar flipflops skulle gärna vilja ha dom med gräs i :)

Unknown sa...

Kul att du var där. Satt på tåget sent måndagskväll och var tvungen att lyssna på två män som skulle dit på just den mässan.
/Kiki

Susanne sa...

Trist att vi missade varandra.

Eva Trillian sa...

Coola grejer - men jag kan knappt titta på de där "flippfloppsen" utan att känna hur det kitlar under fötterna :D

Margareta sa...

Nu har jag läst ikapp allt som jag missat från i fredags och mycket kul och intressant, både genom bild och text. Kan berätta att i mitt första hus hade vi värmeväxlare och det är ju en energisparare som gör precis det den heter, växlar värme och de möts någonstans och "snurrar" runt eller något sådant. Jag hade det även i en lägenhet och där var det bara dyrt (för mig som hyresgäst) men en person visade mig hur jag kunde stänga av den och snabbt sjönk min elkostnader istället. <det får man inte göra, men tror det är preskriberat och inte olagligt även om hyresvärden inte blir glad. =) Men inte var den läckert limegrön (den i mitt hus) mer en ful stor plåtlåda)

Gillar inte flip-flops och att ha gräs under fötterna, konstgräs, kan ju inte vara skönt.

Du har ett stort arkivarbete framför dig. Det pågår även på mitt arbete, det jag har utanför hemmet. De ska också flytta, i maj, men jag behöver nog inte engagera mig så mycket då jag fakturerar för varje timme. Första gången jag kommer att sitta i ett nybygge och arbeta, ska bli kul ett tag.

Fotbollen var snyggt då jag gillar rött och svart.

Tänker på teknikkvinnan och funderar hur hon ids plocka fram allt på en relativt kort resa. Din make har nog lärt sig ett och annat genom sin egen bloggdrottning och alla härliga snabba klick.

Ps. Jag kommer nog att vara lite sporadisk, eller så blir det några bloggutsläpp med snabb hastighet, som vanligt alltså. Jag mår som sagt inte så bra men nästa fredag bör jag ha fått ett svar och då blir det att fira, eller inte. Vad gäller mig personligt är det absolut det jobbigast jag varit med om psykiskt. Men långt ifrån det värsta jag varit med om, har ju genomgått en hel del genom åren. Tack för din fina kommentar och ni är ju egentligen viktiga för att hålla humöret något så när. Vi höres och ha det bra.

Rantamor sa...

Glasåtervinning är ju bra, har ibland funderat vad dom gör av all glas som kastas i dom där återvinningsgrejerna, så det var kul att få läsa att det verkligen funkar.

Och den gröna värmeväxlaren var ju skoj, men varför kan man då inte få den i den färg man vill ha.
Gillar också den gröna.

Sådana flippflopp kan inte jag använda det är ju så äckligt sjukt att ha den där plastgrejen mellan tårna, skaver och gör ont, men gräset såg ju skönt ut, vore väl något att ha i tofflan på vintern.

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Irriterande mellan tårna och jag tror att det killar under fötterna. Men absolut jätteläckra att se på- flip flopen alltså!

Rantamor sa...

Rantafar hälsa : det är bara att ta norrlandspilen upp och och raka spåret till pizzerian, ja ta datorerna med också.... =) =) =)

KajsaLisa sa...

Får dricka mer öl då, vägnätet är ju klart underdimensionerat i den här staden. Bild två var jättehäftig, men grått galler, synd.

llh sa...

Spännande stuff hos dig idag.
1. Ett helt nytt fräscht ord.
2. En gladfärg. Varför är det så ont om gladfärger i byggbranschen.
3. Läbbiga dojor som väcker noll habegär.
Ja du ser. Det var så mycket konstigheter att jag blev tvungen att strukturera ;-)

Marina sa...

Men de flipflopsen skulle jag garanterat göra succee här!!

Freedomtravel sa...

Haha, vi har ju ingen gräsmatta... så då kanske man får kompensera med såna däringa skor...? ;)

Geddfish ♥ sa...

Jag är mycket för återvinning, perfekt!
Flipflops kan inte jag ha, måste ha inlägg, ju :( annars var de coola!

cat sa...

Men vad trist att de ska göra dem i grått. Man borde ju kunna beställa färg efter tycke och smak.

De där tofflorna tror jag kittlas väldigt mycket. Inget för mig med andra ord :-)

Monica sa...

Nice, ser ut som om det ligger en döskalle mitt i all fyllnad.
Värmeväxlare har vi i ventilationen.
Badtofflorna ja tack;-)
Ha det

Anki sa...

Häftig mässa... mycket spännande att titta på... och JA - jag vill gärna se mer!
Flipflop-tofflor... njae... gillar inte den där vassa tåskiljaren. De här ser ändå lite mysiga ut, men jag tror jag tar naturvarianten med en barfotapromenad i gräset :)

Ama de casa sa...

Glasflaskor är nästintill det enda som GÅR att återvinna enkelt och på ett korrekt sätt här i Spanien.
Det och batterier :-)

Du kanske kan få köpa den där fina prototypen för en billig peng när utställningen är över?

Såna där mellantåisar hade jag alltid när jag var liten. Jösses vilka skavsår jag hade mellan tårna innan dom var ingådda (skorna, alltså, inte tårna ;-) ).
Men dom var utan gräs...
Nuförtiden föredrar jag flappa-skor. Såna med ett helt band över, alltså.
:-)

ansepanse sa...

bra! jag menar att det görs skumglas av återvunna glasflaskor, jättebra
vilka häftiga flip-flops :D fast jag säger också, bara NÄSTAN att jag skulle kunna tänka mig att ha sådana
kramar

Hörni sa...

Gud vad coolt, och den där värmeväxlaren var faktiskt snygg! Kul att gå på mässa! :)

Erik Semlan sa...

Vet inte om Mässor har något egetvärde. Fast en del gillar att samla ihop allt på ett ställe. En massa trafikkaos blev det i alla fall runt Älvsjömässan idag.
Kaos kan var kul, så länge man inte själv är drabbad. ;-)

LissenTo sa...

Kanske en mässa som framför allt husägare gillar.

Bara lite sol nu :-)

En plats i solen sa...

Haha så coolt :) återvinning är good shit! :)

Ja jag skall ta tag i min träning nu igen mitt knä är ju som det är

Andrea iB ~Fotografering. Vardag. Drömmar. ~ sa...

Hahaha! Vilka galna flip-flops! Tror du skulle passa i dem ;)

Carita Liljendahl sa...

Snygga flipflops - undrar hur dom känns att gå i :-)

Marit Johansson sa...

Det är så kul att du kallar den mässan för himmelriket :)