torsdag 1 april 2010

Skärtorsdagen


Namnet Skärtorsdag kommer enligt Wikipedia från "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.
När jag läste detta alldeles nyss skrattade jag. Man ska väl leva som man lär (sig efteråt).

Skära i modern tappning
Maken kom hem med ett japanskt knivset idag. Antar att han syftade på att våra knivar hade tappat lite (=mycket) av sin skärpa. Nu är det bara att skära loss ;-)

"Skära" i gammal tappning
Då Wikipedia påstår att "skära" betydde "rena" förr så kan jag tala om för er att jag slog två flugor i en smäll idag. Jag bjöd nämligen vår dammsugare "Sucky" på en lyxmåltid idag. Han fick mumsa i sig damm, grus, blad, smulor och annat smått och gott från golvet. Han var mycket mätt och extremt belåten, vilket inte är så konstigt med tanke på att han har fått gå hungrig i några veckor. Nu hoppas jag att det inte blev hans sista måltid men det blev i alla fall så rent det nu kan bli hos oss.

Perfekt avrundning
Som belöning för all "skärning" bjöd vi oss själva på en fika på "Coffee Corner" i Täby Centrum där dom verkligen vet hur man gör en perfekt cappucino.

En Skärtorsdag helt i min smak:-)

PS. Bilden jag lägger upp är ganska så "påskig" tycker jag. En pusselbit modell XXL från Cembrit som fick följa med mig hem från Nordbygg mässan förra veckan. Med tanke på att materialet egentligen är avsedd för fasadskivor så är den alternativa användningen som bordstablett ganska så fyndig. Jag fick måla den själv dock;-) DS

20 kommentarer:

anne sa...

Och du valde en underbar färg!!!!

Olga T sa...

Vilken fräck pusselbit!! Störtgillar den!

P.S. Så gulligt att jag var saknad:) Du är minsann en riktigt bloggvän!

LissenTo sa...

Tycker sucky är värd en lyxmåltid, det är ju påsk! Hela inlägget är så kul. Kram

egoinasmamma.nu sa...

Jag har också bjudit dammsugaren på en smaskig måltid i dag. :D
Sv: Einstein? Okej, jag får göra det enklare en annan gång. För några månader sen hade jag en del rebusar, men då gjorde jag de för enkla. Sorry! ;D

anne sa...

Elda på nu, så du kommer fram litet tidigare! :)

Ellis sa...

Jag är ortodox, i vår kyrka tvättar prästen 12 små pojkars fötter. Jag var i stan dock och hade inga planer på att kolla.

Roligast var när de var brorsns tur för sisådär 8 år sen. Han skrek: DET ÄR FÖR KALLT. inför alla hahahaha

Ellis sa...

sv: ah uschaaa kastade också plasthandskarna, men fyyyy så vidrigt.

Ellis sa...

sv: ah uschaaa kastade också plasthandskarna, men fyyyy så vidrigt.

Petra sa...

Suverän färg på pusselbiten.

Sv: Jag har lagt upp ett kort på kaklet :-)

S o F sa...

Jäkligt snyggt!

Bra jobbat målarmästarn. ;)

Pjoltas sa...

Jag trodde skärtorsdagen hade något med självmordsbenägna att göra.. ja där ser man. Lite rätt hade jag iallafall.
=)

Hörni sa...

Vilken läcker pusselbitstablett!:)

Min Sucky fick sig en omgång igår, så nu är det rent här också. Fats leksaker överallt, men det gör inget.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

=) =) =) När jag skrattade som bäst och sade någonting som: -Var får hon allt ifrån? Frågade sambon vad jag skrattade åt, jag förklarade det där med skära och då sade han, finnen säger: -Inte skära bara rista.

Den där pusselbiten skulle verkligen passa helt perfekt här hos mig i min stugidyll med tanke på den färgsättning jag har på en del detaljer. Gardiner, stoldynor, filtar,ljuslyktor mm.

Här skulle din Sucky också kunna göra nytta för det finns riktiga godbitar för honom (låter som en han) här, lite små detaljer som bara vedträn kan dra in. Jag kommer inte åt dammsugaren just nu, det där vita som du inte vill höra talas om ligger för den ytterdörren och jag tänkte nästan att det så skulle förbli den här helgen.

Jag hoppas också att det inte är hans sista måltid för roligare saker kan man lägga pengarna på än en ny Sucky.

Britt sa...

Förr skämtade alltid förra sambon om att vi skulle fira min dag - skärtorsdagen som var finnarnas nationaldag :)

Något barn undrade varför det var rosa torsdag och blå måndag...för det hade hon hört att det hette...men vad hade tisdag för färg?

Shannara sa...

älskar din "lilla" pusselbit!

Jag behöver mata vår snabeldrake också... Och dra i skaftet ett tag, skvätta runt lite... Men jag har ingen lust ju!

Lissen sa...

Godmorgon lilla Beate, sitter du med en kopp kaffe och vaknar lite sakta?

Men vad fantastiskt att du tog kontakt med henne, vad glad jag blir. Det är lite som Domino effekten. Gillar det skarpt.
Vad fantastiskt gjort av dej♥
Kram Lissen

Pruddan sa...

Jättesnyggt! Hoppas sucky är glad och nöjd och du med!
Önskar dig en riktigt skön påsk!

Ellis sa...

Svarade dig i inlägget om bloggandet :D tyckte alla borde förstå :D

Idag är de kyrka också, man går under jesus kista. Den skall jag på dock :) Inte som igår haha.

LissenTo sa...

Du Beate, jag har också receptet, men vi har nog inte dom rätta pusselbitarna någon av oss, hihi!
Får gå ändå!

anne sa...

Slappardag här, slappardag där?