måndag 28 april 2014

Helgbilder: På landet mitt i stan


Stockholm i mitt hjärta - bara några hunddra meter bort med båt. Till vänster ser ni två svarta höghus som kallas Kungsholmsporten. De är ritade av Wingårdh arkitektkontor som har monopol på allt som byggs i huvudstaden. Men den här gången valde herr Wingårdh åtminstone en annan färg än vit.


Hufvudsta Gård - en vacker byggnad mot den fantastiskt blåa himlen måste jag säga.


Shetlandsponnyn i hagen och fotografen utanför staketet längst ner i högra hörnet;-)


Nu befinner vi oss ju på landet. Där passar denna kultiga telefonkiosk perfekt in i bilden. Det är en av tre (mig vetande) som finns kvar i Stockholm.

Pampas Marina visade jag er i lördags. På vägen till marinan passerar man snabbt Hufvudsta Ridskola, där det luktar - just det häst, Hufvudsta Gårds konferensanläggning och Augustendals 4H Gård. Kan väl säga som så att det verkligen känns som att bo på landet mitt i stan, för den är bara några hundra meter bort, staden alltså. Men då måste man ha en båt. Då kan man nämligen ”korsa” Ulvsundasjön och lägga till vid Kristinebergs- eller Hornbergsstrand till vänster alternativt Alvik och Traneberg till höger.

Inlägget är mitt bidrag till Marits Helgbild och mitt 59:e bidrag till Blogg 100. 59 down, 41 to go.

Det här är mitt 59:e bidrag till Blogg 100. 59 down, 41 to go.

PS. Idag upptäckte jag en massa roligt i Vasastan – så ”stay tuned” imorgon. DS.

27 kommentarer:

Kerstins foto sa...

Ljuvliga bilder från din stad. Den är onekligen vacker i sommarskrud. Nu blir jag nyfiken på Vasastan. Ska bli kul att se vad du hittat där. :)
När det gäller bössorna på väggen och det gamla hjulet så var det inte ett museum jag besökte även om det kanske funkar så nu för tiden. Det var på det gamla nedlagda regementet I20 som jag hittade de där. :)

Eva Trillian sa...

Stockholm är vackert :) Det är lätt att glömma bort att stora städer kan vara det. Vackra, alltså :)

Olga T sa...

Nytt bloggfoder! Spännande! Sköna lantliga vårbilder från huvudstan.

Peranders sa...

För mig är Stockholm storstad och inget annat än storstad. Jag har alltid trott att all yta mellan Uppsala och Södertälje har varit ett enda sammanväxt höghusområde. Men döm om min förvåning när jag förra helgen åkte pendeltåg från centralen till Märsta och stora delar av färden gick genom rena landsbygden. Man lär sig hela tiden.

Fina bilder!

Freja sa...

Min syrra bor i Bergshamra, och där kan du lätt ta dig till "landet" på flera olika sätt. Det måste nästan vara unikt i världen att i en huvudstad alltid ha så nära till "landet"! Och en cliffhanger, spännande!

KajsaLisa sa...

Jättefina bilder och bra motivval. Känner igen Pampas Marina. Brukade hyra kajak av Swima och paddla runt Kungsholmen, men det var några år sedan.

Susjos sa...

Fina fina Stockholm! Trodde i min ungdom att jag skulle flytta tillbaka till Falun när jag blev äldre, men nej, så blir det inte! Älskar denna stad! och gifter man sig med en Sollentunabo som väl aldrig flyttar från kommunen (jodå,han kan tänka sig att flytta in till stan- jag med!)..då är det ingen risk att man flyttar uppåt i landet!
PS:Dina skor blev verkligen vita!DS

Marina sa...

Jag som aldrig varit speciellt förtjust i Stockholm har de senaste åren börjat förstå hur fint det egentligen är. Helt plötsligt har jag spenderat en hel del tid där under somrarna och tycker mer och mer om staden.

Unknown sa...

Vid telefonplan finns en liknande telefon (såklart).
Att landetfeelingen är så nära är det bästa med Stockholm...allt finns, ja förutom lite variation bland de som bestämmer stans skyline då.
/Kiki

Rantamor sa...

Först ska jag skriva att jag såg din kärlek till hästarna trots att du var en bit ifrån...
kolla in hjärtat i din skugga !!!
Är inte det kärlek så säg....

Kul att du visar Stockholm från den "bonnoga" sidan också, och sen att björkarna har blivit gröna jag blir så glad så glad...
även om jag vet att Rantafar nyser å nyser, blir täppt och rinnig...lillestackarn, fram med alla allerigmeduciner !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Geddfish ♥ sa...

Helt underbart somriga våriga bilder, jag blir alldeles betagen!
Soliga balkongkramar ♥

cat sa...

Vad kul att se en liten häst bland dina bilder :-)
Det är väldigt fint i Stockholm!

Visst är det samma häst hos mig, temat är ju en häst, flera ställningar. Hon var nog rätt euforisk just då :-)

Mias Mix sa...

Det är väl underbart att kunna vara på landet nästan mitt i stan :) Och visst är de gamla telefonkioskerna läckra!

Ama de casa sa...

Trevligt med landet mitt i stan :-)

Monica sa...

Ja det är härligt med dessa små oaser i stan, hoppas alla klåfingriga politiker kan hålla fingrarna i styr.
Ha det;-)

Monica sa...

Ja det är härligt med dessa små oaser i stan, hoppas alla klåfingriga politiker kan hålla fingrarna i styr.
Ha det;-)

Monica sa...

Ja det är härligt med dessa små oaser i stan, hoppas alla klåfingriga politiker kan hålla fingrarna i styr.
Ha det;-)

Monica sa...

Ja det är härligt med dessa små oaser i stan, hoppas alla klåfingriga politiker kan hålla fingrarna i styr.
Ha det;-)

Monica sa...

Kommentarrutan har fått spel;-)

Erik Semlan sa...

Ja tala om landet! Du står där i vassen och spanar söderut över Ulvsundasjön mot Kungsholmen och alla nybyggda hus där. Kungsholmen får en helt ny stadsdel i norr. Har för mig att det var dit de tänkte låta spårvagnen från Djurgården få köra... fast det lär ta tid. Nu når man bara Hamngatan nära Sergels torg. Många rälsbitar ska fogas samman och broar förstärkas innan spårvagnen når norra Kungsholmen. ;-)
Kanske kunde de starta någon båttrafik över sjön?
Snygg telefonhytt, men varför alla staket och galler omkring hytten?
Dina bilder visar områden som jag väldigt sällan besöker.
Riktigt kul att se. :-)

Kicki sa...

Sommartid är det verkligen fint och visst finns det gröna stunder i storstan! Jag ska förresten åka dit med min dotter (och kanske man) på fredag men då håller vi oss till gråa ställen!:)

Margareta sa...

En härlig helgdag ser du ut att ha haft och ljuvliga bilder med den blå himlen. Jag skulle vilja ha en sådan där telefonkiosk på vår tomt på ön - ganska häftigt skulle det vara.

Då springer du alltså milen under en timme kan jag konstatera. Jag har inte sprungit många lopp men tjejmilen för några år sedan gick på dryga timmen - idag =) skulle inte tro att jag ens klarar att springa en mil, skulle nog bli någon gånglik sak.

Ler åt dina myror som verkar vilja äta upp ditt underlägg. Jussi Adler Olsen, okänd för mig ska googla det också - får googla mycket nuförtiden när jag dyker upp hos dig.

Ha en fin valborg och första maj - förmodar att du jobbar hemifrån både i morgon och på fredag. =) Det gör då jag.

Margareta sa...

Glömde - nu vet jag ju vem Göran Göransson är, vet och vet det klingar inget, trots att han var aktiv under en period då jag var ganska intresserad och hade koll (har jag trott). Kan ursäkta mig med att han spelade för AIK.

Carita Liljendahl sa...

Underbart att få se så många sidor av Stockholm här! Fina tips om vad det ännu finns att beskåda (massor).

Freedomtravel sa...

Det är ju det bästa med Stockholm!! :) Jag visste inte att det fanns fler såna där telefonkiosker, men just den där känner jag ju till :)

Marit Johansson sa...

Vilket fint ställe. Jag är avundsjuk på ert fantastiska försommarväder, här är det ju fortfarande gråbrunt överallt och vädret kommer idag att bestå av regnskurar. Nåja det är ju i alla fall plusgrader...

Linnéa sa...

Visst är hela området helt fantastiskt. Du vet jag knatade ju där förra vintern. Karlbergskanalen. Pampas Marina, då var det inte läge att sitta så där o mysa, men ska dit! Hoppas du fick en riktigt fin stund!