onsdag 17 februari 2010

Batteriladdning - Del 2

Dag två av skrivarkursen var faktiskt ännu roligare än dag ett. Att låta en person som inte jobbar på företaget titta på våra tidningar var en "eye-opener". Hur kul som helst:-) Torbjörn som höll kursen berättade idag att han inte alls är Göteborgare (som jag hade påstått i bloggen) utan att han är född i Skåne, har bott i Småland men lever sedan 1985 i Göteborg. Bra "internationell" blandning alltså.

Elverket - igen
Återigen pulsade vi genom snöhögarna (det har snöat hela dagen i huvudstaden) till lunchrestaurangen Elverket. En sak som slog mig (men ingen annan) direkt var att stället återvinner "rester".
Igår serverades tomatsoppan med lasagne. Idag kunde man få soppan med kalvfärsbiff som vi åt igår med tomat-getostsås. Såsen erbjöds idag med Karljohanfylld panzerotti*. Hänger ni med?!! Mini-guldsemlorna serverades även idag, vilket var självklart efter Ferrys OS-guld igår. Maten var utmärkt.
(*Panzerotti är färsk ravioli med olika fyllningar.)

"Vetenskaplig" tolkning av matsedeln
1. På Östermalm i Stockholm går man inte till samma restaurang två dagar i rad.
2. Elverket "återvinner rester" istället för att slänga dom och trollar fram utsökta luncher med samma ingredienser. Bravo, säger jag bara!!! Trodde att det var bara maken som behärskade den konsten.
3. Med tanke på prisläget (99 kronor för dagens, exklusive dryck, kaffe och semla) borde restaurangens ekonomi vara på topp.
4. Stället kan verkligen rekommenderas... inte nödvändigtvis två dagar i rad och inte heller om man måste betala ur egen ficka.

PS. Bilden jag lägger upp är en av många kuliga ritningar kursledaren gjorde på whiteboard. Me like:-) DS

14 kommentarer:

red sa...

I dag har vi laddad batterierna med 2 timmars snöskottning.... med mera. Till födelsedagsmiddagen fick vi en Fairview pinotage och sen Rietvallei Red (nästan göteborgskt) Muscadel till kladdkakan. Inte fy skam det heller.
(Skrev jag bara för att bräcka dig)
Syns i morgon om du inte är på kurs igen.

Ellis sa...

Begåvad lärare! Haha! :D

Jag har faktiskt lite svårt för samma rätt twice a day, de måste va nytt framför allt på en resturang tycker jag! :D

Jag hatar snö!! Så trött!!

sv: Haha A och B blir bra! De går nog inte med på det. Men Alexandra fick heta "Du" nu har jag bestämt det! :D

sv2: Choklad är inte väääärsta grejen nej.. :O

Petra sa...

Elverket har jag varit en gång och tittat på teater och sedan tog vi oss en bit efteråt där. Otroligt mysigt och gott.

Gärdsmygen sa...

Elverket får mej att tänka på monopol.

Pjoltas sa...

Jag älskar Elverket! Drick rödtjut bland kuddar och känna sig intelekt..intellik..intelektuell..äh..du vet.
Oj, tack för komplimangen. Jag lägger ner ca. 3 minuter på varje inlägg jag postar. Så det är ett litet under att ni överhuvudtaget förstår vad jag skriver!
Nepp.. Jag har spelat i ett band länge. Men nu är det bara små projekt och gästinhopp.
=)

Ellis sa...

Men underbara du! De där är låtar från band som sjöng typ.. då du föddes hahaha de mesta av dem ahahha och jag kan inte påstå att jag vet vem du menade och för min egen skull tror jag att jag låter bli att googla? hahaha

Bajsugglan sa...

tyckte det stod "eye-pooper":)
Ja, vilket miljö och eko-tänk de verkar ha på reataurangen!

Gun sa...

Vad roligt att kursen är så bra. Och framförallt att maten är så bra! Det är ju nästan för maten man går kurs. I alla fall om man jobbar på förskola som jag och äter storköksmat varje dag. 99 kr var inte så farligt ändå. Det ingick ju semla!:D

LissenTo sa...

Det måste verkligen vara att ladda batterierna med nya tankar och idéer om skrivandet, med din roliga kurs.
Dessutom pröva nya matställen, med rester! Låter gott och är väl miljömedvetet. Inga rester i soptunnan..............

Daniel sa...

Skoj, ta mej me på kurs!

egoinasmamma.nu sa...

Låter ändå bättre än hos mig denna veckan, jag har ätit samma mat fyra dagar efter varann.. Hahaha! Men det är rätt skönt att slippa göra middag varje dag. Jag avundas dig skrivarkursen!

anne sa...

De streckgubbarna blev man glad av! :)

Jess sa...

Skåningar har ju härlig dialekt!! Eller?
Jag är ju själv skåning...
Vd bra att de inte slänger en massa mat! Tummen upp för dem!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag äter inte rester. Vissa rester kanske, men då ska det vara något som blir godare dagen efter, inte mycket.

Fast jag äter rester om jag tänker efter och det är sådant som ovanstående. =)

Din kurs hade jag verkligen älskat, vet jag utan att varit närvarande. Jag gick en sådan kurs i förra jobbet utan att på något sätt vara ansvarig för tidningen (tur) för en hel del kritik fick vi på rubriker och ingress som du skrev om i förra numret.

Jag hänger väl inte riktigt med, men nästan. Det låter faktiskt inte dåligt, en av de rätter som går att återvinna, enligt mitt tycke i alla fall.