onsdag 4 oktober 2023

Venedig på en onsdag

Det var ju många av er som gillade bästisen Yvonnes bilder från Venedig. Hon mejlade över några fler som jag självklart delar med mig till er. Tusen tack Yvonne:-) Enjoy! 

Polizia
Polisstationen i Venedig är ju rätt så känt. Ja, inte att vi kanske har besökt den, men många har säkert läst/sett Donna Leons deckare om kommissarie Guido Brunetti. Donna Leon är amerikanska men är bosatt i Venedig sedan 1981. Hennes böcker är översatta till 23 språk, men inte till italienska då hon inte vill bli känd i Italien. Snacka om sammanträffande – hittade en väldigt passande skylt hos ICA idag.
Ambulans. Venedigs ambulans är inte helt otippat en båt. Logiskt!

Ponte della Costituzione
Ponte della Costituzione är Venedigs senaste bro, en skandalomsusad sådan kan man lugnt påstå. Mycket intressant läsning hittar ni här. Lustigt är att bron har ”ritats” av samma arkitekt – Santiago Calatrava, som har skapat Turning Torso i Malmö. Bron blev inte bara betydligt dyrare än beräknat utan fick även massiv kritik för dess tillgänglighet och ”gångdelen” som är av glas. Snyggt men livsfarligt skulle man kunna sammanfatta det hela.

10 kommentarer:

nalta norrland sa...

Jag som är rädd att drunkna, båtfobi, skulle ju inte vilja bli hämtad och skjutsad av båtambulans 😜
Hur länge blir Yvonne i Venedig?
Bron verkar ju inte vara den bästa 😒 men vad vet 🤷‍♀️
🤗

LillaSyster sa...

Tänkte på Yvonne när jag såg om den hemska bussolyckan i Venedig.
Fina bilder du fått =)

Hannas krypin sa...

Kanske är härdat glas på bron men visst är det lite läskigt att gå på en sådan där man ser vattnet under. Jag gillar inte att gå på broar.

Geddfish ♥ sa...

Jag älskar att åka båt men har drunkningsfobi ifall jag är i vattnet och simmar själv. Jättekonstig blandning.
Härliga bilder, men du, den där bron verkar livsfarlig. Alldeles för lätt att hoppa ifrån, usch.
Jag har varit i Italien ett par gånger men aldrig i just Venedig, men tanken fanns en gång, men det blev inställt.
Fint att Yvonne fixar bilder till dig och oss!

nalta norrland sa...

Jo då det är lugnt 😄 kommentera på Du… bara Du håller Dig på rätt plats 😅 jag vill helst inte framkalla mer osämja än nödvändigt och som Du kanske minns finns det de som gärna avslöjar, kopierar och berättar 🙁
Just nu sitter jag och försöker få ordning på mina miljoner bilder 😜
🤗

Ditte sa...

Venedig gillas! Har varit här i olika omgångar sedan första gången i början av 60-talet. Men bara då och då bott i stan. Båtar gillar jag och är ju en båtperson.
Kul att Yvonne delar med sig av sina fina bilder.
(Tycker bron är superläcker och vill någon hoppa, tvärr, så gör de ju det oavsett höjd eller att den täcks in.)

Susjos sa...

Wow den bron ser ju läcker ut, det var nåt nytt för mej också!
Har faktiskt inte läst Donna Leons böcker, vet att svägerskans dotter som är halvitalienska och bott länge i Rom älskar hennes böcker!
Ha det gott!
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Har läst och gillat ett antal Brunetti-historier och varit i Venedig, två gånger faktiskt. Skulle gärna återvända, innan stan sjunkit helt.

christian sa...

Vilka härliga bilder....bra att ha leverantörer av foton från hela världen, set blir bra variation.....

Annika sa...

Den bron skulle ge mig väldigt svaga ben. Har ju lite brofobi och höjdfobi ...
GULP!!
Trevligt med alla bilder från Venedig!