tisdag 29 april 2014

Dödens dörr

Ni som har följt min blogg ett tag vet att jag extremt rädd för hundar, vilket gäller alla raser och storlekar. Okej då, 40 centimeter långa småsaker tror jag nog att jag kan värja mig mot som förre detta fotbollsspelare, men resten så…

CHIEN MECHANT

”Chien méchant” är franska och betyder ”elak hund”. När jag såg den här varningen i ett skyltfönster i Vasastan igår började min fantasi sätta igång – för fullt. Då jag la märke till att butiken dessutom var videobevakad såg jag hela scenariot framför mig:

Jag går in i butiken och blir anfallen av en best (= hund av valfri ras, men större än 40 centimeter). Jycken får sig ett skrovmål i form av en BP-burgare och allt - precis allt - finns inspelat. Det känns tryggt med tanke på att jag dog en plågsam död. Maken kommer ju att ställa vissa skadeståndskrav, å då är ju bilderna på övervakningskameran värsta bevismaterialet.

Knocking on Death’s door

Grannen till butiken med den elaka hunden och övervakningskameran importerar uppenbarligen starksprit från USA. Bryr jag mig? Klart jag gör – jag knackade ju på ”Dödens dörr” alldeles nyss och blev insläppt…

Rosta en hund

Jo ni, helt klart vill jag att hunden som tog livet av mig ska rostas, stekas, grillas eller vad som helst. Tyvärr är det förbjudet på detta sjukhusområde. Vad som är ännu värre är att Norrtulls Sjukhus inte alls är ett sjukhus längre, utan byggnaden fungerar bland annat som lokaler för olika skolverksamheter, såsom musikutbildning och friskolan Lilla Akademien. Hösten 2014 startar Stiftelsen Viktor Rydberg en ny skolverksamhet i den södra flygeln och där lär nog rostning av hundar knappast ingå i läroplanen;-)

Det här är mitt 60:e bidrag till Blogg 100. 60 down, 40 to go.

25 kommentarer:

Stare Ström sa...

Ha! Vilken bra idé att rosta alla hundar över 40 cm! Med lite hjälp av Death door kanske. Nej, jag är inte hundhatare men jag ogillar alla mattar och hussar som inte har koll på sina hundar.
Kul att se dina helgbilder. Kände inte alls till det området.

Unknown sa...

Ett höjdar inlägg....tilltalar mig eftersom även jag är rädd för hundar.
Mycket fyndigt.
/Kiki

Geddfish ♥ sa...

Det tar sig, det tar sig, du blir än mer fyndig!
Otroligt skickligt inlägg!

Olga T sa...

Ha ha! Rosta hundar! Recept?? Strålande inlägg en tisdagskväll när jag mentalt trött äntligen sjunkit ner i soffan.

Susanne sa...

Hihihi, tur att någon är på hundarnas sida och tänker på deras välbefinnande.

Freja sa...

Hahaha, om du rostar en låg 40 cm hund så får du dig ett skrovmål på en äkta hot dog dessutom!

Della sa...

Det var ju inget vidare öde du gick till mötes där.

Eva Trillian sa...

Din fantasi är obetalbar :D Lite synd att det stryker med en och annan oskyldig (?) hund i det hela också ... men, men ...

Rantamor sa...

Känns som att "se/höra" en smaskig deckare när du går in genom dödens dörrar och blir anfallen av en ilsken hund....hoppas bara att din make hann rädda dig innan, för vad ska han med skadestånd till om han mister dig...NOT.

Själv med hundskräck så jag VET...

Grannensgrannesgranne har två ilskna skällande hundar, som dom tydligen inte behöver ha kopplade bara för att dom ÄR SÅ SÖTA...
jag ogillar alla okopplade hundar känner mig anfallenochosäker när dom kommer gläfsande och hundägaren säger att...
han är såsnällsåsnäll...
Okey det är då inte jag !!!

Tjingelingen från Rantamor, och ha nu en underbar valborgshelg...
du kanske ska fira kungen på slottsbacken för visst fyller han år imorron ??? eller minns jag så fel..kanske var det i december ???

KajsaLisa sa...

Undrar om det funkar med marmelad till hundarna, har ett par halvtomma burkar från Harrods fortfarande i kylen.

KajsaLisa sa...

Undrar om det funkar med marmelad till hundarna, har ett par halvtomma burkar från Harrods fortfarande i kylen.

Life of Johanna sa...

Vilket strålande underbart inlägg, från en annan hundrädd :)

Ja förstår det svider i till hammarbyhjärta, men tack så mycket. Ni kan känna er glada sen när ni vet ni förlorade mot svenska mästarna ;)

Erik Semlan sa...

Ha ha, ja rosta hundar är kanske snart aktuellt även här.
Förstår din hundrädsla. Jag har själv lite svårt, fast rosta dem skulle jag inte.
Sjukhus som blir skolor. Vad sysslar borgarna med? Ska vi inte få någon sjukvård längre!? Fast med tanke på hur skolorna mår så kan det passa bra med en skola i sjukhuset. ;-)
Tack för din vänliga kommentar.

Husbilen-Ellen sa...

Du kan då få till roliga inlägg, som ger skön ansiktsgympa. Elisabeth

Unknown sa...

Instämmer med Elisabeth. Du får verkligen till det på ett humoristiskt sätt.
Ha en trevlig helg!
/SA

Life of Johanna sa...

Tack, är överförtjust i klänningen ( så är sambon med) så jag ser fram emot och använda den.


btw, kasst man inte får rosta hundar där :P

Marina sa...

Undrar just var man får rosta de fyrbenta små varelerna...sjukhusområdet fungerar ju uppenbarligen inte som hundrosteri i alla fall.
Nu tillhör ju jag de som faktiskt tycker om hundar (och helst ska de vara mer än 40 cm!), men kanske inte som mat ;)
Ha en bra Valborgsmässoafton!

Marit Johansson sa...

Värsta skrämselpropagandan kallar jag det där :) säkert fanns ingen hund där inne och ingen videokamera heller.
Om du är rädd för hundar så är du antagligen en sån som hundar vill umgås med... de verkar av någon anledning dras till personer som inte vill p g a rädsla, ointresse eller allergi.
Dottern hamnade på andra plats i helgens tävling i individuell kata, hälsade grattis från dig och hon svarade "Tack okända tjej" :)

Anki sa...

Haha... tack för morgonens roligaste läsning - vilken härlig fantasi du har :)
Önskar dig en fin valborgshelg!

Monica sa...

Som hundägare hoppar jag över att kommentera men blir lite förvånad av att så många är hundrädda.
Alla hundägare är inte oansvarliga och jag går stora omvägar för folk jag inte känner.
Ha en skön Valborg, man kanske kan rosta hund över brasan;-)

Guldkryckan sa...

Deaths door? Jo...i Danmark har jag en butik jag besöker när jag åker över till Helsingör...jo amerikansk sprit...funkar för mig bara "procenten" är som den ska ;)

Inhandlar ju den mesta av min sprit i Tyskland och övrig sprit hos en "lokal" handlare i området. ;)

Hundar ja, älskar hundar ju och om frugans dotter inte klarar av att ha hand om sin nyinköpta hundjäkel så kommer vi ta över den, allt enligt frugans direktiv...bra fru det där ;)

Ha en skön valborg nu..det ska jag :)

Ama de casa sa...

Haha! Dom får väl rosta den elaka hunden innan den där skylten då :-)

ansepanse sa...

hahahaha - jodu :) fyndigt
Sv: mm, det beror säkert på att du är asfaltsbonde :) fast någon gång är du väl utanför asfalten ändå??
kramar

Marit Johansson sa...

Sv: Dom som tävlar i fighting (Kumite) måste använda tandskydd och handskar, enligt reglerna får man inte slå hårda slag utan bara markera. Men ofta blir slagen lite hårdare än planerat, domaren går in och bryter då. Mia tävlar dock inte i den grenen utan bara i Kata, ett förutbestämt rörelsemönster där man slåss mot en osynlig angripare :) Katan görs både i lag om tre samt individuellt.

Mias Mix sa...

Underbar läsning!!! Ja inte att du blir hamburgare förstå :) Ingen brist på fantasi här inte! Det här skulle du kunna skriva en hel bok om :)