onsdag 25 oktober 2023

Raggmunk på en onsdag



Som ni vet älskar jag raggmunk (utan lingon). Raggmunk med stekt fläsk är en traditionell  tisdagsrätt. Personligen tycker jag att man kan äta raggmunk alla dagar i veckan, ja inte varje dag då såklart;-) 

Raggmunksmix
För några veckor sedan gjorde Paula reklam för Lindahls raggmunksmix - färdigkryddad och klar för pannan. Tyckte det lät för bra för att vara sant, då jag har en förmåga att inte bara riva potatisen utan även mina fingrar när jag lager raggmunk från grunden. När jag sedan såg mixen hos min lokala ICA så åkte den ner i kundvagnen direkt. Såklart.

Recension
Mixen må vara färdigkryddad. Frågan är bara vilka kryddor som menas, då mixen smakar absolut ingenting. Sedan gjorde jag flera försök att få ”mina” raggmunkar krispiga och bruna. Jag lyckades inte. De blev sladdriga, soggy och såg aningen sjuka ut. Nu är jag absolut ingen duktig kock och ogillar matlagning, men att steka raggmunkar kan väl inte vara så svårt. Jo, det är det, åtminstone Lindahls raggmunksmix. Paula lyckades betydligt bättre här. En annan som också misslyckades med rätten hittar ni här. Innehållet i burken räckte till fem måltider. Så dryg och billig per portion är den, LIndahls raggmunksmix;-)

Har fler av er köpt raggmunksmixen? Vad tyckte ni?

13 kommentarer:

nalta norrland sa...

Raggmunk äter jag inte och jag har en fråga är raggmunk och rårakor samma sak?
Dessutom hur var det med IKEA katalogen , delad den ut i 08a land?
Frågorna bara rasslar in 😅
🤗

femfemman sa...

Nix. Har mig veterligen aldrig lagat raggmunk. men äter gärna på restaurang. Visste inte att tisdag var raggmunksdag. Är nog inte så här. En av de närbelägna restaurangerna serverar fläsk och raggmunk mm på onsdagar, en annan har alltid stekt fläskdag på torsdagar. Varierar med raggmunk, potatisbullar och löksås/runa bönor på det stället.

LillaSyster sa...

Aldrig testat den färdiga smeten, jag brukar riva potatisen i matberedaren. Du skulle nog haft högre värme i stekpannan och kanske mer smör =)för att få till det krispiga.

Susjos sa...

Jag har aldrig ätit raggmunk ...men däremot rårakor, men det är något helt annat har jag förstått!

Svar: Idag dök det ner en trisslott från Åke, jag blev så himla glad!

Och ,nej..Samuel har ingen koll på att han ska bli storebror ;-)

Ha en fin kväll!
Kram

Ditte sa...

Nej, inga halvfabrikat här vad gäller de raggande munkarna. Jag gör smeten på egen hand och de blir både knapriga och goda. Men nu har du testat så jag behöver inte göra det.
Kul att Paula fick till sina-
Hade ingen aning om att det fanns en speciell dag för denna rätt. Här blir det när lusten faller på-
Kul att du testade.

Carita Liljendahl sa...

Aaargh! Ja, hur många gånger har man inte fallit dit med att tänka att man ska testa nåt mix och komma lite lättare undan.
Jag tyckte det verkade konstigt med raggmunkar i burk, men det var alltså mix.

Guldkryckan sa...

Den mixen har jag aldrig sett, föredrar väl att göra det själv även om jag inte har så stor erfarenhet av det.
Frugan kan sådant bättre än mig som tur är. ;)

Ha nu en fin avslutning av denna onsdag Bp.

Geddfish ♥ sa...

Raggmunk är råriven potatis blandad med pannkakssmet och serveras oftast med stekt rimmat fläsk och lingonsylt.
Rårakor är råriven potatis och lök som steks i smör.
Inget av dessa har jag gjort, men däremot ofta potatisplättar. De är gjorda av potatismis som steks och tillbehör kan vara fläsk, lingon. Mums.

Äventyret framtiden sa...

Raggmunk har jag ätit men aldrig tillrett själv, däremot rårakor, gillar dem.

christian sa...

Frugan gillar egengjord raggmunk bäst medan jag helst äter rena rama rårakor!

Annika sa...

Älskar raggmunk, men med lingon då.
Gillar väl i princip allt som är gjort på potatis, mums.
Ibland är det smidigt med mixer av alla de slag.

Paula sa...

Men kära söta, så trist att inte smeten funkade! Jag har ju inte påstått att de är lika som hemlagade,men det är ju inget man köper färdigt eller halvfabrikat. Jag kryddar smeten rätt bra, både med salt och hör och häpna kryddpeppar! Tryckte du till smeten i pannan med en stekspade? Det krävs nog liksom att man vänder dem några gånger...
Men, ibland funkar det inte, hoppas jag hittar något annat som passar dig bättre framöver! O kul att du testade. Tjejen som recenserat smeten skrattade jag gott åt!

Monica sa...

Detta måste jag prova :)