söndag 5 maj 2013

Några (goda) söndagsråd





Boken på bloggen
Om ni går in i en bokhandel och vill köpa en bok (uppenbarligen) som ni har läst om på en blogg och blivit intresserad av, så är det väldigt klokt att komma ihåg titeln alternativt författaren. Det räcker liksom inte med svammel om en bok om Rinkeby eller om det var Tensta eller Fittja som man upptäckt på en blogg som man dessutom inte kommer ihåg heller – bloggens namn alltså.

Färgpatroner
Om man ska köpa bläckpatroner till färgskrivaren är det väldigt smart att skriva upp både patronernas nummer, men främst skrivarens namn. Annars kommer man hem med fel patroner som man inte kan byta då man öppnat dom. Med tanke på att färgpatroner är väldigt dyra så hade man kunnat köpa en ny skrivare…

Nedtagning
Sist men inte minst kan jag tala om för er att mina fotbollstakter sitter i. Nedtagningen av tallriken som ramlade ner från diskbänken med vänster fot var helt perfekt. Tallriken klarade sig helskinnad, vilket dock inte min fot gjorde. Hårda tallrikar är inte mjuka fotbollar. Av bollnedtagningar får man inga blåmärken och svullnader. Bara så ni vet;-)

PS. Bilderna jag lägger upp är tagna idag och ettan har ingenting med inlägget att göra. Tyckte bara att det var lite roligt att bänken vad kedjad till busshållplatsstolpen… eller om det var tvärtom.
Tvåan gör lite reklam för Kjell & Co, dit jag fick gå två gånger för att köpa färgpatroner. DS.

14 kommentarer:

Hörni sa...

Hahaha, tack för tipsen, så skönt att få lära av någon annans misstag. ;)

Stackars foten, men bra nedtagning i alla fall. :)

Susanne sa...

Tusen tack för alla braiga tips ;)

Eva Trillian sa...

Konstaterar att det nog är busshållplatsen som är fastkedjad! EN soffa kan man sätta sig i var man än finner den, men en busshållplats vill man ju vet var den är ... och att busschauffören också vet det!
Tack för alla tips. Nyttiga och inte alls svåra att relatera till - fast det kanske man inte ska erkänna? ;)

Husbilen-Ellen sa...

Vilka bra tips! Nedtagning kommer jag aldrig att försöka. Missa jag fånga med händerna, så är det en trasig tallrik. Ha dé gott! ELisabeth

SoF sa...

Hihihi!!
Förlåt att jag skrattar åt ditt dåliga minne.
Det har ingenting med skadeglädje att göra utan beror helt och hållet på igenkänning.
Jag börjar bli rädd för mig själv...

Ha en bra vecka Beate & Tack för titt-in!!


Anders W sa...

Fotbollsfantasten "sitter" i, målvaktsreaktion! Hoppas att inte resenärerna kommer att kedjas fast också ;-)

Pumita sa...

Hahaha, men arma människa... vad ska du ut på stan och göra när du kan beställa de där sakerna på nätet och slipper göra bort dig?! ;) Fast bra bloggfoder blev det förstås. När det gäller fotbollstakterna föreslår jag att du riggar upp en kamera för kommande trapatser så att vi också får njuta av dina bollkonster. ;)

Pumita sa...

Självklart tycker jag att det var tråkigt att du gjorde illa dig! Hoppas att foten läker snabbt. :)

Jah Hollis sa...

Kan tänka mig att någon skrupelfri typ skulle kunna ta med sig soffan till sommarstället. Men inte skylten.

Margareta sa...

Precis =) Tror du jag känner igen mig? Ganska mycket. bara förnamnet eller var det efternamnet? Spelar ingen roll för jag är HOPPLÖS om jag inte har dubbla anteckningar och helst några mail till mig själv för att minnas. Sånt är livet idag och värre säger en del att det kan bli.

Nu skyller inte jag bara på åldern utan även på alla tekniska prylar man ska ha och komma ihåg att uppdatera sig med samtidigt som det är viktigt att ha svåra och helt olika lösenord på varje liten detalj som så kräver. Uppdateringar hit och nedladdningar dit samt backuper både utåt och inåt. Jag vet snart inte vad, vet du?

Ha en bra vecka - här är det dags att sätta sig på en annan arbetstol denna vecka, åtminstone två dagar och sedan en dag där - och som den person som glömt bort att det faktiskt är dag före röd dag på onsdag så bokade jag ett telefonmöte klockan 13:00 på onsdag!

Kristihimmelfärdsdag borde jag väl komma ihåg när yngsta kom ihåg. Jag vet att du inte vill höra (eller se) något mer kyrkligt idag, men kunde inte låta bli.

Förresten, vad du har varit på g sedan jag var hit sist. Nu är det åtminstone ett inlägg till att läsa ser jag nedan.

Får skynda mig eftersom jag ska se reprisen av en engelsk deckare på ettan - såg den inte av förklarliga skäl igår -hockey hockey hockey.

Marit Johansson sa...

Den missen har jag också gjort.. med färgpatronerna, man blir så arg på sig själv!

Mona sa...

Hihi, man kan ju undra vad som är mest attraktivt att ta med sig - busskylten eller soffan? Ballongfest för ny katalog, det var inte dåligt. Måste genast införskaffa en.

Jodå, jag känner allt igen mig. Det är bara några dagar sedan jag stod och svamlade i en affär. Den nedtagningen av tallriken hade jag velat se!

Ama de casa sa...

Ajdå, stackars foten... Men bra att tallriken klarade sig :-)

Guldkryckan sa...

Jodå...färgpatroner har ju en viss förmåga att "dissa" oss om vi tagit fel på en endaste siffra.
Själv beställer jag på Handy-ink...nog det billigaste alternativet jag hittat på nätet...om man beställer rätt förstås ;)

Idag får man kedja fast det mesta om det ska stå kvar tycks det...lite småsurt kan jag tycka ibland. :(

Men sådant är livet antar jag...nu ska jag ta en liten likör till kaffet...ha en fin kväll BP.