söndag 22 oktober 2023

Skyltsöndag #441

Nu är det helt okej att skylta med Halloween tycker jag. Själv pyntar jag för ingen högtid och är mycket medveten om att Halloween främst firas i USA. Kolla bara Annikas bloggHögtiden har dock sitt ursprung i Irland och Skottland.  Men den här veckan hade till och med den lokala ICA plockat fram lite Halloween-grejer. Enjoy den röda tråden!
 

Buttericks har en egen butik här i Täby Centrum och entrén är aningen läskig;-)

Hos ICA såldes det spöken i cellofanpåse och rangliga skelett för 129 kronor/styck.

Första gången jag sett kakformer med Halloween- anknytning. Tyckte dom var rätt läckra faktiskt. 

Bonusbild? Tycker nätpåsarna hos den lokala ICA med dödskallar är makaber och rentav äcklig måste jag säga. Spontant tänker jag på Dödskallekapellet i Krakow, Capuchin kryptan i Rom samt på massvis med massaker och massgravar som följd som ägt rum under alla år. Är inte ett dugg finkänslig, men här gick gränsen - där hade ICA gått för långt. Eller vad tycker ni? 

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Ingen högtid jag firar. Skulle jag nu få för mig att fira så skulle det bli i Ama style=)
Makabra skallar, inget som intresserar mig. Du ha en bra kväll!

Guldkryckan sa...

Inget vi firar här heller men på skolan förekommer det lite firande iallafall.
Vi har lite spindlar och ett par döskallar i vårt ena klassrum tom.

Ja, någonstans går ju ändå gränsen.


Själv har jag ju kapten blåtand men det är ju av rent humanitära skäl. ;)

Ha det fint Bp.

Ditte sa...

Så bra du lyckats få fram "Hall och vin" som vår vän Ama alltid sa. Fina bilder.
Nej, att fira detta??? Pust och stön. Har dock gjort det ett par gånger i USA och det
var både lyckat och väldigt roligt. Absolut minnesvärt. Men här? Icke!
Ett varv till kyrkogården i samband med Alla Helgons helg blir det. Men det är ju något helt annat.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Läckert med Halloween firande för de barnen - För egen del så är det inget jag pyntar för eller firar. Men det är kul att kika på där alla gör iordning och kör bus eller godis! :D

Snygga färger är det på Halloween det syns lång väg :)

Ha en fin Söndags kväll! :)

byblixtra sa...

Jag har missat lite av Halloweenprylarna men de finns säkert i butikerna, å andra sidan så ska jag inte köpa några. ;-)
Gillar kakformarna men gillar inte döskallarna.

Geddfish ♥ sa...

Halloween är då inget för mig. Ett påfund. Jag vet att mina barnbarn har vuxit upp med detta och tycker det är kul att klä ut sig och måla sig.

Men dina skyltar är helt med i tiden, så en OK-stämpel får du!

Susjos sa...

Snacka om färgglada skyltar! Tror minsann att det finns en Buttericks på MoS också, häromkvällen gick vi förbi den anrika butiken på Drottninggatan, både jag och min man har minnen därifrån. Som nyinflyttad till Stockholm 1979, så åkte vi in till stan och gick in på Buttericks för att titta på allt spännande!

Halloween, inte alls min grej heller, gillar absolut inte döskallarna i nätpåsarna :-(

Snyggt skyltat i alla fall! Ha en fin kväll!
Kram

KajsaLisa sa...

Oj måste nog dit och titta innan Haloween. Sen ICAs kakformar var roliga, det går att göra pengar på allt.
Länkar upp dig nu.

Paula sa...

Dina skyltar väcker gamla minnen, när barnbarnen var små spökade exet o jag ut oss till häxor och skulle skrämma dem, på skoj. De blev så rädda att de sprang därifrån...Halloween är inget jag numera bryr mig om, fjantig helg egentligen, men det tycker jag ju om de flesta helger...men något ska handlarna kunna tjäna pengar på

Klimakteriehäxan sa...

Förhåller mig väldigt sval till Halloween. Men den som har lust ska naturligtvis dra på, med spöken, spindlar och hela kittet. Vars beståndsdelar jag alltså inte är särskilt förtjust i.

christian sa...

Ansluter mig till dina sista ord i inlägget....har noll å nada förståelse för att skylta med dödskallar, skelett, kistor, gravstenar å annat destruktivt!
Kollade även in Annikas blogg å fick nästan spyreflexer...sååååå osmakligt :(

det räcker väl helt å fullt med att hösten är grå å trist...nä fram för ljus å glädje!!!

nalta norrland sa...

Jag är inte nån big fan av Halloween 🎃 vi har aldrig direkt firat men gjort nån pumpa 🎃 vissa år, mer för Elin än nånting annat 😅 föräldraskapets förbannelse 😜
På Dollar Store trängs halloween med jul.
Även på Coop här hemma har de satsat på halloween 👻

Bra skyltat även om vissa saker är makabra skelett i påse känns lite för mycket som uppgrävde kvarlevor som legat på museum - samiska gravar grävdes upp och skelett togs till forskning, numera återlämnar staten detta till de samiska anhöriga och skeletten blir begravda på nytt.

Denna dag har gått utan jag gjort nämnvärt annat än pratat 😅
Men förhoppningsvis har jag fått Elins läkare att förstå…

🤗

Carita Liljendahl sa...

Fint med lite roliga och glada prylar, allt behöver inte vara skrämmande tycker jag. Söta spöken, glada pumpor :-) Så får det gärna vara.